וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצא: "חוק לשון הרע דורסני לא רק כלפי התקשורת"

פנחס וולף

21.11.2011 / 12:49

השופטים בדימוס אליהו מצא ודליה דורנר תקפו בחריפות את גל החקיקה מעורר המחלוקת בכנסת, במסגרת "כנס חירום להצלת הדמוקרטיה" שיזם ח"כ יואל חסון. דורנר: "געגוע עמוק לתקופת בגין"

על רקע שורת החוקים מעוררי המחלוקת שעלו בעת האחרונה, ולקראת ההצבעה שתתקיים הערב על "חוק לשון הרע", כונס היום (שני) במשכן הכנסת "כנס חירום להצלת הדמוקרטיה", ביוזמת ח"כ יואל חסון (קדימה).

בכנס השתתפו המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אליהו מצא, נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, וגם יו"ר הקואליציה זאב אלקין, שהגיע להשמיע את דברו. על שולחן הנואמים הוצבו דגלים שחורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השופט בדימוס אליהו מצא/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש גל גדול ועכור של כוונה לייצר חוקים הפוגעים בחופש, שאנחנו חושבים שצריך להיות במדינת ישראל ובדמוקרטיה", אמר חסון. "אחד החוקים שיובאו היום זה חוק לשון הרע, החוק הזה מגיע בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון. גם אם מטרתו לתקן, החוק הלך רחוק מדי כך שחופש העיתונות עלול להיפגע. בכוונתי לפעול כדי שהחוק לא יעבור בכנסת, ואני קורא לקדימה שלא לתמוך בחוק הזה".

"נקבל תקשורת נחבאת אל הכלים"

השופט בדימוס אליהו מצא תקף אף הוא את הצעות החוק האחרונות. "אני מודאג מאוד מהצטברות הצעות החקיקה שיש להן מכנה משותף מאוד ברור ושקוף – לפגוע בגורמים המפריעים לשלטון", אמר. "כך לגבי חוק לשון הרע והניסיון להשפיע על הרכב הגוף הבוחר שופטים. הניסיונות לפגוע בבית המשפט העליון ובחופש של התקשורת לא התחילו בהכרח בעידן הממשלה הנוכחית. וגם היום – ההצעות לא כולן באות מחברי הכנסת אלקין ולוין. הצעתו של אבי דיכטר לחוק יסוד מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי היא לא פחות פרובלמטית מההצעות הללו, והיא מערערת את האיזון בין המרכיב היהודי למרכיב הדמוקרטי במדינת ישראל (הצעת החוק שונתה בינתיים – פ.ו.)".

"חוק איסור לשון הרע הוא חוק רע", הוסיף מצא. "הוא דורסני כלפי התקשורת ולא רק. זה חלק ממסכת. כמו שהחקיקה החדשה מנסה לפגוע בעצמאותו של בית המשפט העליון, כך החוק הזה בא להגן על בעלי יבלות מלדרוך על היבלות שלהם. נקבל תקשורת נחבאת אל הכלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דליה דורנר. נמרוד סונדרס
נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר/נמרוד סונדרס

מצא התייחס באופן פרטני גם לכמה מהצעות החוק האחרות. בנוגע להצעת החוק שימוע לשופטי עליון אמר מצא כי "גם ההסדר האלטרנטיבי של שימוע פומבי בפני הוועדה לבחירת שופטים או שהפרוטוקולים יפורסמו הוא הסדר מזיק - הוא ירתיע מועמדים טובים מהחוץ להתמודד על תפקיד שופט בבית המשפט העליון, אם יצטרכו לעמוד בשימוע פומבי ולהישאל שאלות מביכות או שינסו לתייג אותם פוליטית, ואז היוקרה של השופטים בעיני המתדיינים לא תהיה אותו הדבר". על החוק המכונה "חוק גרוניס" דווקא אמר מצא כי "אלמלא ההקשר הפרסונלי שלו ואלמלא ההצהרות של מי שהביאו את החוק הזה, החוק הזה בעיניי הוא צעד בכיוון הנכון".

"דמוקרטיה אינה רק שלטון החוק"

נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר דיברה אף היא בכינוס, ואמרה כי היא "מתגעגעת געגוע עמוק לתקופה של מנחם בגין. אז היה ברור שלכנסת יש בלמים. אמנם חברי הכנסת יכולים לחוקק הכל, אך למרות המצב החוקתי הלא רצוי, היו דברים שהליכוד והעבודה ידעו - בכך לא נוגעים" היא הוסיפה כי "דמוקרטיה היא לא רק שלטון החוק. צריך לשמור גם על המיעוט. חופש הביטוי כולו מבוסס על פסק דין 'קול העם'. לא עיתון דבר, לא עיתון חירות - זה העיתון המרגיז, העמותות המרגיזות, בית המשפט המרגיז – אלו דברים שהשלטון צריך ללמוד לחיות איתם. יש לכם כוח לבטל את השלטון הדמוקרטי של ישראל, לגרום לבית המשפט העליון להפוך לשלוחה של הכנסת. הכוח האדיר בידי הכנסת הוא מדאיג. היעדר כללי משחק יכול להביא לעריצות הרוב ומחר הרוב יתחלף".

לקריאה נוספת
על רקע הביקורת: הכנסת תצביע על חוק לשון הרע
דעה: חוק לשון הרע - סתימת פה לאמצעי התקשורת
חוק שינוי הוועדה למינוי שופטים - לקריאה ראשונה
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
חוק העמותות הוקפא, נתניהו מותקף מימין ומשמאל
נתניהו הורה לגנוז את ההצעה לערוך שימוע לשופטים


לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully