וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו יורק: המשטרה פינתה מאהל "כיבוש וול סטריט"

חודשיים אחרי שקם והיווה השראה למפגינים בכל ארה"ב, פשטו שוטרים על המאהל בפארק זוקוטי ופירקו אותו, בטענה שמדובר ב"מפגע בטיחותי ותברואתי". המפגינים התנגדות ללא אלימות, 70 נעצרו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

כחודשיים אחרי שהוקם - פונה מאהל "כיבוש וול סטריט" בניו יורק. מאהל המחאה החברתית שקם בספטמבר והיה מאויש מאז בקביעות על ידי מאות בני אדם תחת הסיסמה "אנחנו ה-99%" סיפק השראה לעוד עשרות מאהלים דומים שקמו ברחבי ארצות הברית ובעולם כולו - אך בימים האחרונים החלו העיריות בארה"ב לפנות אותם, והבוקר (שלישי, 1:00 בלילה לפי שעון ניו יורק) פשטו שוטרים גם על המאהל בפארק זוקוטי שבדרום מנהטן, שאת שמו שינו המפגינים ל"ליברטי פלאזה", והחלו לפרק את האוהלים. הפינוי הסתיים בתוך כשלוש שעות.

קודם לפינוי סגרה המשטרה את כל הרחובות באזור, את גשר ברוקלין ואת תחנות הרכבת התחתית באזור, לפני שפשטו על המאהל עצמו, חמושים באפודי מגן ואלות. "נתנו לנו רק 20 דקות לאסוף את הדברים שלנו", התלוננן סם ווד, אחד המפגינים, מובטל בן 21, בשיחה עם רויטרס. "זה כואב לראות אותם הופעים ככה את הפארק. הם לא פעלו בעדינות, וריסקו לנו את הספרייה".

כיבוש וול סטריט - כותרות אחרונות:
מחאת האוהלים בארה"ב: 3 מקרי מוות ב-3 ימים
ניצחון ל"כיבוש לונדון": הושעו הליכי פינוי המאהל
מחאת האוהלים בארה"ב: פיזור אלים בשתי ערים
המפגינים צודקים - הכסף זורם רק כלפי מעלה / פול קרוגמן

שוטרים משטרת ניו יורק מפקנים את מאהל המחאה "כיבוש וול סטריט" בפארק זוקוטי בעיר, 15 בנובמבר 2011. Karly Domb Sadof, AP
"אנחנו נתגבר". המפגינים מול השוטרים, הלילה בפארק זוקוטי/AP, Karly Domb Sadof

המשטרה הבהירה כי מי שלא יתפנה במהלך הלילה - ייעצר. רוב המפגינים שלנו במקום - כ-200 במספר - אכן התפנו מרצון, אך קבוצה של כמה עשרות "התבצרה" באזור בפארק הנקרא "המטבח". הם לא התנגדו פיזית, והסתפקו בשילוב ידיים וקריאות קצובות: "של מי הפארק? הפארק שלנו! לא ניכנע ולא ניסוג", וגם "אנחנו נתגבר" המסורתי, בעוד השוטרים מפרקים אוהל אחר אוהל. בסיומו של הפינוי, נמסר כי 70 מפגינים נעצרו. בהודעה שפרסמו המפגינים ברשת נאמר כי אולי המפגינים מפונים, אך "אי אפשר לפנות רעיון שהגיעה שעתו".

שוטרים משטרת ניו יורק מפקנים את מאהל המחאה "כיבוש וול סטריט" בפארק זוקוטי בעיר, 15 בנובמבר 2011. רויטרס
מפגינים מסרבים להתפנות/רויטרס

בציוץ בטוויטר, הבהיר ראש העיר מייקל בלומברג כי מדובר בפינוי זמני: "על כל שוכני פארק זוקוטי לעזוב זמנית ולפנות את האוהלים והציליות. הם יוכלו לשוב לאחר שנסיים לפנות את הפארק". במשטרת ניו יורק הסבירו כי המפגינים אכן יוכלו לשוב - אך "ללא אוהלים, ברזנטים או שקי שינה, שכן אחסונם של אלו במקום היא אסורה".

שוטרים משטרת ניו יורק מפקנים את מאהל המחאה "כיבוש וול סטריט" בפארק זוקוטי בעיר, 15 בנובמבר 2011. רויטרס
וטר מפרק את אחד האוהלים/רויטרס

תקיפה מינית, מנות יתר וגם מקרי מוות

הפינוי הגיע בדיוק לאחר שהמפגינים הודיעו על כוונתם לקיים ביום חמישי הקרוב הפגנה גדולה, לרגל תיון חודשיים להקמת המאהל, תחת הכותרת "לסגור את וול סטריט".

מאהל המחאה "כיבוש וול סטריט", פארק זוקוטי שבדרום מנהטן, ניו יורק, נובמבר 2011. רויטרס
"שטח כבוש". המאהל לפני הפינוי/רויטרס

מוקדם יותר אמש פונה גם מאהל המחאה "כיבוש אוקלנד" שבקליפורניה, שהיה אחד המוקדים המרכזיים בהפגנות. במהלך סוף השבוע פונו באופן דומה (אך עם יותר תקריות אלימות ועצורים) גם המאהלים בפורטלנד שבאורגון, בסולט לייק סיטי שביוטה ובדנבר שבקולורדו. בחודש שעבר פונו באלימות גם המאהלים באטלנטה ובאוקלנד (שקם מאז שוב), ולפני כן פונה המאהל בשיקגו. בשבועות האחרונים הייתה גם עיריית ניו יורק נתונה ללחץ מצד התושבים ובעלי העסקים בדרום מנהטן לפרק את המאהל, והלילה נכנסה המשטרה לפעולה.

כמו בערים אחרות, הסיבה העיקרית שניתנה לפינוי המאהל בניו יורק היא העובדה שהפך ל"מפגע בטיחותי ותברואתי". מדובר בטענה שאינה מופרכת, שכן בכמה ברבים מהמאהלים ברחבי המדינה אכן התקבצו בהדרגה אוכלוסיות בעייתיות, ונרשמו בהם שורה של מעשי גניבה, תקיפה מינית, מנות יתר של סמים ואף מקרי מוות.

עדכון ראשון: 9:48

מפגינים בתנועת "כיבוש וול סטריט" אוקלנד, קליפורניה, 12 בנובמבר 2011. רויטרס
"סולידריות עם קהיר". המאהל באוקלנד שפונה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully