וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיסלמים בטוניסיה: נקים קואליציה עם החילונים

תוצאות רשמיות בבחירות הראשונות של "האביב הערבי" יתפרסמו רק בהמשך היום, אך מפלגת "א-נהדה" האיסלמית המתונה כבר הכריזה על ניצחון. חילונים הפגינו בטוניס: "די לאיסלם הפשיסטי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

היום (שלישי), יומיים לאחר הבחירות בטוניסיה - הבחירות הדמוקרטיות הראשונות של "האביב הערבי", בהן נרשם שיעור השתתפות עצום של 90% - צפויה ההכרזה הרשמית על תוצאותיהן. מפלגה אחת כבר הקדימה והכריזה עוד אתמול בערב על ניצחונה: מפלגת "א-נהדה" ("התחייה") האיסלמית המתונה, בראשותו של ראשיד רנושי ששב באחרונה למדינה לאחר 22 שנות גלות. המפלגה הודיעה הודיעה כי לפי המידע שברשותה, רשימתה זכתה ביותר מ-30% מהקולות, יותר מכל מפלגה אחרת.

"מהתוצאות הראשוניות שברשותנו עולה כי הגענו למקום הראשון", אמר מנהל מסע הבחירות של המפלגה, עבד אל-חמיד ג'לאזי, במסיבת עיתונאים מחוץ למטה המפלגה בטוניס, וקהל של מאות שהתאסף במקום החל בקריאות "אללה הוא אכבר" ובשירת ההמנון הטוניסאי. ג'לאזי הוסיף כי מפלגתו תפעל להקים קואליציה יציבה עם שתיים מהמפלגות החילוניות הבולטות "מפלגת הקונגרס" ומפלגת "אטקאטול".

חילונים אזרחי טוניסיה מפגינים נגד מפלגת "א-נהדה" האיסלמית, טוניס, 24 באוקטובר 2011. רויטרס
מפגינים חילונים נגד "א-נהדה", אתמול בטוניס/רויטרס

ואולם, למרות מאמצי ההרגעה, כבר נערכו אתמול בטוניס הפגנות מחאה של חילונים, שהביעו חשש מהשתלטות איסלמית על המדינה. בין היתר, הניפו המפגינים שלטים עליהם צוירו סמלה של "א-נהדה" לצד צלב קרס, לצד הכיתוב "די לאיסלם הפשיסטי". המפגינים טוענים כי ההישג של "א-נהדה" נובע בין היתר משחיתות במערכת הבחירות, וממימון לא חוקי של פעילותה.

מועצה זמנית, בחירות נוספות בעוד כשנה

בבחירות שנערכו השבוע לא בחרו הטוניסאים בפרלמנט קבוע, אלא ב"מועצה חוקתית" בת 217 חברים שתעמול במשך שנה על גיבוש חוקה חדשה למדינה, ותמנה נשיא זמני וממשלת מעבר. אלו ימשלו במדינה עד לבחירות לפרלמנט ונשיא קבועים, שייערכו בסוף השנה הבאה או במהלך 2013.

תומכי מפלגת מפלגת "א-נהדה" האיסלמית, חוגגים את נצחונה בבחירות לפרלמנט של טוניסיה, 24 באוקטובר 2011. רויטרס
חגיגות ניצחון של "א-נהדה", אתמול בטוניס/רויטרס

בעולם בירכו על התנהלותן התקינה של הבחירות. בהודעה שפרסמה אמש מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, נאמר כי "ההצבעה אתמול, בה נבחרה מועצה מכוננת, הינה אבן דרך היסטורית במעבר של טוניסיה משלטון דיקטטורי לממשלה המכבדת את רצון העם". עוד נכתב בהודעה כי "אנו מעודדים את המועצה הנבחרת לפעול באופן שקוף וכולל במסגרת האחריות שנטלו על כתפיהם לכונן דמוקרטיה, לדווח על המתרחש בשלטון, לספק הזדמנויות כלכליות רחבות יותר ולכבד את זכויות האדם האוניברסליות".

גם בטוניסיה הגדירו את החוויה הדמוקרטית הראשונה בהיסטוריה שלה כהצלחה. שיעור ההצבעה הגבוה מהווה עדות לנחישות של אזרחי המדינה לממש את שאיפתם למדינה דמוקרטית לאחר שנים של דיכוי, שתמו השנה עם הדחתו של הנשיא זיין אל-עבדין בן עלי ששלט במדינה במשך 24 שנים. בבחירות השתתפו למעלה מ-11,000 מועמדים, המייצגים כ-80 מפלגות. ברחבי המדינה נרשמה במהלך יום הבחירות התרגשות רבה כשתורים באורך מאות מטרים השתרכו בכניסה לקלפיות עוד משעות הבוקר המוקדמות. קארימה בן סאלם, בת 45, סיפרה בהתרגשות כי "זו הפעם הראשונה שאני מצביעה. ביקשתי מילדיי שיכינו את ארוחת הצהריים בעצמם היום. היום אני לא בתפקיד. ליתר דיוק, אני היום אני מקיימת את חובתי כלפי המדינה".

חילונים אזרחי טוניסיה מפגינים נגד מפלגת "א-נהדה" האיסלמית, טוניס, 24 באוקטובר 2011. רויטרס
סמלי "א-נהדה", לצד צלבי קרס, אתמול בהפגנת חילונים בטוניס/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • תוניסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully