וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: 4 שנות מאסר למעודדי מהומות ברשת

2 הצעירים פרסמו בפייסבוק קריאות להתפרעות במהומות. המשטרה: "מי שמעודד אלימות יתמודד עם מלוא כוחו של החוק". ביקורת בפרלמנט: "עונשים כבדים מדי, הרעיון הוא צדק - לא נקמנות"

עונש מאסר כבד של ארבע שנים נגזר אמש (שלישי) על שני צעירים שנעצרו במהלך המהומות בבריטניה בשבוע שעבר. השניים, פרי סטקליף-קינן בן ה-22 וג'ורדן בלקשאו בן ה-20 נעצרו במחוז צ'שייר כשהמהומות הגיעו לשיאן בעיר.

עוד על המהומות בבריטניה:
בריטניה מלקקת פצעיה: הפנים והסיפורים
המהומות בבריטניה: הכדורגלן הבוזז שוחרר מקבוצתו
הנוער המנותק של לונדון: בועת הרעל שהתפוצצה
לונדון, עיר במצור. עדות מהאנרכיה ברחובות
אלבום מלונדון הבוערת: "הלילה בו האספסוף השתלט"

השניים פרסמו ברשת החברתית פייסבוק אירועים, בהם עודדו את המהומות וקראו להתפרעות. למרות זאת, לא קמו מהומות ישירות בעקבות הקריאה של השניים. המשטרה המקומית אמרה בתגובה לגזר הדין, כי ענישה מחמירה מוכיחה שאנשים שמשתמשים ברשתות חברתיות כדי לעודד אלימות "יתמודדו עם מלוא כוחו של החוק".

התפרעויות אלימות ברחבי לונדון בבריטניה. AP
מעל 1,300 כתבי אישום הוגשו ברחבי בריטניה בעקבות המהומות בשבוע שעבר/AP

בעמוד הפייסבוק שלו, קרא בלקשאו לפני שמונה ימים להמון לבזוז את סניף הכולבו "מייסיז" בעיר נורוויץ'. בלקשאו הוא גם זה שהוסיף את התגובה הראשונה לעמוד, בה כתב "אנחנו נצטרך לגרום לזה להתעורר בכל מקום".
יום לאחר מכן, הזמין סטקליף-קינן אנשים "לעורר מהומה" באותו יום בערב, ותשומת לב המשטרה הופנתה אל העמוד על ידי אזרחים מודאגים. בעמוד אף הופיעה תמונה של מתפרעים מתעמתים עם שוטרים. עדה סיפרה למשטרה כי היא מזהה את תמונתו של מפרסם העמוד בתור סטקליף-קינן, ובעקבות כך הוא נעצר.

ביזה ברובע האקני, לונדון, 8 באוגוסט 2011. רויטרס
ביזה ברובע האקני בלונדון, במהלך המהומות/רויטרס

שני הנאשמים הודו באשמה במהלך משפטם. התובע במשפט אמר במהלכו כי המעשים של השניים גרמו ל"פאניקה" וסלידה וכי "באופן עצמאי ומהביטחון שבביתם, חשבו השניים שזה יהיה מתקבל על הדעת לפרסם אירועים בפייסבוק ולעודד אחרים לקחת חלק באי הסדר בצ'שייר".

התובע אף שיבח את עבודת המשטרה המקומית ואמר כי "המשטרה פעלה במהירות וביעילות לסגירת האתרים האלה ולהבטחה כי אנשים לא ישתתפו באירועים המתוכננים". עוד אמר התובע כי "על אף שהשופט שמע כי השניים ידועים באופיים הטוב, הם הודו בביצוע עבירות חמורות מאוד, שהעונש המרבי עליהן הוא 10 שנים בכלא".

"המתקנים האולימפיים היו על הכוונת"

השופט שגזר על השניים את עונש המאסר, אלגן אדוארדס, אמר כי הוא מקווה שהעונש הכבד יהווה גורם מרתיע עבור אחרים. 2,770 בני אדם נעצרו ברחבי בריטניה לאחר המהומות בשבוע שעבר, במהלכן נהרגו חמישה בני אדם. כתבי אישום הוגשו עד כה נגד יותר מ-1,300 מהעצורים - והדיונים בבתי המשפט נמשכים.

במערכת הפוליטית הבריטית התעוררה ביקורת מסוימת נגד העונשים הכבדים יחסית שנגזרו בכמה מהמקרים. בראיון שהעניק אמש ל-BBC, טען חבר הפרלמנט טום ברייק מהליברל-דמוקרטים כי אותם עבריינים היו מקבלים עונשים פחותים בהרבה אם היו מבצעים את העבירות לפני המהומות. "הרעיון צריך להיות צדק, לא נקמנות".

מכוניות שהועלו באש במהלך מהומות, ליברפול, בריטניה, 10 באוגוסט 2011. רויטרס
ליברפול, בשבוע שעבר/רויטרס

אחד מכתבי האישום הוגש אתמול נגד נער בן 16, תושב רובע האנסלואו בלונדון, המואשם ברציחתו של ריצ'רד בואוז, בן 68, במהלך המהומות ביום שני שעבר ברובע אילינג בעיר. הנער השתתף בהתפרעויות במעשי הביזה, ומואשם גם בהפרת הסדר הציבורי ובארבעה סעיפים של פריצה. בואוז, לפי האישום, ניסה לעצור את הנער וחבריו ולכבות אש שהציתו, והנער היכה אותו ופצע אותו באורח קשה. כעבור שלושה ימים מת מפצעיו. אמו של הנער - בת 31 בלבד - מואשמת גם היא במעורבות בביזה, ובשיבוש מהלכי משפט.

אתמול חשפה משטרת בריטניה כי במהלך המהומות השתמשה בטכניקות שונות של האזנה ויירוט תקשורת ברשתות חברתיות ובשירותי מסרים מיידיים, כגון טוויטר או BBM של בלקברי, וכך למדה מבעוד מועד על כוונה של מתפרעים לתקוף כמה "יעדים" בלונדון, בהם מרכזי קניות גדולים, בין היתר ברחוב אוקספורד הידוע, ואף כמה מהמתקנים שבהם ייערכו המשחקים האולימפיים ב-2012. בעקבות זאת נשלחו למקומות אלו כוחות משטרה גדולים, ומנעו את תקיפתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully