וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו יורק: בית משפט גיבה פינוי מאהל וול סטריט

לאחר כמה שעות של מאבק משפטי קבע בית משפט כי עיריית ניו יורק פועלת במסגרת סמכויותיה כשהיא מונעת להקי אוהלים בפארק זוקוטי. המפגינים נגד בלומברג: "העירייה רומסת את החוקה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

שעות ספורות אחרי שמאהל "כיבוש וול סטריט" פונה בידי משטרת ניו יורק, חתמה אתמול (שלישי) שופטת בבית המשפט העליון של העיר על צו המתיר למפגינים לשוב לפארק זוקוטי שבדרום מנהטן, ולהקים בו אוהלים. ואולם, כעבור מספר שעות נדון העניין שוב בבית משפט בעיר, שביטל את הצו הזמני וקבע כי העירייה פעלה במסגרת סמכויותיה כשפנתה את המאהל, שהוקם לפני כחודשיים והיווה השראה לעוד מאות מאהלי מחאה חברתית שקמו בערים ברחבי ארצות הברית ובעולם.

הפארק עצמו היה סגור במשך רוב שעות היום, בעוד עובדי עירייה עמלו על נקיונו, לראשונה לאחר חודשיים שבהם היה הומה אדם בכל שעות היממה. לאחר מספק שעות נפתח מחדש. רבים מהמפגינים, בינתיים, התנחלו בשתי נקודות אחרות - כיכר פולי הסמוכה, וכיכר דורטה מעט צפונית יותר משם - בעוד כמעט 200 מחבריהם, שהתנגדו לפינוי באישון לילה, נתונים במעצר, ובהם גם חבר מועצת עיריית ניו יורק, ידניס רודריגז.

כיבוש וול סטריט - כותרות אחרונות:
ניו יורק: המשטרה פינתה מאהל "כיבוש וול סטריט"
מחאת האוהלים בארה"ב: 3 מקרי מוות ב-3 ימים
ניצחון ל"כיבוש לונדון": הושעו הליכי פינוי המאהל
המפגינים צודקים - הכסף זורם רק כלפי מעלה / פול קרוגמן

שוטרים מאבטחים את פארק זוקוטי הסגור בניו יורק בזמן שנעשות בו עבודות ניקיון, לאחר שפונו ממנו מפגיני "כיבוש וול סטריט", 15 בנובמבר 2011. AP
מנקים את פארק זוקוטי תחת אבטחה משטרתית, היום לפנות בוקר/AP

בהודעה שפירסם לאחר הפינוי, הבהיר ראש העיר בלומברג כי הייתה זו החלטתו לפנות את המאהל, לאחר שורת דיווחים על גילויים שונים של הפרת חוק בשטחו. "לא רצינו לחכות לעוד מקרים של פציעה או חלילה מקרה מוות בפארק לפני שנפעל", הבהיר. "תנאי התברואה והבטיחות בפארק הפכו לבלתי נסבלים".

עוד הוסיף בלומברג: "ניו יורק היא העיר שבה כל אחד יכול לבוא ולהביע את עצמו, אבל זה לא מה שקרה בפארק זוקוטי. המפגינים השתלטו על הפארק, והפכו אותו לבלתי מושג עבור אף אחד אחר".

"אי אפשר לפנות רעיון"

בלומברג שב והבהיר כי לא תהיה לו כל בעיה לאפשר למפגינים האנטי-קפיטליסטים לשוב לפארק לאחר שיסתיים נקיונו - אולם ללא האוהלים והצליות שלהם. ואולם, כבר בשעה 6:30 בבוקר (לפי שעון ניו יורק), חתמה השופטת לוסי בילינגס - לשעבר עורכת דין שהתמחתה בזכויות אדם - על צו הקובע בפירוש כי המפגינים יוכלו לשוב לפארק, "עם האוהלים והרכוש שלהם". עורך הדין דניאל אלתרמן, שבעקבות עתירתו הוצא הצו, אמר לעיתון "ניו יורק דיילי ניוז" כי העירייה, בכך שאינה ממלאת אחר הצו, "רומסת את החוקה ומשליכה אותה לזבל".

ואולם, כעבור מספר שעות התקבלה החלטתו של שופט בית המשפט העליון של ניו יורק, מייקל סטאלמן, שקבע כי בסמכותה של העיריה לאסור על שינה בפארק, בהתאם לתקנות העירוניות בנושא פארקים, וכי אין בכך פגיעה בזכותם של המפגינים לחופש ביטוי או חופש תנועה. המפגינים דרשו בעתירתם לפתוח את הדיון בשאלה אם תקנות הפארקים הן כשלעצמן הפרה של החוקה - והשופט קבע כי זהו אינו דיון בעל דחיפות גבוהה, והוא יידון בבית המשפט במועד אחר.

המאהל ההרוס של "כיבוש וול סטריט" בפארק זוקוטי, ניו יורק, אחרי פינויו בידי המשטרה, 15 בנובמבר 2011. רויטרס
זה מה שנותר מהאוהלים אחרי הפינוי/רויטרס

פינוי המאהל, שהחל ב-1:00 בלילה, נמשך מספר שעות. קודם לפינוי סגרה המשטרה את כל הרחובות באזור, את גשר ברוקלין ואת תחנות הרכבת התחתית באזור, לפני שפשטו על המאהל עצמו, חמושים באפודי מגן ואלות. "נתנו לנו רק 20 דקות לאסוף את הדברים שלנו", התלוננן סם ווד, אחד המפגינים, מובטל בן 21, בשיחה עם רויטרס. "זה כואב לראות אותם הופעים ככה את הפארק. הם לא פעלו בעדינות, וריסקו לנו את הספרייה".

לאחר הפינוי, המפגינים נראים נחושים יותר מאי פעם להמשיך במחאתם. בהודעה שפרסמו ברשת נאמר כי אולי המפגינים מפונים, אך "אי אפשר לפנות רעיון שהגיעה שעתו". אחד מהם, נייט ברקוס בן ה-23, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הפינוי רק מחזק אותם, לקראת הפגנה גדולה שהם מתכננים לקיים ביום חמישי השבוע בוול סטריט. "מה שקרה הלילה", הבהיר, "רק מזכיר לכולנו למה התחלנו ב'כיבוש' מלכתחילה".

עדכון ראשון: 18:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully