וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות בקשת טורקיה: מטוס סיוע ישראלי ימריא היום

למרות המשבר הדיפלומטי בין המדינות, ענתה טורקיה בחיוב להצעת ישראל לסייע בטיפול באסון הטבע וביקשה לספק לה מבנים למגורים ארעיים. כבר בצהריים ימריא המטוס, בהוראת שר ברק

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

טורקיה פנתה אמש (שלישי) לישראל בבקשה לקבלת סיוע בפגעי רעידת האדמה שהיכתה במזרח המדינה ביום ראשון. בשלב זה פנו הטורקים לישראל בבקשה שתסייע במתן פתרונות מגורים ארעיים לאלו שאיבדו את בתיהם בעקבות הרעש. לצד ישראל, מסכימה כעת טורקיה לקבל סיוע בינלאומי מעוד 30 מדינות, לאחר שעד אתמול סירבה לקבל עזרה מבחוץ, והסתפקה בצוותים שהגיעו מיד לאחר האסון מאירן ומאזרבייג'ן השכנות, וכן מבולגריה.

הבקשה הטורקית מתקבלת לאחר הצעות חוזרות ונשנות של דרגים בכירים בישראל, בהן מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, שמעון פרס, להגשת סיוע – הצעות שעד כה נדחו, למרות הכרת תודה טורקית. בעקבות כך, הורו שר הביטחון, אהוד ברק, ושר החוץ, אביגדור ליברמן, למשרדיהם להיערך למתן מענה מיידי לבקשות הטורקיות.

רעידת אדמה בטורקיה - כותרות אחרונות
אחרי יומיים: תינוקת בת שבועיים הוצאה מההריסות
תיעוד: הרגעים שבהם פגע רעש האדמה בטורקיה
נתניהו טילפן לארדואן, הביע תנחומיו על פגעי הרעש

רעידת אדמה בתורכיה, אוקטובר 2011. רויטרס
הריסות בעיירה ארסיס/רויטרס

שר הביטחון הורה לשלוח בצהריים מטוס אזרחי מדגם 747 ועליו הציוד המבוקש לטורקיה. המטוס צפוי לנחות בערב בטורקיה, שם יעמיסו אנשי משרד הביטחון את המבנים היבילים (כלומר, הניתנים להובלה) על משאיות ויעבירו אותם לאזור הרעש. לאחר הגעת המשלוח הראשון, אם יתברר שאכן מדובר במבנים המתאימים, ישלחו מטוסים נוספים עם מבנים נוספים. לדברי גורם ביטחוני מדובר במבנים שמוכנים למגורים, כולל חיבורים לתשתיות מים ביוב וחשמל. כמו כן, מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, הורה לאנשיו לבחון את כל הפתרונות שבאפשרות ישראל לספק לטורקים.

יודגש כי בקשת הסיוע מתקבלת בשיאה של מתיחות דיפלומטית בין שתי המדינות, עם החלטתה של טורקיה להוריד את דרג היחסים הדיפלומטי בין המדינות, בשל המחלוקת על השתלטות שייטת 13 על המשט הטורקי לעזה בשנה שעברה, שהסתיים במותם של תשעה פעילים טורקים.

רעידת אדמה בתורכיה, אוקטובר 2011. רויטרס
טורקיה ביקשה סיוע. מוקד הרעש במחוז ואן/רויטרס

אתמול פרסם העיתון הטורקי המוביל "הורייט" דברים שאמר סגן ראש הממשלה הטורקי, בולנט ארינץ', שכינה את השמועות על הסירוב הטורקי "שמועות מכוערות". ארינץ' אמר כי "ייתכן ואנחנו לא ביחסים הכי טובים עם ישראל, בשל מחלוקת בין הממשלות, אבל סירוב להצעות הומניטריות כאלה בשעת אסון שכזו תהיה שגיאה חמורה ובלתי ראויה. זה ממש לא נכון שסירבנו להצעות שלהם על בסיס פוליטי".

459 גופות עד כה

ביום שני שוחח נתניהו עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בכדי להביע את תנחומיו על ההרוגים ברעידת האדמה שפקדה את מחוז ואן, ושבה נהרגו עד כה 459 בני אדם. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, שוחח עם מקבילו הטורקי, עבדוללה גול, הביע את תנחומיו והציע את עזרתה של ישראל.

שלושה ימים אחרי הרעש, שורר תוהו ובוהו באזורים הפגועים. משאית האספקה שהגיעה אתמול בבוקר לעיירה ארסיס, שספגה את הנזק הקשה ביותר, זכתה להתנפלות רבתי של עשרות תושבים נזקקים, שהסתערו עליה, לקחו מכל הבא ליד ונלחמו זה בזה על המזון, השמיכות, הבגדים החמים והאוהלים. רק אחרי הגעת השוטרים למקום, שככה מעט ההמולה, ומול המשאית השתרך תור ארוך. "אנשים גונבים אוהלים", סיפר לרויטרס איברהים ביידר, איש עסקים מקומי. "אין כאן סדר, הנזקקים לא יכולים לגשת לאוהלים ונאלצים לעמוד בתור. כל אוהלי הניילון כבר נמצאים עכשיו בשוק השחור".

ממשלת טורקיה התחייבה שלשום לספק סיוע נוסף לאוכלוסיה במחוז ואן, ובין היתר נמסר כי לאזור יישלחו 12,000 אוהלים נוספים, וכי בשטח מוקמים בתי חולים שדה ומטבחים ניידים. סגן ראש הממשלה, בסיר אטלאי, הבטיח כי "לא יחסר עוד דבר". ואולם, גורמים במחוז ממשיכים להאשים את אנקרה בכישלון המוחלט בטיפול בנפגעים וברבבות שבתיהם נפגעו, שרבים מהם, בעיקר באזורים הכפריים, נאלצו להעביר לילה שני בקור מקפיא.

בערי האוהלים שהוקמו עבור התושבים שבתיהם נחרבו מתלוננים על מחסור בציוד בסיסי, ומזהירים מפני ההשלכות של שהות ממושכת בתנאי מחיה קשים. "העברנו את הלילה בקור מקפיא", סיפר אחד הניצולים. "רעדנו במשך כל הלילה, ואיש לא סיפק לנו שמיכות או תנורים. אפילו אין לנו שירותים. אנשים נעשים חולים, ומאוד מלוכלך כאן".

בתוך כך, ממשיכים צוותי ההצלה למצוא ניצולים. לפנות בוקר חולץ צעיר בן 18 בחיים מהריסות בניין בעיירה ארסיס, שלושה ימים אחרי הרעש. אתמול חולץ ילד בן 10 מבין הריסות ביתו, במרכז העיר ואן, לאחר שהיה לכוד ביניהן במשך 54 שעות, כך דווח בטלוויזיה הטורקית. הוא פונה על אלונקה להמשך טיפול רפואי. מוקדם יותר חולצו מההריסות גם אביו ואחיו.

לפניות לכתבים: טל שלו - tal_sh@walla.net.il, אמיר בוחבוט - amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully