וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחים ונהנים: מדריך הזכויות השלם של פעילי הדיור

עקב התפשטות מחאת הדיור, הפיצה האגודה לזכויות האזרח "זכותון למפגין", בו מפורטות זכויותיהם של הפעילים במאבק. האם המאהלים חוקיים? מה קורה אם נעצרים? כל התשובות בפנים

בעקבות גל המחאה ההולך ומתפשט, שכלל גם חיכוכים עם כוחות המשטרה ועם פקחי העיריות, מפרסמת היום (חמישי) האגודה לזכויות האזרח מידע משפטי למפגינים. האם הקמת מאהל מחאה היא חוקית? האם מותר לעירייה לקבוע תנאים לאישור הקמת מאהל? האם ניתן להפגין בלי לבקש רישיון? מתי מותר לעצור מפגין, ובמקרה שמפגין אכן נעצר – מהן זכויותיו?

עוד על מחאת הדיור
ביקורת גוברת בממשלה: "יש לשנות סדרי עדיפויות"
מחאת הדיור: תמונת מצב של מאהלי המחאה בארץ
מחאת הדיור: חסימות כבישים וצעדות ברחבי הארץ


כדי לענות על השאלות הללו החלה לאחרונה האגודה להפיץ "זכותון למפגין", מסמך המרכז את זכויות המפגינים. באגודה סיפרו כי בימים האחרונים קיבלו פניות רבות על ניסיונות של רשויות שונות לפגוע בפעילי מחאת הדיור. בין היתר דווח על פירוק מאהלי מחאה, מעצר מפגינים וקביעת תנאי שחרור בלתי סבירים, המונעים מהעצורים לחלוטין השתתפות במחאה. זאת, לכאורה, בניגוד לחוק ולעקרונות ההגנה על חופש הביטוי.

מאהל המחאה בנתניה, יולי 2011–07–27. שלומי גבאי
"אין איסור על הקמת מאהל מחאה בשטחי ציבור". מאהל המחאה בנתניה/שלומי גבאי

עיון במסמך מספק תשובות לשאלות רבות שמטרידות את המפגינים. כך, למשל, מוסבר כי "הקמת מאהל מחאה הינה חלק מהזכות לחופש הביטוי אשר הוכרה בפסיקה כעקרון חוקתי. עם זאת, גם חופש המחאה הינו זכות יחסית שניתן להגבילה אם מתקיים חשש ממשי וקרוב לוודאי לפגיעה בשלום הציבור".

"אין איסור על הקמת מאהל מחאה בשטחי ציבור, והשאלה האם מאהל ספציפי הוא חוקי או לא תיבחן באמצעות איזון שייערך בין הזכות לחופש הביטוי לבין עוצמת הפגיעה הנובעת ממימושה. בית המשפט קבע מערכת פרמטרים לבחינת איזון זה ובהם תקופת המחאה ומידת הפגיעה שגורמת המחאה לציבור הרחב. ככל שהמחאה תהיה ארוכה יותר, כך ייטה בית המשפט להתיר לעירייה לפנות את המאהל. מחאת 'כיכר הלחם' נמשכה שמונה חודשים עד לפינויה, במקרים אחרים קבע בית המשפט כי חודשיים הופכים את המאהל למגורי קבע, ועל כן ניתן לפנותו".

תשובות לשאלות נוספות ניתן למצוא בזכותון המלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully