וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת האוהלים בארה"ב: פיזור אלים בשתי ערים

מחאת "כיבוש וול סטריט" התרחבה ליותר מ-150 ערים, ובכמה מהם איבדה המשטרה את סבלנותה. אחרי ניו יורק ושיקגו, הגיעו הגז המדמיע, כדורי הגומי ורימוני ההלם גם לאוקלנד ולאטלנטה

יח"צ - חד פעמי

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אם תהיתם במה שונה מחאת האוהלים החברתית המתרחבת בימים אלו בארצות הברית מזו שזכורה מחדשי הקיץ אצלנו בישראל, התשובה היא כנראה היחס המשטרתי: אחרי מאות עצורים בשבועות האחרונים, בעיקר בניו יורק ובשיקגו, פיזרו הלילה (רביעי) מאות שוטרים באמצעות גז מדמיע, כדורי גומי ורימוני הלם הפגנה גדולה שנערכה ברחובות אוקלנד שבקליפורניה. אלף המפגינים, שצעדו ממאהל המחאה בעיר לעבר בניין העירייה, כחלק מתנועת המחאה של "כיבוש וול סטריט" נגד הקפיטליזם וחמדנות התאגידים, נתקלו ביחס בלתי מתפשר מצד המשטרה.

מחאה חברתית עולמית - עוד כותרות:
מחאת האוהלים מתפשטת בארה"ב - מאות נעצרו
מחאת האוהלים בלונדון: קתדרלת סנט פול נסגרה
67% מתושבי ניו יורק תומכים בכיבוש וול סטריט
האומנם הקפיטליזם הוא הבעיה? / דניאל דורון

מפגינים מתעמתים עם שוטרים שפינו אותם ממחנה האוהלים של "כיבוש וול סטריט",. רויטרס
גז מדמיע באוקלנד, הלילה/רויטרס

"זו התקהלות בלתי חוקית", כרזו השוטרים לעבר המפגינים. "עזבו עכשיו או שאתם עלולים להיעצר". העימותים גלשו לשעות הלילה, כשהמפגינים מסרבים לפנות את המאהל שהקימו. השוטרים השתמשו בכוח הולך וגובר, והרחובות התמלאו בענני עשן ענקיים.

מפגינים מתעמתים עם שוטרים שפינו אותם ממחנה האוהלים של "כיבוש וול סטריט",. רויטרס
מפגיני אוקלנד מקימים מתרסים מול השוטרים/רויטרס

לפחות 85 בני אדם נעצרו במהלך ההפגנה. חילופי ההאשמות בין השוטרים למפגינים נמשכו גם אחרי שהאירועים הסתיימו. "הם אמרו שיש לנו כמה דקות, ואז לפני שהדקות האלה חלפו, הם התחילו לירות", סיפר אחד המפגינים. "ואז, למרות שכולם כבר עזבו, הם המשיכו בירי". הווארד ג'ורדן, מפקד המשטרה בעיר, הסביר: "חשבנו שהשימוש בגז היה הכרחי על מנת להגן על השוטרים שלנו ולהגן על הציוד באזור".

במאהל בניו יורק כבר ערוכים לחורף

אוקלנד היא רק דוגמא אחת. הפגנות דומות נערכות ברחבי ארה"ב מדי יום ביומו כבר שבועות, וביותר מ-150 ערים קמו מאהלים. ברבים מהמקרים זוכים המפגינים ליחס קשה מצד השוטרים, ולרוב גם הן מסתיימות במעצרים המוניים. גם באטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה נעצרו אתמול קרוב ל-50 מפגינים, בפשיטה שערכה המשטרה על מאהל מחאה בפארק בעיר.

מחאת האוהלים בארה"ב: הפגנות פוזרו בכוח. רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב,
רק דוגמה אחת. העימותים באוקלנד/רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב

תנועת המחאה צוברת תאוצה גם בתקשורת האמריקאית, שמתחילה לאט לאט להבין שכבר לא מדובר רק ב"מעשני נרגילות ואוכלי סושי", כפי שכונו במחוזותינו. את מירב תשומת הלב ממשיך לקבל המאהל בניו יורק, הממורם בפארק זוקוטי בדרום מנהטן, שאת שמו שינו המפגינים ל"כיכר ליברטי". המפגינים במקום כבר ערוכים להמשיך ולשהות בו גם בחודשי החורף הקרים. "לא מאוד קר, כי האוהל מצויד יחסית היטב, ויש לי שק שינה ובגדים חמים", סיפר לרויטרס טקו היגוצ'י, מפגין שהגיע עד ניו יורק מיפן. "אני גם יכול להביא עוד בגדים מתחנת החלוקה".

ובינתיים, גם מעברו השני של האוקיינוס האטלנטי, בולט עוד מוקד של המחאה, בלונדון בירת בטיטניה - שם עדיין עומדים יותר מ-300 אוהלים מחוץ לקתדרלת סנט פול, שנאלצה לסגור את שעריה למבקרים. גם כאן, הדמיון להתפתחות מחאת האוהלים הישראלים - והסיקור התקשורתי שלה - ניכר. אחרי שבשבועות הראשונים זכתה המחאה לסיקור אוהד ביותר, ביומיים האחרונים מתעסקת התקשורת הבריטית בשאלה - האם מדובר במחאה אמיתית או בקוריוז. בין היתר, עסקו ביממה האחרונה כותרות העיתונים הבריטים בשאלה, האם המפגינים נמצאים במקום רק ביום, או גם ישנים באוהלים בלילה. לשם כך, הציבו כמה מכלי התקשורת מצלמות אינפרא-אדומות במקום, ואלו גילו בלילה האחרון כי רוב האוהלים ריקים. הנה למשל דיווח ה"דיילי מייל", תחת הכותרת "כובשים את לונדון... אבל לא בחושך":

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully