וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60% מהישראלים: לא הגענו להפגנות "מסיבה טכנית"

8.8.2011 / 16:29

סקר שבחן את הסיבות שהותירו ישראלים בבתיהם ומנעו מהם להשתתף בהפגנות המחאה ששטפו את הארץ, גילה כי 7.9% לא הצטרפו למחאה בשל החשש שהיא מובלת על ידי אינטרסנטים פוליטיים

סקר שנערך בימים אלה מנתח בפעם הראשונה את הסיבות שהותירו חלק מהישראלים בבתיהם ומנעו מהם להצטרף להפגנות המחאה בשבועות האחרונים. את הסקר ערכו ד"ר ניסן לימור, ד"ר עירית קינן וד"ר ירון סוקולוב מהמכון לאחריות אזרחית במרכז ללימודים אקדמיים.

על השאלה "מה הסיבה שבגללה לא השתתפת בהפגנות?", השיבו 60.6% מהנשאלים כי הסיבה לכך הייתה טכנית בלבד כמו מחלה, היעדרות מהארץ, התחייבות קודמת או עבודה. הסקר נערך על ידי מכון המחקר "אליקסיר" בקרב 526 משיבים מהאוכלוסייה היהודית והערבית.

7.9% מהמשיבים ענו כי לא יצאו להפגין בגלל החשש שאת המחאה מובילים גורמים בעלי אינטרס פוליטי ואילו 10.1% מהמשיבים ציינו את המחאה מובילים בעלי אינטרס אחר. נתון מעניין נוסף שעלה בסקר מלמד על כך ש-9.8% מהישראלים לא יצאו להפגין כי "אינם מאמינים ביכולת של מחאה להשפיע בישראל". יתר המשיבים לשאלה אמרו כי לא לקחו חלק במחאה מפני שלא הבינו את מטרותיה, אינם מוצאים אותה מוצדקת או לא משתייכים לציבור שנפגע כלכלית.

המחאה נמשכת - הכותרות האחרונות:

הגמלאים הפגינו בת"א: "אל תגעו בפנסיה של סבא"
קרוואן הוצב ופונה במאהל המחאה ברוטשילד
פעילי ימין הפגינו: "נחשוף את השקר של המחאה"

שלמה ארצי בהפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
9.8% מהישראלים לא יצאו להפגין כי "אינם מאמינים ביכולת של מחאה להשפיע בישראל". שלמה ארצי מפגין בתל אביב/נמרוד סונדרס

מניתוח מעמיק של אלה שבחרו "להישאר בבית" עולה כי מארגני המחאה אינם מצליחים להוציא לרחובות את הציבור החילוני המבוגר בישראל (66+) וגם קבוצת הגיל הצעירה יותר (56-65) אינה מצטרפת בינתיים למחאה, על אף שרובה תומכת בה. ניתן להסביר תוצאה זו בכך שדווקא הצעירים הם המושפעים יותר מהמדיניות כלפיה מופנית המחאה וכי פעילות ההסברה של תנועת האוהלים לא פנתה כלל לקהל מבוגר.

גם הזיקה בין מצבה החברתי-כלכלי של ישראל לחוסנה הביטחוני נבדקה בסקר. חודש לפני ההכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית ועל רקע אי-היציבות במזרח התיכון נשאלו הנסקרים "האם מצבה הביטחוני של ישראל ויכולת ההרתעה שלה נפגעו כתוצאה מהפגנות הענק נגד הממשלה?". רוב משמעותי ביותר (75%) חושב כי ההפגנות לא פגעו ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל. 13% אף מאמינים כי הפגנות הענק שיפרו את מצבה הביטחוני של המדינה. רק 11% מהמשיבים חוששים כי המחאה העצומה פגעה ביכולת ההרתעה של ישראל מול מדינות ערב. תשובה חד משמעית זו ניתנת לפירוש כי הציבור המוחה רואה בדמוקרטיה ובזכותו להביע דעתו ערך חשוב שאינו עומד בסתירה לביטחון המדינה.

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בירושלים, אוגוסט 2011. עומר מירון
הפגנה בירושלים בסוף השבוע/עומר מירון

המשיבים בסקר גם עונים לטענות של שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שאמר כי המצב הכלכלי בישראל טוב וכי במוצאי השבת האחרונה "כל המסעדות והפאבים היו מלאים בת"א - ולא בטייקונים". לשאלה "את מי לדעתך מייצגת המחאה?", ענו 41% כי המחאה מייצגת את כל מעמד הביניים. 20% ענו כי היא מייצגת את כל מי שמתנגד למדיניות הכלכלית של ממשלות ישראל. 12% השיבו כי המחאה החברתית מייצגת למעשה את הצעירים החילונים שרוצים להתגורר בת"א.

רוב הנשאלים – 53.2%, השיבו כי הדרך לתיקון הדברים מחייב שינוי השיטה הכלכלית. מיעוטם – 37.3% השיבו כי הפתרון מצוי במתן מענה נקודתי לנושאים השונים שהעלתה המחאה.

לפניות לכתב: boby1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully