וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריפריה משנה כיוון

ירדן ארליך

9.9.2011 / 2:41

הפגנת הענק בכיכר המדינה הסיטה את תשומת הלב מהפגנות גדולות וחשובות גם במוקדים רחוקים. ירדן ארליך סבור שעל נתניהו להפנות את תשומת הלב החברתית קודם כל לפריפריה - החוליה החלשה

דבר מיוחד התרחש במוצאי השבת האחרונה בקריית שמונה ואצבע הגליל. שנים של ייאוש, חולשה ופלגנות הסתיימו לרגע בהפגנת כוח אזורית חסרת תקדים במונחים מקומיים. אלפי תושבי העיר והאזור אשר שטפו את רחובות העיר המנומנמים, המחישו לעם, לממשלה ולקהילה המקומית כי לא תש כוחה של הפריפריה במחאה החברתית. אי השוויון מתחיל כאן, בקצוות, היכן שה"כדאיות" נפסקת והמציאות מתחילה. מציאות בה הצעירים עוזבים, התקציבים פוחתים והתושבים מאבדים תקווה.

שנים רבות זועקת הפריפריה את זעקת אי השוויון והצדק בחברה הישראלית ללא הצלחה יתרה. במציאות המקומית שלנו הפך אי השוויון לתופעת קבע, עובדה קיימת שלא ניתן למגרה. שנים של הפגנות, שביתות וסיסמאות לא הולידו דבר פרט ל"אקמולים" זמניים שהכניסו אותנו עוד יותר לתרדמת עמוקה.

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בקרית שמונה, אוגוסט 2011. ג'יליס
הפגנת כוח חסרת תקדים במונחים מקומיים. הפגנה נגד יוקר המחייה בקרית שמונה/ג'יליס

אין פלא כי במחאה הלאומית יחסי פריפריה-מרכז נדחקו לשוליים (ולא חברים- באר שבע מזמן אינה פריפריה). סקפטיים כתמיד, הנחנו כי המחאה הלאומית גורלה כמחאתנו ולכן אין טעם להילחם על צדקנו. אולם, חמישה שבועות של מאבק הוכיחו לנו אחרת, אין מדובר כאן בתופעה חולפת אלא בצעקה אמיתית לשינוי סדרי העדיפויות. חוקי המשחק חייבים להשתנות.

השינוי האמיתי וההיסטורי בתוכנו כבר החל. לא עוד פלגנות, מחיצות ודעות קדמות, אלא פעולה משותפת של קיבוצניקים, מושבניקים ועירוניים כאחד. שנים רבות "בזבזנו" במלחמות פנימיות ובאשמות הדדיות, לא עוד! אנו, בני הדור השלישי של האזור, הצהרנו במחאה האחרונה כי אין עוד אנו חיים את המשקעים והשסעים של דור ההורים. אט אט הבנו כי מחיצות וסטיגמות "מדומיינות" אלו יוצרים בעלי האינטרס ופוליטיקאים קטנים אשר עושים את הונם הפוליטי בהשמצת האחר ובשימור הקיים. אט אט הבנו כי במקום להתעסק בשינוי ועשייה עוסקים אנו בתככנות ומרמור.

עצרת מחאת הדיור, יוקר המחייה בעפולה, אוגוסט 2011. בכר שינאווי
השינוי האמיתי וההיסטורי כבר החל. הפגנת תמיכה במחאה החברתית בעפולה/בכר שינאווי

חמישה שבועות של מחאה, של דיון ומפגש עם "האחר", הביאו אותנו למסקנה כי שינוי אמיתי יבוא אך ורק בפעולה משותפת. פעולה השמה את האינטרס האזורי כמטרה עליונה ופועלת לקדמו יחד ובשיתוף פעולה. הדור הצעיר של אצבע הגליל החל את המהפכה הפנימית הנדרשת לשינוי, מהפכת האזוריות. כעת לא נותר לנו אלא לחכות לפעולה הממשלתית שתשלים את פעולתינו ותאפשר לנו להמשיך במהפכה למען ביתנו.

הצפון שלנו הוא לא צימר, הוא בית. אנו קוראים לממשלת ישראל להתחיל את השינוי מהפריפריה- מהחוליה החלשה ביותר. איננו מעוניינים עוד בתקציבים חד פעמיים וברפורמות חסרות ערך; רק מדיניות קוהרנטית, משולבת וארוכת טווח היא זו שתספק פתרונות ראויים למצב הקיים. מחאתנו לא תפסק בהצהרות ריקות תוכן, אנחנו כאן להישאר ולהמשיך את התעוררות האזורית המאוחדת עד השינוי המיוחל.

עוד על מחאת האוהלים בפריפריה
70 אלף הפגינו בפריפריה: ”המחאה משדרת עוצמה”
מחאה בב”ש: ”לא הייתה ציפייה כזאת לאירוע בדרום”
בצפון לא מפרקים מאהלים: ”הוכחנו שיש לנו כוח”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully