וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת תדון בהצעה להעביר שימוע למועמדים לעליון

פנחס וולף

9.11.2011 / 22:23

ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעה לפיה מועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון יעברו שימוע בוועדת החוקה, בטרם יאושר מינויים. באופוזיציה מתנגדים: "הימין נהנה משיכרון כוח. סוף לדמוקרטיה"

סערה בדרך: ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק של חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין, שניהם מהליכוד, לפיה מועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון יעברו שימוע בוועדת החוקה של הכנסת, בטרם יאושר מינויים. על פי הצעת החוק, גם נשיא בית המשפט העליון יחויב לעבור שימוע בפני הוועדה, שתוכל לפסול את המועמדות.

למעשה, אם תאושר תעניק הצעת החוק לכנסת זכות וטו על מינוי שופטים לעליון, ועל מינויו של נשיא בית המשפט, "ובכך תאזן את זכות הווטו הנתונה היום רק לשופטים בוועדה לבחירת שופטים, כששלושה נציגים יכולים להטיל וטו ולמנוע כל מינוי שאינו מקובל עליהם".

"השקיפות יכולה רק לחזק את הדמוקרטיה"

להצעת החוק חשיבות מיוחדת על רקע העובדה שבחודשים הקרובים עתידים להיבחר שופטים חדשים לבית המשפט העליון. לדברי אלקין, "קידום הצעת חוק זו והצעת החוק לבחירת נציגי לשכת עורכי הדין לוועדה בכוחן להכין את הקרקע לשינוי המיוחל בשיטת בחירת השופטים בישראל".

עוד הוסיף יו"ר הקואליציה, כי "אין כל שחר להאשמות שהושמעו על כך שהצעת החוק תביא למעורבות פוליטיקאים בבית המשפט, כיון שכבר היום פוליטיקאים מעורבים בכל התהליך דרך הוועדה למינוי שופטים. הצעת החוק באה למעשה לחשוף את עולם הדילים שנרקמים במחשכים לאור היום ולדיון ציבורי פתוח, כפי שמקובל בדמוקרטיות נוספות בעולם המערבי. השקיפות יכולה רק לחזק את הדמוקרטיה ואת אמון הציבור במערכת המשפט בישראל".

"נתניהו אומר היום: העסקנים יחליפו את השופטים"

להצעה עשויים להתנגד מספר שרים, בהם דן מרידור, בני בגין וגדעון סער, שבעבר כבר התבטא בחריפות נגד הצעת החוק. מלבדם, האופוזיציה כבר תקפה את ההצעה. "נתניהו והליכוד מנסים להלך אימים על מערכת המשפט ולא בוחלים באף אמצעי לעשות את זה", נמסר מקדימה.

"הצעת החוק הזו היא ביטוי נוסף להתנהלות כוחנית וברוטאלית מבית מדרשה של מפלגה שפעם לחמה עבור חירות הפרט והיום רומסת ברגל גסה כל מי שלא מסכים לעמדותיה", המשיכו להגיב במפלגה הגדולה באופוזיציה. "מנחם בגין אמר שיש שופטים בירושלים ונתניהו אומר היום - העסקנים יחליפו את השופטים. הליכוד לא מבין שהציבור לא יסבול התנהגות שמתאימה למשטרים אחרים לחלוטין ונציגיו בכנסת ילחמו בניסיון הבוטה הזה לקעקע את מערכת המשפט ולזהם אותה בשיקולים פוליטיים בוטים. פרסום הצעת חוק שכזו, זמן קצר לאחר טקסי הזיכרון לרבין, מוכיחה שבעוד יד אחת של הליכוד מדברת גבוה-גבוה על שלטון החוק, היד השנייה לא מהססת לפגוע בו ולשנותו לבלי היכר".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) התייחסה להצעת החוק ואמרה כי "הח"כים מהימין נהנים משיכרון כוח ומנהלים תחרות מי ינחית את מהלומת המוות על בית המשפט. התביעה ממועמדים לשיפוט לרצות את הפוליטיקאים בקרקס של ועדת החוקה היא סוף הדמוקרטיה".

עוד בנושא:
הממשלה תומכת: ישונה הרכב הוועדה למינוי שופטים
השרים יכריעו: האם תשונה הוועדה למינוי שופטים?
ביניש: ”פוליטיזציה של בית המשפט - דבר הרסני”

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully