וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק לשון הרע מהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה"

פנחס וולף

21.11.2011 / 10:10

הערב תיערך ההצבעה על החוק מעורר המחלוקת, שנטען כי קודם בניסיון לחסום תחקירים מביכים. הקואליציה הטילה משמעת קואליציונית. אנשי תקשורת ארגנו אתמול כנס חירום: "החוק מסוכן"

מליאת הכנסת תצביע היום (שני) בקריאה ראשונה על חוק לשון הרע ועל החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. חוק לשון הרע קובע שניתן יהיה לתבוע כלי תקשורת או אנשים אחרים בגין פרסום לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק, ולדרוש פיצויים עד גובה של 300 אלף שקלים, פי שישה מהמצב הנהוג כיום. חברי הכנסת צפויים להצביע בעד הצעת החוק, שכולל סעיף נוסף: תובע שמצליח להוכיח שכוונת פרסום היתה לפגוע בו, בית המשפט יוכל לפסוק עבורו פיצויים שגובהם עד 600 אלף שקלים. בנוסף, המפרסם הפוגע יחויב לצטט את תגובת הנפגע לפרסום. אם לא ניתנה אפשרות נאותה להגיב, ניתן יהיה לתבוע עד מיליון שקלים וחצי ללא הוכחת נזק.

התומכים והמתנגדים להצעת החוק חוצים מפלגות. שני מגישי ההצעה הם מאיר שטרית מקדימה ויריב לוין מהליכוד, מה שיגרום לכך שכנראה בקדימה לא תהיה משמעת סיעתית נגד ההצעה. לעומת זאת, הוטלה משמעת קואליציונית בעד הצעת החוק. ולמרות זאת, כמה בכירים בליכוד התבטאו בצורה חריפה נגד ההצעה. "החוק מהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה", אמר השר דן מרידור, "החוק יוצר איזון לא נכון בין חופש העיתונות לבין כבוד האדם". גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, קבע כי "התקשורת הרוויחה את היוזמה הזו ביושר - אבל הצעת החוק איננה מידתית. היה ניתן להסתפק בהכפלת הסכום הקבוע בחוק: 100 אלף שקלים במקום 50 אלף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כנס החירום של העיתונאים, אתמול בתל אביב. התכנסו במחאה על החוקים שמצרים את צעדיהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

רזי ברקאי: אם החקיקה תתקדם - תהיה התארגנות נגדה

רזי ברקאי, שהשתתף בכנס החירום של עיתונאים אתמול, אמר לוואלה!: "הכנס מילא את מטרתו. המטרה לא היתה פקודת מבצע – לצאת לכבוש את הכנסת, אבל אנשים השמיעו את דעתם נוכח מצב שהוא לא טוב. הצעדים להמשך תלויים בעיקר בהתקדמות החקיקתית של חוק לשון הרע, שהוא גם המכנה המשותף המובהק של העיתונאים. על דברים אחרים יש הסכמות ואי-ההסכמות, אבל החוק הזה הוא מכנה משותף כי הוא מסכן את כולם. אם החקיקה תתקדם בכיוון שהיא התקדמה בו עד כה, אני מעריך שתהיה התארגנות ויהיו מאמצים לסכן את החוק הזה".

ח"כ לוין אמר התייחס היום לביקורת הנוקבת שהוטחה בו בשל יוזמת חוק לשון הרע, ועל טענות כי יזם את החוק בניסיון לחסום פרסומים שליליים. בריאיון לגלי צה"ל, אמר לוין: "כמי שגדל על ברכיו של מנחם בגין, אני מציע שאת השאלה 'מהי דמותו של הליכוד', נשאיר לחברי הליכוד שיבחרו בפריימריז בכנסת אם מישהו מנסה לומר שההצעה הזו תמנע מאנשים לכתוב תחקירים שלא נבדקו עד הסוף - אני אומר שזה דבר טוב כתבו עלי שכשהייתי בוועדה לבחירת שופטים, מיניתי אותם לפי הוראה של אדם זה או אחר; אף פעם לא הייתי בוועדה למינוי שופטים. כתבו עלי שהייתי בוועדה למינוי דיינים, וגם שם לא הייתי. אלה דברי שקר שאי להם בסיס. יש ניסיון להכפיש אותי על דברים שלא היו. אני מציע שנתרכז בגופו של עניין: מי שכותב אמת - לא תהיה לו בעיה. מי שלא, ישלם פיצוי וכך זה צריך להיות".


עוד בנושא:
דעה: חוק לשון הרע - סתימת פה לאמצעי התקשורת
ריבלין: ”חוק לשון הרע ימיט אסון על העיתונות
הוועדה לבחירת שופטים תתכנס שוב ביום שישי

לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

בהכנת הידיעה השתתפה אמילי גרינצווייג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully