וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ביטחוני: "לא חייבים לפעול צבאית נגד אירן"

9.11.2011 / 19:40

במערכת הביטחון סבורים כי לישראל יש את היכולת לפענח את הכוונות המידיות של אירן במעבר לייצור פצצת גרעין. בכיר לשעבר: "אני לא חושש מהמתקפה האירנית על ישראל"

אחרי שדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קבע כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני, טוען בכיר במערכת הביטחון בשיחות סגורות, כי לישראל, כמו לשאר קהילות המודיעין בעולם יש את היכולת לפענח ולחשוף את הכוונות המידיות של אירן במעבר מהשלב האזרחי לשלב של ייצור פצצת גרעין. בשל כך, סבור הבכיר במערכת הביטחון כי למדינות המערב יהיה מספיק זמן כדי לפעול צבאית מול הפרויקט האירני.

אחרי דו"ח הגרעין נגד אירן - כותרות אחרונות:

אחמדינג'ד: "לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין"
סבא"א: אירן מפתחת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל
אחרי דו"ח סבא"א: סין קוראת לאירן לנהוג ב"כנות"
באירן וברוסיה תוקפים דו"ח הגרעין, ישראל שותקת

הבכיר הדגיש כי להערכתו, יכולות המודיעין של הקהילה המודיעינית במערב, תוכל לתת התראה של כחצי שנה בממוצע, בה יוכלו צבאות המערב לגבש קואליציה למתקפה. הגורם הבכיר כינה את פרויקט הגרעין האירני כ"אקדח המעשן הכי גדול במזרח התיכון". בכיר לשעבר במערכת הביטחון אמר לוואלה! חדשות כי "דנים בפתרון צבאי מול אירן, כאילו שזה מה שיפתור את פרויקט הגרעין או כאילו זה הפתרון האחרון".

הבכיר לשעבר במערכת הביטחון הוסיף כי "אני לא חושש מההתקפה האירנית על ישראל. יש לנו יכולות טובות להתמודד עם זה. השאלה היא כיצד נתמודד עם התקפה משמעותית בו-זמנית מכל הציר הרדיקלי בו משקיעה אירן במשך שנים. איך תיראה ישראל מול עשרות אלפי רקטות וטילים מסוריה, לבנון ורצועת עזה. יש דרכים אחרות לפגוע בנחישות האירנית ולא רק בדרך מדינית או צבאית".

"מסר תקיף של ארה"ב עשוי לשנות את התמונה"

בתוך כך, ד"ר אמילי לנדאו מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענת כי "הגישה הזו שמניחה את ישראל בקדמת הבעיה היא מסוכנת ועשויה לגרום לאסקלציה. אין היום אופציה צבאית שמסוגלת לחסל באופן סופי את פרויקט הגרעין. רק לאחרונה נחשף מתקן ליד טהרן שלא ידענו עליו ואף אחד לא יודע כמה מתקנים נוספים עוד יש מתחת לפני הקרקע. התוכנית התקדמה מאוד ויש לה מתקנים שמפוזרים במקומות רבים ולכן צריך לבחור דרכי התמודדות אחרים שיפגעו במוטיבציה ולא בהכרח ביכולת". ד"ר לנדאו סבורה כי רק שינוי המשטר או מסר תקיף של ארצות הברית עשוי לשנות את התמונה באירן. לדבריה, "ארצות הברית צריכה להעביר מסר חד-משמעי בצורה נוקשה כדי לשנות את הנחישות האירנית להגיע לפצצה. חייבים הסדר עם מדינה כזו ולא כדי למצוא חן בעיניהם או לפתוח תהליך ידידותי אלא כדי להעביר מסר שיש לפעולות שלהם מחיר".

ד"ר לנדאו טוענת כי מועד ייצור הפצצה חסר משמעות. לדבריה, "מאז שנת 2002 אנחנו עדים להערכות במודיעין ש'עוד שנה תהיה להם פצצה'. עובדתית זה לא קרה. אז מיותר להעריך מתי כן תהיה הפצצה. זו לא השאלה המתבקשת. כל עוד ויש להם נחישות גבוהה הם יגיעו לפצצה". על היום שאחרי תקיפה צבאית, אמרה ד"ר לנדאו כי "תקיפה תפתח חשבון ארוך טווח עם אירן שיבוא לידי ביטוי לא רק בתקיפת טילים. כרגע הוויכוח בינינו הוא רק סביב אידאולוגיה וברגע שהוא יתרחב קשה לאמוד בשלב זה את ההשלכות שיהיו מורכבות מאוד".

בכיר, שנמנה על האחראים למלאכת האיסוף על פרויקט הגרעין האירני, אמר כי "לא מפתיע מה שחשף הדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם. אני שמח שסוף סוף אזרו אומץ להוציא את האמת החוצה. עכשיו צריך לראות איך העולם יגיב ולא למהר לעשות שום דבר". על השיח בכלי התקשורת אודות תקיפה אפשרית באירן, אמר הבכיר כי "זו שערורייה. אסור שידונו בנושא הרגיש כל כך בכלי התקשורת. יש מקומות אחרים לדון בכך. השיח הזה פוגע ביכולות של ישראל. מי שחושב שהוא תרם לישראל לא מבין מה הוא עשה. לא יפגעו בפרויקט הגרעין במילים. עוד שבוע כולם ישכחו מה היה כאן ואנחנו נישאר עם הבעיה. העיתונאים עושים את מלאכתם ומפרסמים את מה שנתנו להם אבל מי שמסר מידע בנושא עבר עבירה חמורה. כולל חשיפת עצם הדיון הפנימי בנושא".

על האפקטיביות של תקיפה ישראלית באירן, אמר הקצין הבכיר כי הוא "לא מתייחס ליכולות צבאיות של ישראל. מה שנעשה בתקופה האחרונה הוא חוסר אחריות של הגורמים שעסקו בנושא. זה הזמן לשתוק ולהמתין. לא לעשות כלום רק לעקוב ומי שנוהג אחרת פוגע בביטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully