וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת בפגרה: לנתניהו יש שקט - אבל קצוב בזמן

פנחס וולף

5.8.2011 / 14:27

הלחץ של ישי ולבני לא עבד, והכנסת יצאה כמתוכנן לפגרת הקיץ. ראש הממשלה הצליח להיחלץ ממשבר חוק ועדות החקירה, ומהמשך ההתדיינות במחאה החברתית - אבל הצרות עוד ירדפו אותו למושב הבא, ועמן גם ריח הבחירות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יכול היה לבקש מועד טוב יותר ליציאת הכנסת לפגרה מהמועד הנוכחי. שלושה שבועות מתחילת גל המחאה החברתית, הכנסת יוצאת לפגרה - רגע אחרי שזרעי המחאה החלו לחלחל לתוך משכן הכנסת, רגע לפני שהמשבר החברתי עשוי היה ליצור גם סדקים בקואליציה. כשזה המצב, אין פלא שראש הממשלה והקואליציה סירבו בתוקף להצעת יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, ויו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, להאריך את כנס הקיץ של המושב השלישי בכנסת ה- 18.

רק זה היה חסר לנתניהו: שהכנסת תמשיך בפעולה סדירה, ושהלחצים על ש"ס, על יהדות התורה ועל ח"כים מהליכוד יתנו את אותותיהם בהגשת הצעות חוק המונעות מלחץ ציבורי, אותן יתקשה לחסום בזמן שדעת הקהל רק מייחלת לחוקים חברתיים שגורמים פוליטיים סבורים כי אינם ישימים. אז נכון - האופוזיציה עדיין תוכל לקיים דיוני מליאה ולתקוף את ראש הממשלה. אך אלו יהיו דיוני סרק: לא תהיה יכולת להגיש הצעות חוק (כשהכנסת בפגרה גם ועדת שרים לחקיקה בפגרה) וגם לא ניתן יהיה להגיש הצעות אי אמון. חברי הכנסת יוכלו להוציא קיטור בלבד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, אוגוסט 2011. עומר מירון
הסכנה חלפה, בינתיים. ראש הממשלה במליאה, השבוע/עומר מירון

דיוני המליאה הסתיימו ביום חמישי לפנות בוקר, כשביום אחד אושרו למעלה מ- 50 חוקים, חלקם עברו אישור סופי. בסיכומו של המושב, נתניהו אמנם נחלש בדעת הקהל, אך הקואליציה נותרה יציבה כמעט כפי שהייתה בימיה הראשונים. כמעט, ולא בדיוק, משום שבמספר חוקים הקואליציה העניקה חופש הצבעה, לעתים בניגוד לעמדת ועדת שרים לחקיקה, ומתוך רצון של יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, להימנע ממבוכה עם הפסד הקואליציה בהצבעה. אחת הצעות החוק הללו היא ההצעה להותיר את גיל הפרישה לנשים בגיל 62. כשנראה היה שאנשי ישראל ביתנו יצביעו עם האופוזיציה, ניתן חופש הצבעה וההצעה עברה בקריאה טרומית.

היה זה כנס סוער עבור הכנסת, שהחל במתיחות רבתי בין חברי הכנסת לקראת נסיעתו של נתניהו לקונגרס האמריקאי, ולפגישתו עם הנשיא אובמה. בשלב מאוחר יותר היה זה "חוק החרם" של אלקין שתפס כותרות והסעיר את המשכן. ראש הממשלה נעלם בהצבעה, ולאחריו הביע תמיכה בלתי מסויגת. הצלחתו של אלקין הביאה גם לעימות חזיתי בין נתניהו לשר החוץ שלו ושותפו הקואליציוני הבכיר, אביגדור ליברמן. האחרון דרש משמעת קואליציונית גם על הצעתם של ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) וח"כ דני דנון (הליכוד), להקים ועדות חקירה פרלמנטריות לחקר ארגוני השמאל. נתניהו סירב למשמעת סיעתית בליכוד, הודיע אישית שיצביע נגד – ואף סחף אתו חברי כנסת נוספים. לכאורה בזה הסתיימה הפרשה, אלא שמדובר בליברמן – שיזכור טוב-טוב את התקרית, וימצא הזדמנות לפרוע את החוב.

שר החוץ אביגדור ליברמן בכניסה לועדת חוץ וביטחון, מרץ 2011. עומר מירון
הוא ימצא את הדרך לפרוע את החוב. ליברמן/עומר מירון

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) והמשט המשיכו להעסיק את משכן הכנסת. אחרי דחיפת הסדרנית, ההתנצלות וישיבת ועדת הכנסת בנושא, הגיע התור של ועדת האתיקה. בוועדה נוצר פקק גדול של קובלנות נגד חברי כנסת מימין ומשמאל בעקבות משט המרמרה. יו"ר הוועדה החדש, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), "פתח את הפלומבות" מהברז, בשפתו של נתניהו, שהוליד נחשול של החלטות שחברים בוועדת האתיקה חשבו שהיו צריכות להתקבל כבר לפני שנה. זועבי נענשה ונאסר עליה לנאום במשך שלושה שבועות במליאה ובוועדות, ואילו חברי כנסת מימין – אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), אופיר אקוניס (הליכוד) ומיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) נענשו בנזיפות.

מעבר לנושאים הללו, התאפיין כנס הקיץ בעיקר בזעקת האזרחים על המצב הבלתי נסבל של כלכלה צומחת לעומת קריסת משקי בית ומעמד הביניים. הניצנים ניבטו כבר במאבק על מחירי הדלק בתחילת השנה, והמשיכו בכנס הנוכחי במחאת הקוטג', שגרם למיני-מערבולת בכנסת. אילו הביטה הממשלה אז שני צעדים קדימה, והייתה מבינה שהקוטג' הוא רק טיפה ראשונה, סימפטום, לזעקה אמיתית שבאה מהעם, אולי היא הייתה מצליחה למנוע משבר חריף פי כמה – זה ששוטף אותנו היום. הקוטג' היה בבחינת הקדימון למחאת הדיור, ההורים, הרופאים, המוניות ומה לא.

צפו: ח"כ זועבי תקפה סדרנית בדיון בכנסת. ערוץ הכנסת
גם זה היה לנו. חנין זועבי וסדרנית משמר הכנסת/ערוץ הכנסת

עכשיו לראש הממשלה יש מרווח נשימה מהבלגן בכנסת, אבל מהכנסת בלבד: חודשי הפגרה עמוסים לעייפה באירועים שחלקם עשויים להשפיע על יציבות שלטונו. בספטמבר יהיו הפריימריז לראשות העבודה, שמטיבם לא ישפיעו ישירות על הקואליציה, אבל עשויים ליצוק עניין תקשורתי במפלגה היריבה. בספטמבר גם צפוי אירוע אחר, חשוב ומשמעותי בהרבה: ההכרזה החד-צדדית על מדינה פלסטינית בעצרת האו"ם. לכאורה, אירוע זה עשוי לסייע לנתניהו, ולהוריד מסדר היום את הנושא החברתי.

אלא שגם בנושא זה ייבחן ראש הממשלה בזכוכית מגדלת. כל החלטה שלו, ובעיקר התקרבות לעמדה האמריקאית על פשרות מרחיקות לכת, עשויה לתת אותותיה בכנס החורף של הכנסת. גם אם יפרצו מהומות בקרב הפלסטינים, או כל מחאה אחרת – ייבחן נתניהו בדרך התנהלותו. בסופו של דבר, בסוף כנס החורף יסגור ראש הממשלה שלוש שנות כהונה יציבה, אלא שעיני שותפותיו לקואליציה יתחילו לפזול לכיוון הבחירות, והן יצטרכו לחדד הבדלים מהליכוד. וכשהן יחדדו – נתניהו ירגיש זאת היטב – וכבר במהלך כנס החורף.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

עוד בנושא
ברוב של 47 מול 38: הכנסת אישרה את חוק החרם
הכנסת דחתה את חוק ועדות חקירת ארגוני השמאל
חוק הווד”לים אושר, המוחים: ”נחריף הצעדים”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully