וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בריטניה מקיימת שיחות סודיות עם המורדים הסורים"

ה"אינדיפנדנט" מדווח ששר החוץ הייג ייפגש בשבוע הבא עם אנשי האופוזיציה בלונדון ועם בכירים נוספים. עם זאת, בכירים מזהירים: ההתנגדות הסורית - רחוקה מאוד מהצלחת המקרה הלובי

בריטניה מקיימת שיחות סודיות עם האופוזיציה הסורית - כך מדווח ה"אינדיפנדנט" הבריטי. לפי הדיווח, פרנסס גאי, לשעבר שגרירת בריטניה בלבנון, נפגשה אתמול (שישי) עם גולים סורים שבאו לפריז. כמו כן, שר החוץ, וויליאם הייג, צפוי, לפי הדיווח, לשוחח עם נציגי אופוזיציה אחרים בשבוע הבא בלונדון, והם אמורים להיפגש עם פקידים בכירים ברחוב דאונינג. לא נאמר אם הפגישה תיערך עם נציגיו של ראש הממשלה, דיוויד קמרון, המתבטא באופן חריף ועקבי נגד הנשיא הסורי, בשאר אסד.

קמרון, לצד מנהיגים של מדינות רבות מהמערב, ובראשם ראש ממשלת צרפת, סרקוזי, קוראים להטיל עיצומים משמעותיים נגד סוריה במועצת הביטחון. באו"ם מעריכים שכ-3,500 בני אדם נהרגו בהתקוממות שפרצה לפני כמעט עשרה חודשים בסורי, אך ארגונים מקומיים לזכויות אדם אמרו שמניין המתים גבוה בהרבה. דמשק עצמה טוענת שאזרחים חמושים "רצחו" כאלף מאנשי כוחות הביטחון.

מפגינים נגד שלטון אסד מנופפים בדגל סוריה מחוץ למטה הליגה הערבית, קהיר, 2 בנובמבר 2011. AP Photo/Khalil Hamra, AP
מפגינים בקהיר נגד אסד. אם גם סוריה, כמו לוב, תחזור לדגלה הקודם?/AP, AP Photo/Khalil Hamra

אותם ארגונים נמצאים ככל הנראה במגעים בלתי-ישירים עם כמה מדינות זרות, ייתכן בתיווכה של צרפת, שהגדירה את משטרו של אסד ככזה "שהשעה מאוחרת מדי עבורו כדי שיינצל באמצעות רפורמות". הארגונים האלה מנסים, באמצעות גולים סורים בכירים, להשיג הכרה עולמית במעמדם כמייצגים הרשמיים של מדינתם. עם זאת, מקורות מדיניים אמרו ל"אינדיפנדנט" כי יש מרחק רב בין המקרה הסורי למקרה הלובי, שבו העולם התנכר לשלטון המקורי והכיר לבסוף בשלטון החלופי. לדבריהם, מועצת המעבר הזמנית שלטה בחלקים משמעותיים מלוב, בעוד שהאופוזיציה הסורית עדיין אינה מאורגנת דיה. כמו כן, בעוד שהתמיכה בהטלת עיצומים באו"ם על לוב - ובראשה אכיפת הסגר האווירי מעל שמיה - אושרה במועצת הביטחון, הרי שמועצת הביטחון נכשלת שוב ושוב במאמצים לפרסם ולו גינוי חריף לדמשק.

צבא העריקים הסורים מתגבש אך טרם נוחל הצלחה

בינתיים, המרד בצבא סוריה נמשך ומחריף, וחיילים שערקו ממנו המשיכו בימים האחרונים לפשוט על בסיסים של מנגנוני הביטחון ולטבוח באנשיהם, תוך שהם מסתייעים בנשק, שלפי כמה דיווחים מומן על ידי סעודיה או טורקיה.

המורדים, המאוגדים תחת השם "צבא סוריה החופשי", לפחות לפי הודעותיהם לתקשורת – מסרו כי תקפו כמה בסיסים של הצבא באזור דמשק, ובסיסים של מנגנון האבטחה של בסיסי חיל האוויר, ארגון ביון שמסייר בכפרים המובילים לבירה ונודע לשמצה בחטיפות אזרחים שביצע. כמו כן, דווח כי כוחות "הצבא החופשי" שיגרו טילי-כתף לעבר מתחם מודיעיני גדול בפרבר חרסתא שמצפון לדמשק, מבצע שהצבא השיב לו בפעולת תגמול כבדה ובירי ממסוקים. המורדים הודיעו גם על הקמת מועצה צבאית זמנית, להובלת המאבק לחילופי השלטון. עיקר השאלה, שמעלים פרשנים שוב ושוב, היא מי יוכל להחליף את אסד, בהנחה הרווחת שהוא לא יעשה זאת מרצונו.

היום אמור לפוג אולטימטום שהציבה הליגה הערבית לסוריה, לפיו עליה לעצור את האלימות נגד המפגינים במדינה, ולאפשר ולהכניס אליה משקיפים בינלאומיים. מקורות במרוקו אמרו לרשת הטלוויזיה אל-ערביה, כי סוריה נענתה ברגע האחרון לדרישה הליגה, שהדיחה אותה משורותיה בסוף השבוע שעבר. לדיווח אין אישור ממקורות אחרים, ולא ברור מה תהיה סמכותם של אותם משקיפים, אם אכן יבואו לסוריה.

עוד בנושא
דיווח: ספינות קרב רוסיות בדרכן לחופי סוריה
עוד בסיס צבא בסוריה הותקף, מעצרים המוניים
שלטון אסד נחלש מדי יום / פרופ' איל זיסר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully