וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים הפגינו: "עכשיו זו שעת הזעקה"

250 אלף בני אדם השתתפו ב"הפגנת כל הזמנים" ברחבי המדינה במחאה על יוקר המחיה. יו"ר התאחדות הסטודנטים: "אולי המדינה הזו מוכנה לוותר עלינו, אבל אנחנו איננו מוכנים לוותר עליה"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, ג'יליס, עריכה: טל רזניק, יותם בן-דוד)

מאות אלפי בני אדם הפגינו אמש (שבת) ב"הפגנת כל הזמנים" במחאה על מחירי הדיור הגבוהים ויוקר המחיה בקריית הממשלה בתל אביב. המפגינים צעדו ממאהל המחאה בשדרות רוטשילד לקריית הממשלה בעיר. על פי אחת ההערכות במקום היו כ-230 אלף בני אדם.

הייתם בהפגנה? שתפו אותנו בחוויות ותמונות בפייסבוק

מנהיגת מחאת הדיור, דפני ליף, נשאה דברים בעצרת ואמרה כי "את הקול הזה אי אפשר להשתיק. הרוח הזו הולכת וגדלה. הולכת ומתעצמת. היא סופה שעוברת בכל הארץ. בלבבות של כל האנשים שעומדים פה ובכל הארץ נושבת רוח של צדק חברתי, של שיוויון, של שיתוף, של חלוקה צודקת. היא נושבת בעוצמה ואי אפשר להשתלט עליה. אומרים לי שהדבר הזה גדול עליי, זה נכון. הדבר הזה גדול מכולנו, והוא של כולנו. זה כל היופי. היום הם יבינו שהם לא יכולים לפלג אותנו. שעת הפרטים הקטנים עוד תגיע, אבל עכשיו זו שעת הזעקה".

הזמר שלמה ארצי השתתף בהפגנה המרכזית בתל אביב ושר שלושה שירים: "תחת שמי הים התיכון", "ירח" ו"שיר בבוקר בבוקר". ארצי אמר לפני ששר את "ירח" כי "לפני 20 שנה כתבתי שיר על זוג צעיר שמחפש בית לחיות בו ולעשות ילדים ו'האושר בא בזעם'". ארצי אמר עוד כי "גלעד שליט צריך לחזור הביתה, לכל אחד מגיע בית ולכל אחד מגיע משפחה".

הפגנת כל הזמנים - כותרות אחרונות:
עשרות אלפים צפויים להשתתף ב"הפגנה של כל הזמנים"
הפגנת כל הזמנים: מפת חסימות הכבישים בתל אביב
עופר עיני: "קורא ל-800 אלף משפחות להצטרף למחאה"

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
ההפגנה בתל אביב, הערב/נמרוד סונדרס

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, נשא דברים בהפגנה ואמר כי המניע להפגנה הוא אהבת המדינה: "אולי המדינה הזו מוכנה לוותר עלינו, אבל אנחנו איננו מוכנים לוותר עליה. על החלום לבנות בה את ביתנו. על החלום לגדל בה את ילדינו. אנחנו הצעירים והסטודנטים נמצאים כאן היום כדי לצעוק: יש לנו את הכוח לשנות. אנחנו לא האויב של הממשלה, אנחנו העם שלך".

שמולי הסביר כי לא מדובר במאבק אישי נגד חברים בממשלה, אלא במאבק כלכלי. "אנחנו לא מדברים על שינוי פרסונאלי בהנהגה. אנחנו לא דורשים שינוי קואליציוני בפרלמנט שבחר העם. אנו הצעירים דורשים שינוי בשיטה הכלכלית האכזרית. אנו תובעים כלכלה אנושית ולא דורסנית, אנו דורשים כלכלה המבחינה במצוקות האנשים ולא כזו העוסקת רק בחישוב המספרים. אנו דורשים איזון נכון יותר בין כלכלה חופשית וכלכלה אנושית, אנו דורשים התמודדות רצינית יותר בצמצום הפערים החברתיים, אנו דורשים מתן מענה רחב יותר לצרכי היסוד של האזרחים ובמיוחד של האוכלוסיות היותר המוחלשות במדינה ואנו דורשים השקעה מאסיבית יותר בפריפריה".

שמולי התייחס גם לחייל החטוף, גלעד שליט, ואמר כי "רק מפגין אחד חסר לנו, מי שנמצא בכלא כבר חמש שנים. העם דורש את גלעד שליט".

אחד ממייסדי תנועת "הפנתרים השחורים", צ'רלי ביטון, נאם בהפגנה בתל אביב ואמר כי "כל הכוח הזה שעומד היום ברחובות ומריע למחאה הצודקת, חצי מיליון בני אדם יצאו לרחוב ואומרים לממשלה הזאת - עד כאן. ראשית אני חייב להתוודות: 40 שנה עברו מאז יצאתי מול חוסר הצדק ששרר סביבי. מאז שנה אחרי שנה ייחלתי לדור חדש שייצא נגד חוסר הצדק, אבל התקווה שלי דעכה משנה לשנה וחוסר הצדק של הממשלה גבר. המחאות שראיתי היו מעטות ולא נחושות. היום, אחרי 40 שנה החזון שלי מתגשם. אתם החלטתם צדק חברתי ואתם תכפו את זה על הממשלה. חיזקו ואימצו, אתם תנצחו את הממשלה העלובה הזאת".

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
המפגינים מגיעים לכיכר הבימה בתל אביב/נמרוד סונדרס

הזמרת ריטה שהופיעה בעצרת אמרה עם עלייתה לבמה כי "רצון לפרוץ סכרים גרם לנו לצאת לרחובות, וגם אם השינוי יבוא לאט לאט, הוא כבר התחיל". בעצרת הופיעה גם יהודית רביץ ושלמה ארצי. כמו כן נאמו תושבת כפר שלם, מעיין דרעי, הרב בני לאו והעיתונאי והסופר עודה בשאראת.

לקראת ההפגנה נסגר הבוקר רחוב קפלן בתל אביב לתנועה והוא נפתח שוב רק לפנות בוקר. כמו כן, רחוב אבן גבירול נסגר לתנועה, בקטע שבין הרחובות קרליבך לארלוזרוב משני הכיוונים. גם שדרות רוטשילד נחסמו בקטע שבין כיכר הבימה לרחוב שינקין, וכן שדרות בן ציון בין המלך ג'ורג' להבימה. בנוסף, רחוב דיזינגוף נסגר לתנועה מרחוב המלך ג'ורג' ועד לרחוב אבן גבירול. כל הרחובות החסומים, מלבד רחוב קפלן, ייפתחו לתנועה בחצות. המשטרה המליצה לציבור שלא להגיע בכלי רכב פרטיים לאזור.

ריטה בהפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
ריטה, בהופעה בהפגנה/נמרוד סונדרס

שירה אוחיון, אם חד הורית תושבת אשדוד, נשאה דברים בעצרת ואמרה כי "באתי לומר לכם בשם אחיותי בשכונות, בעיירות ובכפרים: נמאס לנו. נמאס לי שהמדינה מכה אותנו פעם אחר פעם מפני שאנו נשים, אמהות חד הוריות, מפני שאנחנו מזרחיות, מפני שאנו גרות בשכונות ובעיירות. ובגלל שאנו דוברות את שפת אמנו הערביה. והיום אנו מוכות כי אנו מוחות נגד השיטה הקפיטליסטית האכזרית שהפכה אותנו עניות ורמסה את כבודנו. מר נתניהו אנחנו לא פרזיטיות, אנחנו לא מפונקות אנחנו רוצות לחיות בכבוד, עתיד לילדינו. אין לנו שום ביטחון במדינת ישראל".

במקביל נערכה הפגנה בירושלים, שהחלה בצעדה מגן הסוס דרך מדרחוב כיכר ציון וגן העצמאות לכיכר פריז והשתתפו בה על פי הערכות כ-23,000 בני אדם. עם הגעת המפגינים נסגרו הרחובות מצומת הרחובות עזה וארלוזרוב עד כיכר פריז. בהפגנה לקח חלק הסופר סייד קשוע, והופיעו מוש בן ארי ולהקת אתניקס.

במקביל, נערכה עצרת מחאה ברחבת חברת החשמל באילת, בהשתתפות אלפים מתושבי העיר והערבה. בנוסף, גם תושבי מתחם האוהלים במודיעין קיימו הפגנה, במסגרתה חסמו את כביש 443 בצומת שילת, בפתח תקווה יצאה צעדת מחאה מכיכר המייסדים, והפגנה נוספת התקיימה גם בהוד השרון. בצפון נערכה מוקדם יותר הפגנה בהשתתפות פעילים ממאהלי המחאה הצפוניים, בהם מאהלים בחיפה, חוף הכרמל, יקנעם, טבעון, עפולה, זיכרון יעקב, ומגדל העמק בצומת השומרים בעמק יזרעאל.

הייתם בהפגנה? שתפו אותנו בחוויות ותמונות בפייסבוק

(עדכון ראשון: 22:30)

לפניות לכתב:
ניר - nir_yah@walla.com, בועז - bobi1979@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully