וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמוקרטיה ב"אביב הערבי": היום בחירות בטוניסיה

7.2 מיליון בוחרים צפויים לגדוש היום את הקלפיות בטוניסיה לבחירות ראשונות מאז ההפיכה במדינה. המפלגה המובילה בסקרים היא המפלגה האיסלמית, דבר הגורם לדאגה בקרב המשקיפים

תשעה חודשים לאחר ההפיכה בטוניסיה, אשר סימנה את תחילתו של "האביב הערבי", צפויים היום (ראשון) אזרחי המדינה לפקוד את הקלפיות ולבחור את חברי הפרלמנט החדשים. מדובר בבחירות הראשונות שנערכות בעקבות הפיכות העולם הערבי ועיני העולם בכלל והעולם הערבי בפרט נשואות לכיוונן, מכיוון שהצלחתן או כישלונן עשויות לסמן את הדרך למדינות ערביות נוספות.

עוד על ההפיכה בטוניסיה:

נשיא טוניסיה לשעבר בן עלי נידון ל-35 שנות מאסר
אחרי 22 שנה: מנהיג האופוזיציה שב לטוניסיה
היסטוריה בטוניסיה: צפו בתמונות מההפגנות

בחירות בטוניסיה. Amine Landoulsi, AP
הבחירות הראשונות שנערכות בעקבות הפיכות העולם הערבי/AP, Amine Landoulsi

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון אמר ביום שישי כי יעקוב אחר הבחירות בעניין רב. "טוניסיה היוותה דוגמה לשאר האזור ולכל העולם. בחירות אלה חשובות מאין כמוהן במעבר המדינה לדמוקרטיה", אמר באן והוסיף כי הוא מרגיש מעודד נוכח רמת ההתלהבות והמוכנות הגבוהה שמציגים הטוניסאים לקראת הבחירות.

בטוניסיה 7.2 מיליון בוחרים רשומים והם עתידים לבחור בין 11,686 מועמדים שונים לפרלמנט, חלקם במסגרת מפלגות והשאר באופן עצמאי, שיורכב בסופו של דבר מ-217 חברים. המתמודדים מתחלקים בין 100 מפלגות שונות, ו-13,000 משקיפים מקומיים ו-600 משקיפים בינלאומיים יוודאו שהבחירות מתנהלות בהגינות. את הקלפיות יאבטחו למעלה מ-40,000 שוטרים.

על פי הסקרים העדכניים המפלגה שתגרוף את מרבית הקולות, וצפוייה לזכות בכ-30% ממושבי הפרלמנט היא "אנהדה" – המפלגה האיסלמית שקיומה נאסר בזמן שלטונו של הרודן המודח זין אל-עבדין בן עלי. חוזקה של המפלגה, המגדירה את עצמה כבנויה על פי המודל הטורקי, גורם לדאגה רבה בקרב האוכלוסיה החילונית במדינה. בעיקר חוששים החילונים מפגיעה בזכויות הנשים במדינה, שנחשבה עד כה לליברלית במדינות ערב. ראשי המפלגה ניסו בימים האחרונים להרגיע את קהל הבוחרים והבהירו כי בכוונתם לנקוט בקו מתון. כמו כן הבהירו ראשי המפלגה כי יכירו ויקבלו כל תוצאה של מערכת הבחירות – אם אלה יהיו הוגנות ותקינות.

בחירות בטוניסיה. Amine Landoulsi, Artoday
בעיקר חוששים החילונים מפגיעה בזכויות הנשים במדינה בעקבות זכייה אפשרית של המפלגה האיסלמית/Artoday, Amine Landoulsi

במקום השני בסקרים נמצאת המפלגה הפרוגרסיבית-דמוקרטית. מנהיגת המפלגה, מיה ג'ריבי, קראה לבוחרים "להראות לעולם את דמותה האמיתית של טוניסיה כמדינה פתוחה ומתונה". המפלגה הפרוגרסיבית-דמוקרטית האשימה את מפלגת אנהדה כי למרות הפנים המתונות אותן היא מציגה כלפי חוץ – במסגדים היא ממשיכה בהפצת משנה רדיקלית יותר.

עדכון ראשון: 23:00

  • עוד באותו נושא:
  • תוניסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully