וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחדות קורסת? מחאת האוהלים - מי נגד מי

8.9.2011 / 18:20

סדקים בסולידריות והאחווה הבין-מגזרית שאפיינו עד כה את המחאה החברתית: לאחרונה, "פעילי השטח" פועלים בנפרד מיוזמי המאבק, שבתורם התנתקו מציבור הסטודנטים

בקרוב ימלאו חודשיים לגל המחאה החברתית ששוטף את רחבי המדינה. מה שהחל בקבוצת צעירים שהקימו מספר אוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב, המשיך במאהלים שהלכו והתפשטו בכל רחבי הארץ. תחילה, נראה היה שהמחאה זכתה לאהדה רבה בקרב הציבור בישראל, גם בשל האחדות בין הפלגים השונים באוכלוסיה. אותו "גרעין מייסד" שאחראי ברובו למאבק של קיץ 2011 חבר לאגודת הסטודנטים ויחד הצהירו הגופים כי לא יקבלו שום פתרון שאינו כולל את כל השכבות והרבדים באוכלוסיה.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות:
ראשי המחאה מבקשים צו מניעה חדש לפינוי המאהלים
אישומים נגד 8 מעצורי הפגנת המאהלים מול העירייה
מאמר מערכת ב”גרדיאן”: ”בשבחה של דפני ליף”
דרעי נגד פינוי האוהלים: ”נגמרה ההפגנה אז זהו?”
חולדאי: ”מאיימים על חיי, אך לא אלך עם מאבטחים”

נראה שהאחדות והאחווה שהתנוססו בראש דגל המחאה, הולכים ומתפוגגים. פעילי השטח פועלים בניתוק מוחלט מהנהגת המחאה ברוטשילד, דבר שבא לידי ביטוי בצורה מובהקת בהפגנה שנערכה אתמול (רביעי) מול בניין העירייה בתל אביב, במחאה על פינוי אוהלים ברחבי העיר. ההפגנה אורגנה רובה ככולה ללא ידיעת חברי ההנהגה, שהצטרפה אליה רק בשלביה המאוחרים.

כתב אישום למפגינים מול עיריית תל אביב שהתעמתו עם שוטרים, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
פועל באופן מבודד משאר ההנהגה? יגאל רמב"ם בבית המשפט, היום/נמרוד סונדרס

לאחרונה, חל קרע בין ראשי המאבק – כאשר יגאל רמב"ם, מראשוני המוחים, פועל באופן מבודד מדפני ליף, רגב קונטס, סתיו שפיר ושאר ראשי המחאה. רמב"ם אף יזם, ללא שאר חברי ההנהגה, כנס פעילים שנערך הערב בסמינר הקיבוצים במטרה לתאם את המשך המאבק. בכנס מקיימים הפעילים הערכת מצב לגבי המאהלים בתל אביב ובשאר הארץ. כמו כן, הפעילים יגבשו עדויות של מפגינים מאמש, שטוענים כי המשטרה הציבה כוח מופרז במקום, ואף יבקשו לחקור את הטיפול בהפגנה.

קבוצה נוספת שלקחה חלק פעיל והובילה את המאבק מראשיתו היא התאחדות הסטודנטים הארצית. עם זאת, לאחרונה, נראה כי הסטודנטים לוקחים צעד אחורה ומתנתקים גם הם מגרעין המייסדים, דבר שבא לידי ביטוי בפינוי מאהל הסטודנטים בשדרות רוטשילד בתחילת השבוע.

נציגי הארגונים החברתיים וגורמים בכירים מקרב הסטודנטים אף הביעו סלידה עמוקה מהאופי האלים שנשאה הפגנת המחאה אתמול מחוץ לבניין העירייה בתל אביב. הם מתארים זאת כ"מפלט אחרון לכל אלו שסירבו לדון מול ועדת טרכטנברג, ובעצם הקלף היחיד שנותר להם להחייאת המאבק הוא השימוש באלימות".

הפגנה מול בניין עיריית תל אביב במחאה על פינוי המאהלים בתל אביב, ספטמבר 2011. דרור עינב
ההפגנה מול בניין העירייה בתל אביב, אתמול/דרור עינב

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי כל מי שהאמין לניסיונות לצייר אותו כמי שקרא ליציאה מהאוהלים נכנע לספין תקשורתי עלוב. "אנחנו לא הולכים לשום מקום. אף אחד לא ילמד את הסטודנטים מהי סולידריות חברתית", אמר שמולי, "אני לא צריך להראות את הנאמנות שלי למאבק דרך ישיבה באוהלים. אני זה שהתריע בפני ראשי הערים עוד לפני הפגנת המיליון שלא יפנו אוהלים".

בהתייחסו לפינוי האוהלים בתל אביב וחולון בימים האחרונים, אמר שמולי כי "ראשי עיריות תל אביב וחולון עשו טעות כשלא חיכו לסיום דיוניה של ועדת טרכטנברג, שדנה, בין היתר, בדיור הציבורי. במקום להוציא את האנשים בראש מורם מהאוהלים, דאגו לפנותם. זהו מעשה איוולת. אני לא אמרתי לאף אוהל להתקפל".

שמולי גם התייחס לנוכחותו השבוע בדיון של ועדת טרכטנברג והבהיר כי זו הפעם האחרונה שיישב בפני הוועדה. "אני לא אעשה משא ומתן בשם העם, הלכתי פעם אחת לוועדה ובזה זה מסתכם", הדגיש, "היתרון הגדול בהופעתי בוועדה היה מתן הלגיטימציה. אם מסקנותיו של טרכטנברג יתבררו כלא מספיק משמעותיות, תהיה לי הלגיטימציה להגיד: 'נתנו להם צ'אנס והם לא עמדו בו'. לגיטימציה שלא תהיה לאלה שסירבו לשבת מולו".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully