וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רק כהנא": אירועי נקמה בערביי ישראל

ניר יהב

9.10.2011 / 19:16

מעדן נתן זאדה שהרג ארבעה תושבים ערבים ליד שפרעם ועד להשחתת הקברים ביפו בחג, אירועי "תג מחיר" כבר מזמן אינם נשארים בשטחים בלבד. "זה כבר לא רק אנשי כהנא"

בשנים האחרונות, בשל החיכוכים הרבים בין מתנחלים לפלסטינים בשטחים, מתרבים דיווחי הפלסטינים על פעולות "תג מחיר" נגדם, ביניהן עקירת עצי זית, הצתת שדות, פגיעה ברכוש פרטי, ניפוץ שמשות של מכוניות ואף השחתת בתי קברות מוסלמים. אלא שהאירועים האחרונים, ביניהם השחתת בתי הקברות ביפו והצתת המסגד בטובא זנגריה, מבהירים לנו כי החיכוכים קיימים לא רק בין ההתנחלות יצהר לכפרים מדרום לשכם אלא גם בין האוכלוסייה היהודית לערבית בתוך שטחי הקו הירוק.

האירוע המכונן, המייצג את הפגיעה הקשה ביותר באוכלוסייה הערבית, הוא בלי ספק הפיגוע שביצע עדן נתן-זאדה באוטובוס בשפרעם. ב-4 באוגוסט 2005 עלה החייל העריק עדן נתן-זאדה, תושב ההתנחלות תפוח, אל אוטובוס בשפרעם, פתח בירי, הרג ארבעה ופצע תשעה. באזור פרצה מהומה ותושבים זועמים שהצליחו לחדור לאוטובוס הרגו אותו. לפני כשנתיים הוגשו כתבי אישום נגד 12 מתושבי שפרעם שהיו מעורבים בהריגתו.

"המגמה שבה האוכלוסייה הערבית הופכת למטרה בידי המתנחלים החלה ב-2005 בפיגוע בשפרעם", אמר לוואלה! חדשות ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז 'מוסאוא' לזכויות אזרחי ישראל הערבים. "זה היה האירוע המזעזע הבולט ביותר, שאף אחד לא מזכיר אותו כאירוע שבעקבותיו בא הגל האלים נגדנו. זו הייתה הפעם הראשונה שבה מתנחל הגיע לרצוח ערבים. מאז כל הזמן יש פעולות נגד ערבים. זה קורה בצורה מתמשכת. אפילו שלא היו פגועים בנפש, היו פצועים. מטרת המתנחלים היא לקעקע פוליטית וחברתית את האוכלוסייה הערבית או לפגוע בהם פיזית".

אירועי "תג מחיר" נגד ערביי ישראל - כותרות אחרונות:
אחרי הקברים ביפו: כתובות "מוות לערבים" גם בבת ים
מתחזק החשד: הקברים ביפו לא הושחתו ע"י פעילי ימין
בערב יום כיפור: הושחתו בתי קברות ערביים ביפו
צעיר יהודי נעצר בחשד להצתת המסגד בגליל
חשד לתג מחיר בגליל: מסגד הוצת ורוסס בכתובות

"המתנחלים נכנסים לערים ומתסיסים"

"זה כבר לא רק אנשי כהנא", הוסיף פרח. "המתנחלים נכנסים לעכו, יפו, לוד וחיפה בצורה מאורגנת ומתסיסים נגד האוכלוסייה הערבית. הם קיבלו, לדוגמא, חיזוק לפעולותיהם כשאף אחד מהאנשים שתמכו בנתן זאדה לא נעצר, אך לעומת זאת יש כתבי אישום נגד תושבי שפרעם שהגנו על עצמם מפניו. אותו דבר קרה בטובא זנגריה: 30 העצורים שם הם תושבי טובא. המשטרה כנראה מאד זריזה בחקירה נגד תושבי טובא, אך כשמדובר בחקירת מתנחלים, לא רואים אפילו עצור אחד".

הצתת המסגד בטובא זנגריה והשחתת בתי הקברות ביפו הם, כאמור, האירועים האחרונים שכוונו נגד ערביי ישראל. קדמו להם מספר אירועי "תג מחיר", ביניהם האירועים האלימים שאירעו בטבריה בתחילת 2009: שמונה צעירים יהודים היכו בחור ערבי, ככל הנראה על רקע לאומני; אלמונים ריססו כתובות על קיר מסגד בעיר ואחרים ניסו להצית מסגד באמצעות צמיג בוער. ימים ספורים לפני כן עצרה המשטרה תשעה תושבים מנצרת עילית, ביניהם שבעה נערים בני 15 עד 18, בחשד שהציתו כלי רכב ודירות של ערבים על רקע לאומני.

ביוני 2010 הושחת מסגד בכפר איבטין שבאזור עמק זבולון: מספר אלמונים נכנסו בלילה לכפר וריססו סיסמאות על קירות המסגד בכפר, ביניהן הכתובות "תג מחיר" ו-"מיועד להריסה". בנוסף לכך נמצאו מספר מכוניות שהושחתו, ועל אחת מהן אף רוססו מגן דוד וכתובות נאצה. המשטרה עצרה אז ארבעה צעירים בני 18 המתגוררים בסמוך לאיבטין בחשד שריססו את כתובות הנאצה אולם כעבור ימים ספורים שוחררו הארבעה.

"סכנה לעימותים על רקע דתי"

מקרה נוסף אירע במרץ השנה: שתי מכוניות של סטודנטים ערבים ממכללת צפת הוצתו וכתובות "מוות לערבים" רוססו בסמוך למכללה. מספר חודשים לפני כן פרסם רב העיר צפת שמואל אליהו פסק הלכה האוסר על יהודים להשכיר דירות לערבים. הדבר עורר סערה ציבורית גדולה ואף הגדיל את כמות גילויי הגזענות שנרשמו נגד ערבים המתגוררים בעיר. בין השאר, הושלכו אבנים לעבר בתים של סטודנטים ערבים בעיר.

"אני לא מתפלא מהתופעות האלה, שהאחרונה היא השחתת בתי הקברות ביפו, אך אני מודאג מאוד", אמר לוואלה! חדשות יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד זידאן. "אני חושב שההתייחסות של הממשלה וכל מוסדות המדינה כלפי הערבים היא זו שהכשירה את הקרקע לאווירת האלימות והשנאה כלפי הערבים. מישהו העניש את הרב של צפת? מישהו העמיד אותו לדין? הרי ברור שפסק ההלכה שלו הוביל להצתת המכוניות בעיר. מדובר בכדור שלג שהולך ומידרדר".

זידאן מודאג בעיקר מכך שהפגיעה במקומות קדושים עלולה להצית עימותים על רקע דתי. "מעצר האחראים על השחתת הקברים אינו מספיק. זה כמו אקמול במקום טיפול שורש. על הממשלה לקחת את הדברים באופן רציני, לתת הוראות כיצד לחנך את התלמידים לסובלנות. אנחנו הולכים למצב חמור יותר וקשה לדעת לאן נגיע. אני מודאג מהכנסת העניין הדתי לסכסוך. זה עלול להרתיח את הציבור. טובא זנגריה, לדוגמא, היא מקום שתושביו משרתים בזרועות הביטחון. אך ברגע שהציתו את המסגד, כולם ראו מה הייתה התגובה שלהם. אף אחד לא ציפה מראש שתושבי טובא ינהגו ככה. אז אם תושבי טובא המשרתים בזרועות הביטחון נהגו ככה, מי יכול לצפות כיצד ינהגו אחרים?".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully