וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יזכה בפרס נובל לשלום? בוועדה מתבצרים בעמדות

האם הזוכה בפרס יהיה אחד הפעילים הבולטים של "האביב הערבי"? בוועדת הפרס מסרבים לומר. היו"ר, תורביורן יגלנד, מעדיף להתגונן בפני הביקורת שהוטחה בו על הבחירה בחתנים הקודמים

בעוד שגובר המתח לקראת ההכרזה על זהותו של הזוכה בפרס נובל לשלום, האיש בעל הקול המכריע בוועדת הפרס שובר שתיקה. כמה שעות לפני הפגישה המכריעה שבה ייקבע מי יהיה - או תהיה - הזוכה בפרס לשנת 2011, שוחח אמש (שישי) תורביורן יגלנד הנורבגי עם כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית, ואמר כי השנה "לא היה קשה במיוחד" לבחור את הזוכה. זהות חתן או כלת הפרס תיחשף לציבור ביום שישי, והטקס ייערך ב-10 בדצמבר באוסלו.

בין השמות שהועלו עד כה במסגרת הניחושים השונים לגבי זהות הזוכה היה איש גוגל במצרים, ואאל רוניים, שעודד את ההפגנות בכיכר תחריר. יו"ר ועדת הפרס יגלנד מסרב אפילו לרמוז אם רוניים היה בכלל בין המועמדים שבחנה הוועדה, שבה יושבים מלבדו ארבעה חברים לשעבר בפרלמנט הנורבגי. הוא גם לא מסכים לומר אם נבחנו פעילים אחרים, שלקחו חלק בעידוד ההפגנות במזרח התיכון. שם אחר שעלה במסגרת הניחושים היה של לינה בן מהני, בלוגרית מטוניסיה שביקרה בחריפות את השלטונות. את תוצאות "האביב הערבי", אומר יגלנד, עוד צריך לראות, אולי כדי לרמוז שאין זה תפקידה של הוועדה להמליך מלכים, עוד בטרם הוקמה להם ממלכה.

טקס הענקת פרס נובל לשלום לליו שיאובו. רויטרס
יגלנד ב-2010, ליד הכיסא הריק של חתן הפרס ליו שיאבו, שלא הורשה להגיע לטקס/רויטרס

יגלנד - המכהן גם כמזכ"ל מועצת אירופה - מעדיף להרחיב את הדיבור בנוגע לבחירות שעשה בשנתיים הקודמות, מאז מונה לתפקידו. הוא עורר על עצמו ביקורת רבה, לאחר שב-2009 הוענק הפרס לברק אובמה, נשיאה? הטרי יחסית של ארצות הברית. רבים תהו מדוע אדם שטרם הותיר חותם משמעותי בעולם ראוי לזכות בפרס היוקרתי שמסמל חתירה לשלום. יגלנד מתעקש שאובמה היה ראוי לפרס בשל מה שהספיק לעשות עד אז, ולא בשל מה שהיה אמור לעשות בהמשך. בין היתר, הוא זוקף לזכותו של אובמה את מאמציו לקידום אמנת START לפירוק העולם מנשק גרעיני.

הבחירה בשנה שעברה גרמה למתיחות מדינית בין אוסלו לסין

יגלנד מבהיר כי גם ההחלטה בשנה שעברה, להעניק את הפרס לפעיל זכויות האדם הסיני ליו שיאבו, הייתה מוצדקת. בייג'ינג אסרה על שיאבו, המרצה 11 שנות מאסר בגין מאבקו לזכויות אדם, להגיע לטקס. הדבר עורר מתיחות מדינית רבה בין אוסלו לסין, ונציגיה החרימו את האירוע, לאחר שנקטו מאמצים דיפלומטיים לבטלו כליל. כיסא ריק הוצב על הבמה באוסלו, ותעודת ההוקרה של שיאבו הונחה עליו לתשואות הקהל.

"התגובה של סין הייתה צפויה", אומר יגלנד, "הם לא נהגו בקיצוניות גדולה יותר ממה שציפינו שינקטו". לדבריו, חברי הוועדה לא סברו שהענקת הפרס תביא לשחרורו של שיאבו, וגם הניחו כי סין עלולה בתגובה להחמיר את תנאי הכליאה שלו. "אני חושב שפרס נובל מהווה עידוד כל-כך גדול לפעילי זכויות אדם. את המשמעויות שלו נראה בעתיד", הוא מסכם.

פרס נובל 2011 - כותרות אחרונות
אחד המועמדים האפשריים - דניאל ברנבוים
האם עמוס עוז סוף סוף יזכה בפרס לספרות?
הוענקו פרסי ה"איג" נובל להמצאות המוזרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully