וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד יתבצע המהלך הפלסטיני? גבריאלה שלו מסבירה

לקראת פניית הפלסטינים לאו"ם בבקשה להכיר בעצמאותם, מסבירה שגרירת ישראל באו"ם לשעבר על התהליך שתעבור הבקשה ועל סיכויי הפלסטינים לקבל הכרה מלאה ממועצת הביטחון

לקראת כוונת הפלסטינים לבקש מהאו"ם הכרה בעצמאותם, מסבירה שגרירת ישראל באו"ם לשעבר, פרופ' גבריאלה שלו, על התהליך שצפויה לעבור הבקשה, על הפגישות הסודיות ועל המשא ומתן שנעשה מאחורי הקלעים.

המהלך הפלסטיני - כותרות אחרונות
לקראת ההכרזה הפלסטינית: פיקוד העורף פתח חדר מצב
הפלסטינים: ארה"ב איימה לנתק את היחסים הדיפלומטיים
אבו מאזן לנתניהו: אין טעם להיפגש ללא הצעה מוחשית
אבו מאזן לבאן: ממשיך בתכנית לקבל הכרה מהאו"ם

חברי מועצת הביטחון של האו"ם עומדים דקת דומייה לזכרו של הדיפלומט האמריקאי ריצ'רד הולברוק. רויטרס
"הבקשה מוגשת למזכ"ל האו"ם והתהליך מתחיל בהקמת וועדה". מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

מה התהליך שעוברת החלטה בעצרת הכללית מרגע שמישהו הוגה אותה ועד ההצבעה?

"הבקשה מוגשת דרך המזכירות לנשיא התורן, שהוא השנה שגריר קטאר, נאסיר עבד אל-עזיז נאסר. יש לומר שהנאומים שיינשאו החל ממחר, הם נאומים של כל אחת מ-193 מחברות האו"ם. סדר הנאומים נקבע על פי הדרג שמייצג את המדינה ונושא את הנאום בשמה". שרשרת הנאומים תיפתח השנה בנאומם של הנשיא התורן, נשיאת ברזיל, נשיא ארצות הברית - המדינה המארחת - ומשם נואמים נוספים לפי הסדר הבא: מלכים, נשיאים, ראשי מדינה, ראשי ממשלה, שרי חוץ, שרים אחרים. בהיעדר ייצוג כזה ינאם שגריר המדינה.

"מבחינת הגשת בקשה למועצת הביטחון", המשיכה שלו, "מוגשת בקשה להקמת וועדה שתדון בהחלטה. הבקשה מוגשת למזכ"ל האו"ם והתהליך מתחיל בהקמת ועדה. החלטה במועצת הביטחון תתקבל רק אם יימצא רוב של תשע מתוך 15 חברות שתומכות בבקשה. במקרה שאין רוב, הבקשה תיתקל ברוב חוסם. אם יושג רוב של תשע חברות במועצת הבטחון, ארצות הברית תטיל וטו. במקרה שלנו, כך או אחרת הפלסטינים לא יצליחו לקבל החלטה שממליצה לקבל אותם כחברה מלאה לאו"ם".

הפעילות מאחורי הקלעים

האם ראשי המדינות עצמם מחליטים על כיוון פעולה ומצביעים לו בהתאם בעצרת, או שיש גם החלטות ספונטניות ברגע האחרון?

"החלטות גורליות מתקבלות מהבירות עצמן, אין החלטות ספונטניות. בהחלטה מעורבים הדרגים הגבוהים ביותר באותה המדינה. השגריר לא מקבל לבדו החלטות גורליות. הם לא קובעי מדיניות - השגריר מחויב למלא אחר ההוראות שהוא מקבל".

בימים האחרונים דווח כי בשולי עצרת האו"ם ייערכו פגישות בין נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו וכן בין נתניהו לבין יו"ר הרשות אבו מאזן. כמו כן, דווח על ניסיונות של מדינות אירופה להגיע לפשרה שתמנע את המהלך באו"ם.

באיזה דרג מתבצע המשא ומתן בין ישראל הפלסטינים, ארצות הברית והקוורטט בימים אלו?

"המשא ומתן מתבצע בדרגים גבוהים. מנצלים בין היתר את הכינוס של העצרת לדיונים בדרג הכי גבוה - ראשי ממשלה, נשיאים. זוהי אחת ממטרות העצרת", הסבירה שלו. לדבריה, ישנן גם פגישות חשאיות בשולי העצרת: "מניסיוני קורה שיש פגישות דיפלומטיות הרחק מעיני הצלמים, 'מאחורי הקלעים'. הפגישות מתקיימות בעיקר עם מדינות שלא רוצים שייראו בסוג של הידברות ו'די לחכימא ברמיזא'. מאחורי הקלעים זה עניין אחר. זה קורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully