וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשון הרע נוסח תאילנד: 20 שנה על העלבת המלכה

העונש נגזר על פנסיונר חולה סרטן, שכתב את העלבונות במסרונים סלולריים. היות שהחוק, המחמיר מסוגו בעולם, אוסר גם לצטט עלבונות נגד בית המלוכה - לא ניתן לפרסם מה כתב במסרונים

בעוד שבישראל ניטש ויכוח מר על התיקון לחוק לשון הרע, העוסק בגובה הקנס הכספי על הוצאת דיבה, גזר היום (רביעי) בית משפט בתאילנד עונש בלתי נתפש על אדם בן 61 שהורשע כי העליב את המלכה סיריקית ואת ראש הממשלה לשעבר אבהיסיט ווג'ג'יבה במסרונים סלולריים ששלח. בית המשפט בבנגקוק הרשיע את אמפון טנגנופאקו בארבעה סעיפים שונים של חוק האיסור על העלבת המלוכה וחוק עבירות המחשב, וגזר עליו חמש שנות מאסר בגין כל אחד מהם, שירוצו במצטבר - 20 שנות מאסר בסך הכל.

אף שהשלטון בתאילנד הוא דמוקרטי, בית המלוכה ממלא בו תפקיד מרכזי, והמלך והמלכה זוכים לכבוד הגובל ביראת קודש. חוק איסור העלבת המלוכה במדינה, הנקרא "Lese Majeste", הוא המחמיר ביותר מסוגו בעולם, וקובע בין היתר כי אפילו מי שיצטט עלבון כלפי בית המלוכה יימצא אשם באותה עבירה - ולכן נמנעו כלי התקשורת בתאילנד מדיווח על תוכן העלבונות שכתב אמפון במסרוניו.

מלך תאילנד בומיבול אדוליאדג' והמלכה סיריקית בארמונם בבנגקוק, יוני 2006. Sakchai Lalit, AP
המלך בומיבול אדוליאדג’ והמלכה סיקירית בארמונם בבנגקוק, 2006/AP, Sakchai Lalit

על פי כתב האישום בו הורשע, אמפון, פנסיונר חולה סרטן, שלח את המסרונים המפלילים במאי 2010, במהלך המהומות האלימות שהתרחשו במדינה באותה עת, לאחד מעוזריו של ווג'ג'יבה, ראש הממשלה דאז. הוא עצמו הכחיש לחלוטין את ההאשמות, וטען כי לא רק שאינו מכיר כלל את אותו עוזר, אלא אף שכלל אינו יודע כיצד לשלוח מסרונים. אמפון עצמו לא נכח בבית המשפט בדיון היום, שכן נמצר ממנו להגיע אליו מהכלא בו הוא עצור בגלל השטפונות הקשים הפוקדים את הבירה בנגקוק. תחת זאת, הוא צפה בדיון בשידור חי מתא כלאו, בו הוא מוחזק מאז אוגוסט 2010 ללא אפשרות לשחרור בערבות.

מבקריו של חוק העלבת המלוכה בתאילנד טוענים כי הוא פוגע קשות בחופש הביטוי, וכי נעשה בו שימוש פוליטי מובהק, כדי להשתיק מתנגדי משטר. בשנים האחרונות גבר מאוד השימוש בחוק הזה: לפי נתונים שקיבלה היום סוכנות AP ממשרד התובע הכללי בבנגקוק, בשנת 2010 הוגשו 36 כתבי אישום בעבירה זו, לעומת 18 בשנת 2005 ואחד בלבד בשנת 2000. בשנים אחרונות הורשעו כמה אזרחים זרים בעבירה הזו, אך ברוב המקרים זכו לחנינה וגורשו מהמדינה. גם כמה אקדמאים וסופרים תאילנדים נאלצו להימלט מהמדינה כדי להימנע מהעמדה לדין בעבירה הזו.

  • עוד באותו נושא:
  • תאילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully