וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בכנסת: משטרת מחשבות? מחזקים את הדמוקרטיה

פנחס וולף

23.11.2011 / 16:37

במסגרת דיון ביוזמת האופוזיציה במליאת הכנסת, התייחס ראש הממשלה לחוק לשון הרע. עוד אמר: "נגיע להסדר גם עם המתמחים", ועל אירן: "יש להטיל עליה סנקציות חריפות יותר"

ערוץ הכנסת

(קרדיט: ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת מכונסת בשעה זו (רביעי) לדיון ביוזמת האופוזיציה על כישלון ממשלת נתניהו, ובנוכחותו של ראש הממשלה, עקב חתימתם של 40 חברי כנסת על הבקשה. על נתניהו לנכוח בכל הדיון, והוא אף נשא נאום במהלכו. בדבריו התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתיקון לחוק לשון הרע, שעבר השבוע בכנסת. "כביכול, מדברים על חוק לשון הרע. אולי קוראים לזה חוק לשון הרע, אני קורא לזה החוק לפרסום האמת. החוק הזה מיועד למי שחוטא בעיוות העובדות, לפי קביעת בית המשפט. לכל אחד יש את הזכות לשדר, לכתוב, לחקור. לאף אחד אין הזכות להוציא דיבה. אדם שנפגע על לא עוול בכפו ראוי להגנה ולפיצוי. אני פותח את העיתונים והרדיו, מפחדים מאיתנו? הפסיקו לדבר על ראש הממשלה? ברור שלא תהיה כאן משטרת מחשבות. הרי ההפך קורה פה: אם כבר יש איזה חוק חריג שמעז לצאת מתוך האורתודוכסיה של הביקורת האוטומטית על ראש הממשלה, אז אומרים שהוא פוגע בדמוקרטיה. לא, רבותיי. ייצוג הולם לרבים מאזרחים ישראל בתקשורת זה לא פגיעה בדמוקרטיה, זה מהות הדמוקרטיה, והדבר הזה חסר. ולכן צריך לעשות תיקון מדוד, אחראי, שיגן על הדמוקרטיה.

תניהו בכנסת: מי שפוגע בנו - דמו בראשו. ערוץ הכנסת
"לא תהיה כאן משטרת מחשבות". נתניהו/ערוץ הכנסת

בדבריו התייחס נתניהו גם לפרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הגורס כי אירן ממשיכה להתקדם לעבר נשק גרעיני, ואמר כי "אנחנו צריכים לנסות ולעצב את המדיניות שלנו, אבל אסור לנו להתעלם מהמציאות: אירן מפתחת נשק גרעיני - ומי שניסה להתעלם מזה, סבא"א הפריחה את האפשרות הזו. יש להטיל סנקציות חריפות עליה, חריפות מאלה שהוטלו בתקופה האחרונה". בהתייחסו למהומות במצרים ולנעשה באזור, אמר ראש הממשלה כי "כשפרצו המהומות בקהיר אמרתי שעם כל התקוות, נראה שגל אנטי-מערבי, אנטי-ליברלי ואנטי-ישראלי, איסלמיסטי ישטוף את מדינות ערב. כרגע נראה שהדברים אכן הולכים אחורה. אני בחרתי להתאים את המדיניות שלנו למציאות ולא למשאלות הלב. היו שקראו לי ואמרו שזה דווקא הזמן לוויתורים מדיניים נרחבים - אני אמרתי שאנחנו רוצים להגיע להסדר, איננו רוצים מדינה דו-לאומית, אבל איני מוכן להתעלם מהסכנות, מההיסטוריה ומהווה. צרכי הביטחון שלנו גדלו כתוצאה מהמשבר, לא קטנו. זה הזמן להיות מאוד זהיר".

"1984 כבר כאן"

בתחילת דברים אמר נתניהו כי בתקופה הקרובה יובאו חלק מהחלטות דו"ח טרכטנברג לחקיקה במליאת הכנסת. "יש מחסור של אלפי דירות, יש מחסור של גנים ציבוריים שנצבר לאורך השנים, ואנחנו נתקן את זה, כדי שיהיו נגישים גם לאנשים עם אמצעים פחותים. זה ישפר משמעותית את רמת החיים. אני חושב שזו אחת המהפכות הגדולות ביותר שידע הבית הזה", אמר נתניהו, "אני גאה שממשלתי שיפרה את שכר הרופאים, את שכר המורים, את שכר השוטרים. אני בטוח שגם נדע למצוא ברצון טוב את הדרך להסדר עם המתמחים". עוד אמר ראש הממשלה כי "הצלחנו לחסוך את האבטלה הענקית במדינות העולם, אבל אנחנו עוברים משבר כלכלי שכמוהו לא ידע העולם שני דורות. אני לא אומר לכם שהכל ורוד, אנחנו הולכים לעבור תקופה מאוד קשה".

את הדיון פתח ח"כ שאול מופז (קדימה), שאמר כי "יש שלושה עקרונות איומים ומסוכנים לאורם פועלת הממשלה המסוכנת הזו: מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות, בערות היא כוח". הוא פנה לראש הממשלה, ואמר, "לתפיסתך, קפיטליזם חזירי הוא האלוהים, ומחאה חברתית זה משהו שמשודר בטלוויזיה בערב שבת. העם משווע לחלוקה צודקת יותר של המשאבים ושל פירות הייצור, ואתה וממשלתך כל כולכם עסוקים בסטטיסטיקה של נתוני ייצור, כאילו היינו מפעל ולא מדינה".

מופז המשיך לתקוף את נתניהו, ואמר כי "מסך הטלוויזיה יוכל לפעול, העיתון לרדת לדפוס, והרדיו לשדר, אבל רק תחת עינו הפקוחה של האח הגדול. ועינו תמיד פקוחה. '1984' כבר כאן. וזה נורא. מציון תצא תורה ודבר רשעות מירושלים. לאחר שנכשלה בכל מבחן אפשרי, רוצה הממשלה הזו, משטרת המחשבות של נתניהו, עם אחיו הגדול ליברמן, ואחיו הקטן ברק, לכרסם בשלטון החוק. מתערבת הרשות המבצעת התערבות גסה, כמעט חבלנית, בלב ליבה של הרשות השופטת ומאיימת לנתק את החמצן מ'הרשות הרביעית' – היא התקשורת. בשם הדרישה לרצות את המפלגה, את הממשלה והקואליציה הכל מותר, הכל ניתן לשינוי, כמו הייתה המדינה, שלטון החוק ועקרונות היסוד שלנו מטבע העובר לסוחר".

"הממשלה מזייפת את הציונות"

"אנחנו לא צוחקים. אנחנו מודאגים", המשיך מופז. "ממשלתך אינה שבויה בידי קיצוניים סהרוריים – ממשלתך היא-היא הקיצון הסהרורי, החותר מתחת רגלינו וקם עלינו לשנות את דמותנו וצביוננו כמדינה דמוקרטית, ליברלית ששוחרת וחותרת ללא לאות לשלום ולביטחון. אתה ראש ממשלה חלש חסר עמוד שדרה, אתה ראש ממשלה סחיט. אתה מסוכן, חבריך לשולחן הממשלה מסוכנים. מאיימים אתם עלינו יותר מהאיומים הנשקפים עלינו מבחוץ".

גם יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', פנתה לנתניהו במהלך דבריה במליאה. "יצחק תשובה ואילן בן דב, שעושים תספורות לציבור החוסכים, לא אשמים – אתה אשם. אתה זה שב-2003 העביר 70% מכספי החוסכים לקזינו של הבורסה, ומאז אתה מפקיר אותם שוב ושוב לתעלולים הפיננסים של בעלי ההון. ביום ראשון, כתוצאה מדו"ח טרכטנברג, תחליט הממשלה על הפרטה בפועל של מכון התקנים, מה שיוביל לפיטוריהם של יותר מ-1000 עובדי המכון. גם ייבוא הטונה בעקבות דוח טרכטנברג יביא לסגירת שני מפעלים בארץ. זה התרגום ההרסני ביותר למחאה החברתית: פיטורים של אלפי עובדים והמשך ההתפרעות בשוק ההון. רק חילופי שלטון יביאו לכך קץ. רק ממשלה סוציאל-דמוקרטית תוכל להציל את תושבי המדינה ממדיניותך ההרסנית".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, חמתה את הדיון, ואמרה כי "הממשלה מזייפת את הציונות, היהדות והדמוקרטיה. על זה אנחנו נאבקים כאן. אנחנו, זה הרוב הציוני. אנחנו אוהבים את ישראל, מוכנים לשלם את מחיר החיים כאן ולעתים המחיר קשה. אנחנו משרתים בצבא, אנחנו וילדינו, משלמים מסים וגאים במדינת ישראל. בציניות רבה הממשלה הזאת הופכת את ישראל למדינה קטנה מוקפת אויבים, והיא דואגת שנשאר כך, כי זה משרת את האינטרסים של ראש הממשלה.המזרח התיכון איננו מקום לפוליטיקאים קטנים שעוסקים בהישרדות ופוחדים לקבל החלטות. הרי אם לראש הממשלה היה חשוב מדינת ישראל הוא יה המנהל מומ רציני עם הגורמים הפרגמטיים. ראיתי מה היה בקבינט כשרהמ ושהבט ביקשו מהשמינייה להעביר כספים, אבל שרים מתנגדים, אז הכסף לא עבר".

עוד בנושא
שטרית על חוק לשון הרע: בקדימה מפחדים מהעיתונות
משפטנים: ”העיתונות איננה עבריין מין שצריך לסרס”
דורנר לח”כים בימין: ”אינכם רשאים לעשות כרצונכם”

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully