וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות במצרים: חילופי האשמות והתנערות מאחריות

ניר יהב

10.9.2011 / 16:05

התנועות השונות במצרים מסרבות לקחת אחריות על תקיפת השגרירות הישראלית בקהיר ומאשימות זו את זו. עוד ברשימת המואשמים: ערב הסעודית, הצבא המצרי ולא אחר מנשיא מצרים המודח מובארק

בבוקר שאחרי המהומות האלימות שפרצו אמש (שישי) ליד בניין השגרירות בקהיר, במהלכן פירקו המפגינים את חומת הבטון שנבנתה סביב השגרירות ופרצו אליה, מתנערות התנועות השונות במצרים מאחריות לתקרית. אפילו תנועות אופוזיציה רבות, ביניהם "האחים המוסלמים" ותנועת "6 באפריל" התנערו מהמהומות בצורה שלא משתמעת לשתי פנים כשהבהירו כי לא נטלו חלק בהפגנות מול השגרירות.

מהומות בשגרירות ישראל בקהיר. AP
המהומות בבניין השגרירות, אמש/AP

למעשה, כל תנועה ניסתה להטיל את האחריות על חברתה. תנועת "האחים המוסלמים", החוששת למעמדה בעקבות האירועים האלימים, אמרה כי תנועת "6 באפריל" ותנועות אחרות הן אלה שעומדות מאחורי המתקפה על השגרירות. "אפילו אם תנועות אלה לא היו שם פיזית, הרי שהן הכשירו את הקרקע למעשה הזה", האשים דובר התנועה. תנועת "6 באפריל" טענה מנגד כי אין לה קשר למעשה והוסיפה כי יש לה מסמכים המעידים כי "ערב הסעודית עומדת מאחורי האירועים".

עוד על המהומות בקהיר:
מצרים: עשרות המשיכו להפגין מול שגרירות ישראל
מפגינים פרצו לשגרירות בקהיר: דגל ישראל הוסר
הקומנדו המצרי חילץ מאבטחים ישראלים שהיו נצורים בשגרירות
תקיפת השגרירות בקהיר - שלב אחרי שלב


חבר תנועת "6 באפריל" אמר כי לערב הסעודית יש אינטרס לעורר מהומות במצרים כעת "כדי לסכל את משפטו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק". לדבריו, מי שפרץ לשגרירות בקהיר מומן על ידי ערב הסעודית וגמאל מובארק, בנו של הנשיא לשעבר. כלי תקשורת נוספים במצרים ציטטו אף הם גורמים שטענו כי מי שעומד מאחורי המהומות בקהיר הם תומכיו של מובארק ואנשים המזוהים עם המועצה הצבאית העליונה המעוניינים לדחות את עדותו של ראש המועצה, הגנרל טנטאווי, במשפטו של מובארק ובכך לדחות את הכרעת הדין של הנשיא המודח.

כלי התקשורת ואנשי הדת מגנים את המתקפה

כלי התקשורת במצרים, מהם ניתן ללמוד רבות על עמדת השלטונות כלפי האירועים האלימים ליד השגרירות, העניקו פתחון פה למתנגדי ההפגנות. כלי התקשורת לא הסתירו דבר ולא העלימו פרטים, אלא דיווחו בדיוק מה קרה בשגרירות בקהיר. פרשנים מצרים רבים, המביעים לרוב עמדה המזוהה עם עמדת השלטונות, הביעו שאט נפש מהמעשים. גם אנשי דת תקפו קשות את ההתקפה והבהירו כי לאף אחד אין שום זכות להתקיף את השגרירות, "משום שיש הסכמים בינינו לבין ישראל". כלי תקשורת במצרים פרסמו גם דיווחים המייחסים את המתקפה על השגרירות ל"גורמים חיצוניים" ו-"פורעי חוק".

אחד הפרשנים, ד"ר עמר חמזאווי, המכהן כראש החוג למדעי המדינה באוניברסיטת קהיר היוקרתית גינה בתוקף את המהומות. "אני דוחה מכל וכל את המהומות האלימות שפרצו מחוץ למשרד הפנים ומחוץ לשגרירות ישראל", אמר. בנוסף קרא לכל אזרחי מצרים לשמור על איפוק ולאפשר למדינה להגן על השגרירויות הזרות, כפי שהיא מחויבת על פי האמנות הבינלאומיות. "הפריצה לשגרירות ישראל בקהיר היא מעשה בלתי-אחראי הפוגע באינטרס הלאומי".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully