וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: ההסלמה בדרום - הקדמה למבצע גדול

30.10.2011 / 8:30

חמאס מחפש אחר הכתבת חוקי משחק חדשים. הוא מאפשר לפעול באופן נקודתי באמצעות שליח. במקרה הזה מדובר בג'יהאד האיסלמי. כולם יודעים שההקדמה לסיבוב הבא כבר מאחורינו

שחרורו של גלעד שליט בעסקה שבין חמאס לישראל שמט את קלף המיקוח העיקרי שהיה בידי החמאס מול ישראל ובצה"ל מבינים כעת כי חמאס מחפש אחר הכתבת חוקי משחק חדשים. ראשית, חמאס מנסה להשיב לעצמו את כוח ההרתעה. הוא לא יכול לכבוש את אשדוד, אשקלון ובאר-שבע אך הוא בהחלט יכול לשבש את שגרת החיים ולזרוע אימה ופחד ברחובות.

הסלמה בדרום - כתבות אחרונות

הירי לעבר יישובי הדרום נמשך; צה"ל שב ותקף בעזה
דיווח: "הושגה הפסקת אש בדרום בתיווך מצרי"
ירי בדרום: הלימודים וההפגנה בוטלו, אסור להתקהל


איך עושים את זה? בקריצת עין מאפשרים לארגוני הטרור הקטנים ברצועה לשחרר קיטור באמצעות שיגור רקטות. הם השליחים מאחר וחמאס לכאורה מחויב לרגיעה. כששואלים אותו המצרים מדוע איפשר זאת, הוא משיב כי מדובר בחוליות טרור סוררות שלא בהכרח קיבלו את אישור המטה של ארגונם וזה נעשה בניגוד לדעתו. אך כולם כבר יודעים ששום דבר לא קורה ברצועת עזה ללא אישור חמאס ואם מעזים להמרות את פיו, הוא יודע אם צריך לזרוק פעילים מגגות או לירות להם בברכיים לעיני כל.

השאלה הבאה שנשאלת: אז למה עכשיו? רקטה אחת שוגרה ביום רביעי וגרמה לכלל המערכות בישראל להיכנס למסלולי חשיבה כדי לנבא את העתיד לקרות. התגובה הישראלית כללה תקיפה של ארבעה יעדים לאורך הרצועה. צה"ל שבדרך כלל מודיע על מיקום היעדים שהותקפו ושיוכם הארגוני, החליט הפעם לעמעם את שמות היעדים. זוהי תקופה רגישה. מימוש השלב השני של עסקת גלעד שליט קרב ובא כשברקע התחייבות ישראלית למצרים כמתווך מרכזי באזור, משא ומתן צפוי עם הרשות הפלסטינית, הצבעות בקרוב באו"ם, התחממות היחסים עם טורקיה לאחר משלוח מבנים יבילים ואלפי מעילים ושמיכות לנפגעי רעידת האדמה, כל אלו ונושאים מדיניים נוספים הופכים את התקופה לרגישה בה ישראל לא היתה רוצה להגיב בעוצמה ולהיגרר לסיבוב אלים נוסף ברצועת עזה.

הקדימון היה זעיר ונקודתי

סיבוב שכזה יכול לגרום לישראל לבעיה תדמיתית קשה בכלי התקשורת הבינלאומיים וגם ככה מצבנו לא מעודד. גם חמאס לא מעוניין בסיבוב האלים הזה אך הוא מבין שיש לו כאן הזדמנות ולכן הוא מאפשר לפעול באופן נקודתי נגד ישראל באמצעות שליח. במקרה הזה מדובר בג'יהאד האיסלמי. החלופה הקיצונית לחמאס ברצועת עזה. אך מה לעשות שחיל האוויר הישראלי זיהה ביום שבת חוליית משגרי רקטות לקראת פעולה ושיגר לעברה טילים? כתוצאה מכך נהרגו כמה פעילים, ביניהם בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי. מכה קשה. ההודעה של הארגון לא איחרה לבוא. "כגודל הכאב גודל הפגיעה", הבטיחו פעילי הארגון וכך היה. תוך מספר שעות שוגרו לעבר ישראל למעלה מ-30 רקטות גראד, קסאם ופצצות מרגמה.

זהו בדיוק השלב המבעית. תגובה גוררת תגובה. צה"ל נדרש להגיב אך לא ברור לאן זה יוביל וההמתנה היא סוג של מרכיב חשוב בניגוד למבצע בו אתה מנסה להספיק ולפגוע בכמה שיותר יעדים. פגיעת רקטת גראד בגן ילדים ומספר רב של הרוגים ישנו את כללי המשחק. כולם יידעו איך נכנסים למבצע אך אף אחד לא יודע איך נצא ממנו.

האם יש הישג לארגוני הטרור בשלב זה? ברור שכן. שלוש שנים חלפו מאז מבצע עופרת יצוקה. חמאס שרטט אסטרטגיה וכפה רגיעה יחסית על כלל ארגוני הטרור ברצועת עזה כדי לבסס את שלטונו, לארגן את גדודי עז א-דין אל קסאם כך שבעימות הגדול הבא לא ינוסו לוחמיו על נפשם כשצה"ל ישעט אל לב עזה. חמאס מתפעל מערכת שלמה של מנהרות מתחת לציר פילדלפי ומערכה סמויה להברחת אמצעי לחימה ותחמושת.

מתחתיו באותו מתווה פעלו כלל ארגוני הטרור הפלסטיני. כולם מתכוננים ליום הדין. למעלה מ-30 רקטות ביממה ושיתוק מערכת החינוך בדרום הם תזכורת למה שעשוי לקרות לאורך זמן בכל רחבי המדינה אם מדינת ישראל תחליט לצאת למתקפה רחבה בעזה או באירן. הקדימון היה זעיר ונקודתי. ארגוני הטרור מזכירים לישראל שברשותם מאגרים של עשרות אלפי רקטות מסוגים שונים כולל טילים מתקדמים שיכוונו לעבר ישראל. הטרור לא דורך במקום והוא לומד, מטמיע ומתקדם. כך שאף אחד לא אמור להיות מופתע ממכונית המשגרים שחשפו פעילי הג'יהאד האיסלמי.

בסופו של יום סופרים בצדדים מאזן דם. הרוג אחד ישראלי מול עשרה הרוגים פלסטינים. נשמע מזעזע אבל זוהי המשוואה שלפיה מתדיינים במזרח התיכון עם ארגוני הטרור. הפסקת האש עליה הוחלט בתיווך מצרים תחזיק מעמד כל עוד לחמאס יהיה אינטרס לצד הפלסטיני. עם ביצוע השלב השני של עסקת שליט נראה עלייה גוברת במספר ההתרעות לחטיפות חיילים. כל עוד יש אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל, השאיפה של חמאס ושאר הארגונים לחטוף חיילים תעלה ותתרחב. כולם יודעים שהסיבוב האלים הבא הוא רק עניין של זמן. ההקדמה כבר מאחורינו.

כיצד צריכה ישראל להגיב על הירי מעזה? הצביעו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully