וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור ל-9/11: "לא נפסיק להילחם באחראים לפיגועים"

עשור ממתקפת הטרור, בארה"ב מתייחדים עם זכר 3,000 החללים. הטקס המרכזי נערך ב"גראונד זירו" בניו יורק, טקסים גם בפנטגון ובפנסילבניה. 4 דקות דומייה מציינות את מועדי ההתרסקויות

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: אביב אברמוביץ, עריכה: טל רזניק)

עשר שנים אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, מתייחדת היום (ראשון) ארצות הברית עם זכרם של קרוב ל-3,000 בני אדם שנרצחו בהתרסקות ארבעת המטוסים בניו יורק, בוושינגטון ובפנסילבניה. הטקס המרכזי נערך באתר "גראונד זירו", בו שכן מרכז הסחר העולמי, שנחרב בפיגועים. בטקס השתתפו בין היתר הנשיא ברק אובמה וקודמו, ג'ורג' וו. בוש.

עשור לאסון התאומים - סיקור נרחב בוואלה!:
אבטחה כבדה בניו יורק לקראת טקסי הזיכרון
שגריר ארה"ב: עשור אחרי, עדיין מרגישים פגיעים
אובמה לקראת 11/9: "אל-קאעדה בדרך לתבוסה"
ראש הממשלה נתניהו מוטרד מ"איסלם רדיקלי"
מאסון התאומים ועד חיסול בן לאדן: תיעוד בתמונות

הנשיא ברק אובמה ורעייתו מישל יחד עם הנשיא לשעבר בוש ורעייתו לורה באנדרטת הזיכרון לחללי 11 בספטמבר, בטקס לציון עשור לפיגועים, ניו יורק, 11 בספטמבר 2011. רויטרס
הנשיא אובמה, רעייתו מישל והנשיא לשעבר בוש, היום באנדרטת הזיכרון בניו יורק/רויטרס

הטקס נפתח בשירת ההמנון האמריקאי ובהצגת הדגל שהיה תלוי בראש המגדלים שקרסו ונלקח מעל ערימות העפר. לאחר ההמנון ביקש ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, מהקהל לעמוד לדקת דומייה, בדיוק באותה השעה בה פגע המטוס הראשון במגדל הצפוני, ואמר: "הם היו ידידינו, אחינו, ילדינו הורינו. הם היו אלה שרצו פנימה כדי לסייע. 2,893 גברים, נשים וילדים חפים מפשע. ביקשנו ממשפחותיהם לבוא הנה לומר את שמותיהם להזכיר לכולנו על אדם שאיבדנו בניו יורק, וושינגטון ופנסילבניה לכל אחד היו פנים שם סיפור חיים שנגדעו. הבה לא נמדוד את צערנו, כי אז לא יהיה לו קץ". בסיום דבריו עלו מספר מבני משפחותיהם של קורבנות האסון והקריאו את שמותיהם.

לאחר מכן עלה הנשיא אובמה לדוכן הנואמים והקריא פסקה מהברית החדשה: "אלוהים הוא המושיע שלנו ומנחה אותנו. נוכחותו מסייעת לנו בשעת צרה, ועל כן אנו לא נפחד, גם אם האדמה תוסר וההרים יינשאו אל לב ים, גם אם מי הים וההרים יירעדו, יש נהר המוביל אל עיר האלוהים, המקום הקדוש שבו האל נמצא בלב".

הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, הקריא בנאומו את מכתבו של הנשיא האמריקאי, אברהם לינקולן, לאם אמריקאית שאיבדה את חמשת בניה בקרב: "גבירתי הנכבדה, הראו לי רשומות את ההצהרה של השליש שאת אם לחמישה בנים שמתו בשדה הקרב. אני מבין כמה חסרות ערך יהיו מילותיי לעומת העצב והצער שלך אבל איני יכול שלא לפנות אליך (...) אני מתפלל שאבינו שבשמיים יתיר לך רק את הזיכרון טוב של האהבה שאיבדת ואת האהבה השקטה".

טקס לציון עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר 2001, הפנטגון, 11 בספטמבר 2011. רויטרס
הטקס בפנטגון, היום/רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, אמר בנאומו בטקס כי "ביום שלמחרת מתקפת הטרור התאחדנו באמונה המאוחדת שלנו ועשור אחר כך אנו שוב מדגישים את אמונתנו בערכים האלו". לדבריו, "ביום הזה, לצד אתר הזכרון הזה, אנו מתחייבים לעולם לא לשכוח את האויב שגרם לזה. אנו נמשיך להילחם בהם ולעולם לא נפסיק להילחם בהם כדי להבטיח שמה שקרה כאן לעולם לא יקרה שוב".

בטקס שנערך מיד אחר כך בפנטגון, נאם ראש המטות המשולבים האדמירל מייקל מאלן. "אני אתחיל בכך שאני מביע בשם שני 2.2 מיליון האנשים הלובשים את מדי ארה"ב את תנחומי הכנים ביותר לכם עם אבדנכם והצער שאתם עדיין נושאים", אמר, "אי אפשר להביע במוזיקה או במילים את הגעגוע הבוער בקרבכם. חלומות נופצו, עתידים נגדעו בבת אחת, תקוות נופצו באורח טראגי. כולנו באים הנה לזכור את התקוות האלה ולהתאבל ולכבד, אבל הכבוד הגדול ביותר שאנו מעניקים הוא לא בהתכנסות שלנו, אלא בליבנו, במעשינו. הוא שוכן באופן בו אנו משמרים את האידיאלים שאחרים ניסו להרוג. אתם המשפחות הראתם לכולנו את הדרך בזכרון השקט, בצורה שבה אתם חיים ומה שאתם עושים. זה בילדים ובנכדים שמקווים ללכת לקולג', בעסקים שהם מתחילים, בחתונות שנחגגו, באהבה, בצחוק - אלה הדברים שנבחנים. הם יכולים להפיל חומות אבל הם לא יכולים להפיל את אמריקה. הם יכולים להפיל את אזרחינו אך לא את אזרחותינו".

מאלן דיבר גם על הכוחות הלוחמים ואמר: "כולם מחויבים להבטיח שיום כזה לא ישוב עוד. הם עשו זאת באומץ ובמיומנות אך גם בהכרה שנלמדה במשך השנים ובמחיר כבד. אנו עומדים כאן באדמה מקודשת זו כדי לזכור את אלה שממשיכים לחיות בליבנו. אני מקווה שנוכל לצעוד לעולם בו לא נשכח, נודה על כל רגע, נסייע לאחרים ומעל הכל נחייה חיים ונחייה אותם בלי פחד".

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר ההגנה ליאון פנטה והאדמירל מייק מאלן, טקס הזיכרון לציון עשור לפיגועי 11 בספטמבר, הפנטגון. AP
"הם יכולים להפיל חומות אבל הם לא יכולים להפיל את אמריקה". סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הגגנה ליאון פנטה והאדמירל מייק מאלן/AP

שר ההגנה האמריקאי לאון פנטה, אמר בנאומו: "אלה ששרדו את המתקפה, אלה שאיבדו את יקיריהם, אין מילים כדי להקהות את הכאב שאתם עדיין חשים. ברגע זה ממש, במקום הזה, קשה להאמין שלפני עשור זה היה המקום של הרס בלתי נתפס, של שריפה, של עשן, של תגובה ראשונית הירואית נאבקת להביא פצועים, לחפש ניצולים, להילחם בלהבות. במקום הזה, למרות שעשר חלפו, הפצעים והרגשות עדיין כאן. לעולם נישא את הזיכרונות של אותו יום. ביום שלמחרת, הראתם את הכוח את האומץ שהוא האופי של ארה"ב בנחישותכם לזכור לכבד את הקורבנות להחלים מהפציעות לבנות מחדש את החיים האומה כולה מוצאת השראה בנחישותכם כשאנו נזכרים באותו יום של טרגדיה אומץ טראומה וגבורה זהו רגע מכונן לכל האמריקאים".

פנטה התייחס גם לעומדים מאחורי הפיגועים ואמר: "אל-קאעדה הציב לנו אתגר והשנאה שלו כוונה ללב הערכים האמריקאים. ביום הזה, לצד אתר הזיכרון הזה, אנו מתחייבים לעולם לא לשכוח את האויב שגרם לזה. אנו נמשיך להילחם בהם ולעולם לא נפסיק להילחם בהם כדי להבטיח שמה שקרה כאן לעולם לא יקרה שוב. הכוח של הדמוקרטיה שלנו תמיד נח על נכונותם של אלה המאמינים בערכים וברצונם לשרת כדי להחזיר משהו לארצם, להילחם, להקריב ומעל הכול לעשות זאת בזמנים של משבר. הטרוריסט המרכזי מאחורי ההתקפות האלה הובא לדין צדק. מתוך העלטה של העצב מגיעה ההשראה".

(עדכון ראשון: 14:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully