וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק לשון הרע

פנחס וולף

21.11.2011 / 0:06

על פי הצעת החוק, כל אדם יוכל להיתבע בסך 300 אלף שקלים בגין פרסום לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק. יוזם החוק שטרית: "זה יגן על התקשורת", ח"כ חנין: "אפילו בסעודיה אין חוק כזה"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את התיקון לחוק לשון הרע, הקובע כי ניתן יהיה לתבוע כל אדם או כלי תקשורת בגין פרסום לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק, ולדרוש פיצויים עד גובה של 300 אלף שקלים – פי שישה מהמצב הנהוג כיום. 42 חברי כנסת תמכו בהצעה, לעומת 31 בלבד שהתנגדו להצעת החוק, הכוללת סעיף נוסף: במקרים בהם תובע יצליח להוכיח שכוונת הפרסום הייתה לפגוע בו, בית המשפט יוכל לפסוק עבורו פיצויים בגובה של עד 600 אלף שקלים. בנוסף, המפרסם הפוגע יחויב לצטט את תגובת הנפגע לפרסום. אם לא ניתנה אפשרות נאותה להגיב, ניתן יהיה לתבוע עד מיליון שקלים וחצי ללא הוכחת נזק.

חברי הכנסת והשרים שתמכו בהצעת החוק:
קדימה - מאיר שטרית
ליכוד - בנימין נתניהו, מיכאל איתן, זאב אלקין, אופיר אקוניס, גלעד ארדן, דני דנון, ציפי חוטובלי, משה (בוגי) יעלון, לימור לבנת, יריב לוין, לאה נס, ציון פיניאן, יוסי פלד, איוב קרא, כרמל שאמה הכהן ויובל שטייניץ.
ישראל ביתנו - דני אילון, רוברט אילטוב, אורלי לוי-אבקסיס, עוזי לנדאו, סופה לנדבר, משה (מוץ) מטלון, אנסטסיה מיכאלי, אלכס מילר, סטס מיסז'ניקוב, חמד עמאר, פאינה קירשנבאום, דוד רותם וליה שמטוב.
ש"ס - דוד אזולאי, ניסים זאב, יצחק כהן, משולם נהרי ואברהם מיכאלי
העצמאות - אהוד ברק ושלום שמחון
יהדות התורה - משה גפני ואורי מקלב
האיחוד הלאומי - אורי אריאל, מיכאל בן ארי ויעקב כ"ץ
הבית היהודי - זבולון אורלב

סיעת העבודה אמרה בתגובה לאישור החוק כי "הכנסת קיבלה היום החלטה אומללה שתצר את צעדיה של התקשורת, תייצר עיתונאים מבוהלים, תגביר את שליטת בעלי הממון בתקשורת, ותיצור מציאות ורודה ופיקטיבית בלי ביקורת. יש לזכור כי הצעת החוק באה מבית היוצר של קדימה, עובדה החושפת את נשף המסכות של קדימה המתחזה כעת למפלגה השומרת על שלטון החוק".

הרמת כוסית לכבוד ראש השנה של מפלגת קדימה, ספטמבר 2011. שי אוקנין
החוק שיזם עבר. שטרית/שי אוקנין

בטרם ההצעה שרר בלבול רב בסביבות המשכן, ואי בהירות באשר לדפוסי ההצבעה של הסיעות השונות. קדימה הטילה משמעת סיעתית נגד החוק, למרות שאחד מחבריה, ח"כ מאיר שטרית, הוא אחד משני יוזמי ההצעה. לא זו בלבד; שטרית עצמו אמר כי אם לא יחולו שינויים מהותיים בהצעת החוק בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, הוא יתנגד לה בעצמו ויפיל את הצעתו. מצד שני, הוטלה משמעת קואליציונית בעד הצעת החוק, וזאת על אף שכמה מחברי מפלגת השלטון מתנגדים לה. "החוק מהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה", אמר השר דן מרידור, "החוק יוצר איזון לא נכון בין חופש העיתונות לבין כבוד האדם". גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, קבע כי "התקשורת הרוויחה את היוזמה הזו ביושר – אבל הצעת החוק איננה מידתית. היה ניתן להסתפק בהכפלת הסכום הקבוע בחוק: 100 אלף שקלים במקום 50 אלף".

במהלך הדיון אמר אחד מיוזמי ההצעה, ח"כ מאיר שטרית, כי "בשנים האחרונות חלה התדרדרות גדולה בעיתונות. הכל הפך להיות צהוב. כשמעסיקים עיתונאים בשכר רעב, לא כמו פעם. היום רודפים כותרות. המרחק בין רדיפת כותרות לבין פגיעה באדם הוא קצר. אין לי איזושהי סיבה, לא פגעו בי בעיתונות. אני לא עושה זאת נגד העיתונות. להיפך: זאת הגנה על עיתונות. שיהיו כלב השמירה על הדמוקרטיה. אני האחרון שאפשר להאשים אותו באי שמירה על הדמוקרטיה. אני הולך בעד איזון: כמו שאנחנו רגישים לדמוקרטיה".

ח"כ דב חנין אמר מנגד כי "בשיטות משפט ברבריות במיוחד העונש על לשון הוא כריתת הלשון. זה מה שמציעים לנו. יש כאן הצעה על סנקציה פרועה, רצחנית על משהו שלא יעשה כל נזק. אפילו בסעודיה אין דבר כזה. התקשורת היום נמצאת בקשיים. הדבר הראשון שיקרה ברגע שהחוק יעבור זה שאמצעי התקשורת יבטלו את הכיסוי לעיתונאים מלשון הרע. מי יעז לעשות תחקירים? מי ייקח סיכון ויאמר דברי ביקורת אפילו אם היא אמיתית? לחוק הזה יהיה אפקט מקפיא על התקשורת. אבל זה לא פוגע רק בתקשורת. זה חוק שישתק את כולנו. זה חוק מסוכן. אנחנו מדברים על נחשול של פגיעה בדמוקרטיה, ובתוכם החוק הזה בולט במיוחד".

עוד בנושא
שטרית: אם הצעת חוק לשון הרע לא תשונה - אתנגד.
מצא: ”חוק לשון הרע דורסני לא רק כלפי התקשורת”
חוק לשון הרע: שלום קיטל חושש שעתיד התקשורת בסכנה

(עדכון ראשון: 21:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully