וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הורה לגנוז את ההצעה לערוך שימוע לשופטים

טל שלו, כתבתנו המדינית

15.11.2011 / 17:17

ראש הממשלה הורה לשר המשפטים ולקואליציה להסיר מסדר היום את ההצעה השנויה במחלוקת: "חוק כזה לא יעבור בממשלה בראשותי", אמר. החוק הוא אחד משלושה המבקשים לערוך שינוי במערכת המשפט

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע הערב (שלישי) התנגדות נחרצת להצעת החוק לערוך שימוע בפני ועדת החוקה והמשפט של הכנסת, למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. הוא הנחה את שר המשפטים, יעקב נאמן, ואת יו?ר הקואליציה, זאב אלקין, להסיר מסדר היום את ההצעה. "חוק כזה לא יעבור בממשלה בראשותי", אמר, והוסיף: "עצמאות בית המשפט היא מעל לכל, אני מקדש את הפרדת הרשויות ושלטון החוק".

יו"ר הקואליציה, זאב אלקין (ליכוד), העומד מאחורי הצעת החוק יחד עם חברו לסיעה, ח"כ יריב לוין, ניסה לגבש פשרה לפיה יוותר על הדרישה השימוע, תמורת פרסום פרוטוקול השימוע שכבר נערך למועמדים בפני הוועדה לבחירת שופטים, מתוקף החוק הקיים. יודגש כי מדובר ברעיון ראשוני, וייתכן שהפשרה שתושג בסופו של דבר תהיה בנוסח מעט שונה.

"חוק השימוע" הוא אחד משלושה חוקים, שמנסים לשנות את מערכת המשפט הגבוהה בישראל. חוק נוסף, לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים, אושר אתמול בקריאה טרומית. חוק אחר, "חוק גרוניס", שיאפשר לשופט העליון אשר גרוניס להתמנות לנשיאו - אושר אתמול בקריאה ראשונה. החוק לקביעת שימוע זוכה להתנגדות עזה גם בקרב שורות הקואליציה והממשלה, לרבות שרי הליכוד. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, החבר בוועדה לבחירת שופטים, התנגד להצעה, ואולם אחד הפתרונות שהציע זהה לפשרה שמקדם אלקין. גם שר החינוך, גדעון סער, מתנגד נחרצות לשימוע, וכמוהו גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהשמיע את דעתו בפני ראש הממשלה ובפני שר המשפטים.

נתניהו החליט בתחילת השבוע כי הדיון של ועדת השרים לענייני חקיקה, בנוגע להצעת החוק לערוך שימוע לשופטי העליון בפני ועדת החוקה של הכנסת, יידחה בשבוע. עם זאת, לא נמסר מדוע הוחלט לדחות את הדיון המדובר. מעריכים שהדבר נבע בשל ההתנגדות הגוברת להצעה בתוך סיעת הליכוד.

עוד בנושא:
הכנסת תדון בהצעה להעביר שימוע למועמדים לעליון
ביקורת בימין ובשמאל נגד הצעת השימוע למועמדי העליון
מסתמן: פשרה תביא לוויתור על שימוע לשופטי העליון

קדימה: "מקווים שלא מדובר בעוד תרגיל מסריח של הליכוד"

בתגובה לדברי נתניהו, אמר אלקין: "הודעתו של ראש הממשלה לא הפתיעה, כיוון שדעתו ניתנה כשהצעת החוק הונחה לראשונה. יחד עם זאת, הנימוקים הכבדים שעלו בדיון סביבה הצביעו על כך שיש מקום לשינויים בשיטה הקיימת לבחירת שופטים. הוצעו כמה נוסחאות פשרה לחוק, כדי לשמר את עקרון השימוע ואת עקרון השקיפות - אך בפלטפורמה שונה מוועדת החוקה. אנחנו בוחנים את ההצעות האלו ברצינות".

במפלגת קדימה קיבלו בברכה את התנגדותו של ראש הממשלה להצעה, אך הזהירו משאר החוקים שעומדים על הפרק: "אם הצהרתו של נתניהו אמיתית, תעצור את החוק ולא תייצג עוד תרגיל מסריח ומסוכן מבית מדרשו של הליכוד - הרי שהלחץ הציבורי והפרלמנטרי שהובילה קדימה הצליח. לאחר ימים של העלמות והסכמה שבשתיקה של נתניהו, שהתירה כל רסן בקרב חברי מפלגתו, נזכר נתניהו להתעורר כתוצאה מלחץ שהופעל עליו. מניעתו של חוק אחד, אם באמת נמנע, לא תכשיר את סדרת השרצים שבחוקי הקואליציה האחרים המאיימים על בתי המשפט, העמותות, על התקשורת ועל כל מי שאינו חושב כמותם. ימים יגידו אם נתניהו והליכוד החליטו לכבד את מערכת שלטון החוק במקום לרמוס אותה. אם כן, מדובר בהישג וטוב שכך".


לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully