וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 אלף הפגינו בפריפריה: "המחאה משדרת עוצמה"

יהושע בריינר וקובי מנדל

14.8.2011 / 0:05

כ-25 אלף בני אדם הפגינו בחיפה, בב"ש 15 אלף ובעפולה 12 אלף - במחאה על יוקר המחיה. רגב קונטס ממובילי המאבק: ”מספיק עם ההפרדה בין התל אביביים לשאר הארץ, אנחנו עם אותה הקריאה”

שלומי גבאי

(צילום: ערן גילווארג, שלומי גבאי, אלברטו דנקברג ובכר שינאווי, עריכה: טל רזניק)

כ-70 אלף בני אדם השתתפו אמש (שבת) בהפגנות ובצעדות שנערכו בקרוב לעשרים מוקדים ברחבי הארץ וברוב האזורים עמדו המפגינים בציפיות המארגנים. בחיפה התכנסו כ-25 אלף בני אדם, בבאר שבע כ-15 אלף, בעפולה כ-12 אלף ובנתניה מחו כעשרת אלפים מפגינים. במודיעין, לעומת זאת, התקהלו 3,000 מפגינים בלבד. הפגנות נוספות נערכו באילת, דימונה, בית שאן, קריית שמונה, רמת השרון, הוד השרון, נהריה ופתח תקווה.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות:
מחאה בפריפריה: כ-70 אלף מפגינים ברחבי הארץ
קריאות בוז למרגלית צנעני בהופעתה בעצרת בבאר שבע
לקראת ההפגנות: המארגנים מצפים לעשרות אלפים
המאהל שלי: הכירו את פעילי המחאה מדן ועד אילת
הנחיה מראש הממשלה: לא לפנות אוהלים

עצרת מחאה על יוקר המחייה בבאר שבע, אוגוסט 2011. דרור עינב
עצרת המחאה בבאר שבע אמש/דרור עינב

הההפגנה שהוגדרה כעצרת המרכזית של הערב התקיימה בצומת מרכז הנגב בבאר שבע, הסמוך למאהל המחאה, תחת הכותרת "מדרום תצא הבשורה". מרגלית צנעני שבעבר התבטאה נגד המחאה הופיעה בעצרת ואמרה לקהל המשתתפים כי היא "בעד המחאה באמאמא שלי, ומי שאמר אחרת משקר. אני אוהבת אתכם".

לתקשורת צנעני סיפרה מאוחר יותר כי "בא אליי הצפונבון הזה – רגב קונטס – ואמר לי שהוא רוצה שנעשה סולחה". קונטס ומרגול סיפרו כי קונטס כרע בפניה ברך ואמר לה: "אנחנו כולנו מאותו העם, מספיק עם ההפרדה בין התל אביביים לבין שאר הארץ, את זה עושה רק התקשורת. תמשיכי לשמח את העם העצוב הזה, את נפלאה. קונטס הוסיף כי "אז מה אם מרגול אמרה את מה שאמרה, אנחנו אותם האנשים, עם אותה קריאה ואין הבדל בינינו".

סתיו שפיר, ממטה המאבק, אשר השתתפה בעצרת בבאר שבע, אמרה לוואלה! חדשות כי "זה מרגש לראות את המפגינים פה והעם ימשיך למחות כל שבת, עד שנצליח לשנות את השיטה הכלכלית כאן. אנחנו מנסים לעשות את מה שהממשלה לא עשתה עד היום וזה להוביל סולידריות בין היישובים השונים בארץ ולהפסיק את ההפרדה בין הפריפריה למרכז. לשים את הכל תחת הכותרת של מדינת ישראלים. אני לא מייצגת את המאהל בתל אביב. הוא אחד מ-90 מאהלים ברחבי הארץ ואנחנו מנסים לבנות כאן חברה אחת בלי פילוג בין מאהל כזה או אחר".

בחיפה התאספו אלפי המשתתפים בכיכר מאירהוף בעיר ומשם צעדו למושבה הגרמנית, שם התקיימה העצרת המרכזית. בעצרת הופיעו חמי רודנר ולהקת מוניקה סקס.

הסופר סמי מיכאל נאם בעצרת ואמר למפגינים כי "עליהם לא רק לדרוש צדק חברתי, אלא גם להשיג אותו. זו פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שהמעמד הבינוני מתחבר לעם וזו פעם ראשונה שאשכנזים, ספרדים, ערבים, יהודים, מוסלמים, נוצרים, בהאיים, שחורים ולבנים מצטרפים למאבק אחד". הסופר גם קרא למפגינים להקים אוהלי מחאה מול ביתיהם של חברי כנסת ושרים והוסיף כי "אני אופטימי, המחאה משדרת עוצמה". הסופר גם היכה על חטא דורו שהתעכב למחות וציין כי לדור הנוכחי יש מלא ברק בעיניים.

עצרת מחאה על יוקר המחייה ומחאת הדיור בחיפה, אוגוסט 2011. ערן גילווארג
"לא רק לדרוש צדק חברתי אלא גם להשיג אותו", עצרת המחאה אמש בחיפה/ערן גילווארג

המפגינים בעפולה יצאו משדרות ארלוזרוב בעיר לכיוון הפארק העירוני שם התקיימה העצרת. יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, נשא דברים במהלכה ואמר כי "אני מתחייב לכם, יש לנו את הכוח לשנות. המאבק הזה מקפל לתוכו בעיות רבות של החברה בישראל. קהלים רבים הולכים ומצטרפים. הכאב המשותף מנגח בזו אחר זו את החומות הגבוהות שצמחו להן בחברה הישראלית. לא עוד יהודים לעומת ערבים, לא עוד חילוניים לעומת דתיים, לא עוד שמאלנים לעומת ימניים. יוקר המחייה פוגע בכולנו ומחדד את ההבחנה המסוכנת בין אלה שחיים ואלה המנסים לחיות בארץ הזו".

יו"ר ועד העובדים של מפעל פרי גליל, מוטי חזיזה, נאם גם הוא בעצרת המחאה בעפולה, וקרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, יובל שטייניץ, לרדת אל העם ולהגיע לפריפריה. לדבריו, "חצור הגלילית היא עיירה שנמצאת בין כותלי מדינת ישראל ולא מחוצה לה. יש לנו תחושה אמיתית שנתניהו ושטייניץ פוסחים עלינו". כמו כן, ביקש חזיזה מראש הממשלה ומשר האוצר להיפגש עם 60 העובדים שקיבלו את מכתב הפיטורים ונשארו ללא פרנסה, "תנו לעובד הפשוט לעבוד בכבוד".

עצרת מחאת הדיור, יוקר המחייה בעפולה, אוגוסט 2011. בכר שינאווי
"חצור הגלילית נמצאת בין כותלי מדינת ישראל ולא מחוצה לה. יש לנו תחושה אמיתית שנתניהו ושטייניץ פוסחים עלינו", העצרת בעפולה/בכר שינאווי

עצרת המחאה המחאה בנתניה נערכת בהשתתפות כנסיית השכל, ליאור נרקיס, יוני רועה וארז לב ארי. ליאור נרקיס שר העם הקבל את "העם רוצה צדק חברתי" לאחר מכן הוא סיפר לוואלה! חדשות כי היו לו תקופות קשות בחיים ולכן הוא "מבין מה זה יוקר המחיה". על הבמה הוא גם קרא קרא לשחרורו של גלעד שליט: "לא נשכח, יש לנו חייל בשבי, שגם לו נעשה עוול וגם לו צריך להגיע צדק שיביא לשחרורו".

יוני רועה שהשתתף גם הוא בעצרת בנתניה אמר כי "כשאני כתבתי את איזו מדינה לפני 20 שנה לא ידעתי שהשיר הזה יתקיים היום. המדינה התהפכה לגמרי. מעמד הביניים נשחק והיושבים בירושלים מנותקים לגמרי מרצון העם ולכן אני פה".

יורם חזן, סולן להקת כנסיית השכל אמר כי הוא הגיע לעצרת "כי העם זקוק למהפכה. אנחנו שנמצאים במעמד הביניים מעמדנו נשחק ". הוא הוסיך כי הוא "לא מאמין שהעם הגיע למצב כזה שהממשלה מנותקת מהעם וזוג לא יכול לקנות דירה ומשפחה לא יכולה לגדל ילדים בכבוד".

ראובן אברג'יל ממקימי וממנהיגי תנועת המחאה הפנתרים השחורים אמר כי "יש היום בשילטון חזירים גדולים והקפיטליזם הוכיח שזו לא הדרך הראויה ושהיום הפנתרים השחורים זה אתם. המהפכה צריכה לבוא מהעם במהירות".

*בהכנת הידיעה השתתפו אריאל נוי וקובי דוד

עדכון ראשון: 23:32

כנסיית השכל בעצרת מחאה על יוקר המחייה בנתניה, אוגוסט 2011. שלומי גבאי
"העם זקוק למהפכה. אנחנו שנמצאים במעמד הביניים מעמדנו נשחק" יורם חזן, סולן להקת כנסיית השכל, אמש בנתניה/שלומי גבאי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully