וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג תגיש המלצותיה: 30 מיליארד לרווחה

הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי ממליצה על ביצוע של רפורמות משמעותיות בתחומי מסים, דיור, יוקר המחיה ותחרותיות. ההמלצות כוללות בין היתר יותר מסים לעשירים וחינוך חינם מגיל 3

חודשיים לאחר שפרצה ברחבי המדינה המחאה החברתית, צפויה הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג לפרסם היום (שני) את המלצותיה. לפי מקורבים לוועדה, טרכטנברג יציע להגדיל את תוספת התקציב ליעדים חברתיים לחמישה עד שישה מיליארד שקלים בשנה למשך חמש שנים. משמעות הדבר היא תוספת של עד 30 מיליארד שקלים לטובת תחום הרווחה. ההמלצות של הוועדה יובאו לאישור הממשלה בסוף חודש אוקטובר או בתחילת חודש נובמבר, אולם נראה כי במשרד האוצר ינסו לטרפד ביצוע של חלק מההמלצות.


עוד על ההמלצות המסתמנות של ועדת טרכטנברג:
טרכטנברג: "דו"ח הוועדה אינו סוף פסוק"
פתרון טרכטנברג ליוקר המחיה: חשיפה לייבוא
הערכה: טרכטנברג ימליץ על עידוד בנייה להשכרה
ועדת טרכטנברג: שבירת המונופולים של אגד ודן
ועדת טרכטנברג: להחזיר הפיקוח על הסולר
ועדת טרכטנברג: הקמת ועדה שתגביר התחרות בבנקים

פרופ' טרכטנברג הציג את צוות ההידברות לרה"מ. לשכת העיתונות הממשלתית
פרופ' טרכטנברג כתב בבלוג הוועדה כי "על הממשלה לפעול להעלאת משקלה של ההוצאה האזרחית בתקציב ולחתור להגדלת חלקה בתוצר. עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

חושבים שההמלצות יהפכו למעשים? בואו לדבר על זה בפייסבוק

למרות הציפיות הגדולות בציבור, פרופ' טרכטנברג כבר הודה כי "לא הצלחנו למצוא מענה לרוב המצוקות". המלצות הוועדה עוסקות בארבעה עניינים עיקריים: יוקר המחיה, תמהיל המסים, דיור ותחרותיות. בהתאם להערכות, מסגרת תקציב המדינה, מבנה תקציב המסים או יעדי תקציב אחרים לא ייפרצו. לפי ההמלצות, בכל המדינה יונהגו בהדרגה עד לשנת 2016, חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 וכן יום לימודים ארוך עד השעה 16:00.

פרופ' טרכטנברג כתב בבלוג הוועדה כי "על הממשלה לפעול להעלאת משקלה של ההוצאה האזרחית בתקציב ולחתור להגדלת חלקה בתוצר. המדיניות הכלכלית צריכה לחתור לחלוקה הוגנת של פירות הצמיחה ובכלל זה בחלוקה בין התמורה להון והתמורה לעבודה, בין עובדים בכירים לעובדים מן השורה. על הממשלה לקבוע ולעדכן מעת לעת יעדים חברתיים ובכלל זה יעדים כמותיים להגדלת התעסוקה ולהקטנת העוני ואי-השוויון".

באחרונה יזמה הממשלה פרויקט למכירת קרקעות בהוזלות ניכרות ליזמים שמוכנים להקים עליהן דירות להשכרה. ההערכה היא שבוועדת טרכטנברג גובשו צעדים לצורך מתן הקלות נוספות ליזמים שייכנסו לפרויקטים אלה, באמצעות הקלות במיסוי לדוגמה. החידוש בהמלצות הוועדה הוא שהעידוד מופנה בעיקר לגופים מוסדיים. בוועדת טרכטנברג מקווים שגופים אלה יוכלו להשתלב בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח.

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
"לא הצלחנו למצוא מענה לרוב המצוקות". פרופ' טרכטנברג/עומר מירון

הוועדה עסקה גם בסוגיה המתייחסת למבצעים של משרד השיכון המכונים "מחיר למשתכן", שבמסגרתם נמכרות דירות לזכאות לפי קריטריונים שנקבעו על ידי הממשלה. הטענה המרכזית נגד הקריטריונים הממשלתיים היא שהם נותנים עדיפות ברורה לציבור החרדי. לאור זאת, ההערכה היא שהוועדה תמליץ לשנות את הקריטריונים, כך שכלל הציבור יוכל ליהנות מהמבצעים.

הוועדה שמה גם דגש על נושא הגדלת היצע הדירות למכירה באמצעות הסרת חסמים מתוכניות שמימושן תקוע מזה שנים רבות, בדרך כלל עקב בעיות מקומיות שלא באו על פתרונן. ככל הנראה, הוועדה לא תמליץ לסייע באופן ישיר לרוכשי דירות באמצעות הטבות ומענקים כספיים או הורדת מס ערך מוסף ולמעשה השפעת הוועדה על שוק הנדל"ן לא תהיה מידית.

לפי הוועדה, הקיזוז בהכנסות המדינה ממסי ייבוא יתאזן באמצעות העלאות מס מתוכננות. ההעלאות יכללו שתי מדרגות מס לבעלי שכר גבוה במיוחד: שינוי של מתווה הורדת מס חברות וכן עצירת מתווה הורדת מס הכנסה. מקורבי הוועדה מציינים כי העלאות המס יממנו גם את אי העלאת הבלו על הדלק בשיעור של 5%, הצפויה להתרחש בתחילת 2012. הוועדה קבעה במסגרת המלצותיה מדרגת מס חדשה של 48% לבעלי ההכנסות הגבוהות במשק. בהתאם לכך, החל מ-1 בינואר 2012, יועלה המס השולי המקסימלי מ-45% ל-48% לבעלי שכר חודשי של 40,231 ויותר.

בנוסף על כך, הוועדה קבעה כי יש להטיל על בעלי הכנסות גבוהות במיוחד מס יסף של 2% מתוך סך ההכנסה שלהם וזאת לאחר תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי. מס זה יוטל על בעלי הכנסות של יותר מ-1.2 מיליון שקלים בשנה. עם הקמת הוועדה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הדבר שאנחנו יכולים לומר בוודאות הוא שישראלים רבים מתקשים לגמור את החודש ופערים בחברה הישראלית נפערים – ואנחנו רוצים לטפל בשתי הבעיות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully