וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת גוברת בממשלה: "יש לשנות סדרי עדיפויות"

פנחס וולף

28.7.2011 / 13:10

המשנה לרה"מ, סילבן שלום, אמר כי מחאת הדיור היא "מחאה אמיתית של מעמד הביניים. יש להשקיע יותר בדיור, חינוך ובריאות". מיסז'ניקוב: "בעיית הדיור לא תיפתר בהזרמת כמה אלפי דירות"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל)

המשנה לרה"מ, סילבן שלום (ליכוד), התייחס היום (חמישי) למחאת הדיור וקרא לשנות את מדיניות הממשלה, בה הוא חבר. "בימים אלו אנו רואים את המחאה העולה מהשטח", אמר שלום. "זוהי מחאה אותנטית ואמיתית של מעמד הביניים. ברור לכולנו כי יש לעשות שינוי בסדרי העדיפויות ולהשקיע יותר בנושא הדיור, החינוך והבריאות". שלום אמר את הדברים בכנס שיזם על החלת סוף שבוע ארוך.

עוד על מחאת הדיור
השר איתן על משבר הדיור: "לא כל החכמה בממשלה"
תמיכה בכנסת: עוזרים פרלמנטריים מצטרפים למאבק הדיור
הפתרון של נתניהו: "50 אלף דירות בתוך שנה וחצי"
מחאת הדיור: תמונת מצב של מאהלי המחאה בארץ

גם שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), התייחס בכנס למאבק הדיור, ואמר כי "ההתפרצות האזרחית שרואים היום נובעת מכך שהחיים הפכו להיות קשים והנטל על מעמד הביניים הפך לכבד מנשוא. יש בישראל מיסוי עקיף גבוה למדי וצריך לטפל בבעיה לעומק. בעיית הדיור לא תיפתר על ידי הזרמת כמה אלפי יחידות לשוק. יוקר מחירי המזון לא ייפתר על ידי הורדה נקודתית של מס. מעמד הביניים שמחזיק בעיקר הנטל חייב לקבל מענה מערכתי".

מיסז'ניקוב הוסיף כי "קיצוצים רוחביים עליהם מדברים כעת לא תורמים לכלכלה בריאה וזו לא הדרך הכלכלית הנבונה לנהל את המשבר. אני פחות מודאג מהאוהלים בשדרות רוטשילד, אבל מוטרד מהאוהלים בפריפריה וממחאת האימהות עם העגלות. אני גם טרוד מהמתמחים שכורעים תחת העומס".

קבלים את השבת במאהל המחאה. דניאל בוק
"החיים הפכו להיות קשים והנטל על מעמד הביניים הפך לכבד מנשוא". המאהל בשדרות רוטשילד/דניאל בוק

דברי השרים היום מצטרפים להתבטאויותיו של השר מיכאל איתן (ליכוד) אתמול. השר איתן קרא לראש הממשלה נתניהו לפתוח בהדברות עם המוחים על מצוקת הדיור ועם התובעים תיקונים במדיניות החברתית של הממשלה. לדברי איתן, הממשלה חייבת להקשיב, להבהיר ולשתף ציבורים רחבים בתהליך התיקונים. "יש כמיהה בציבור לפתיחת צינורות התקשורת הסתומים בין האזרחים לממשלה. לא כל החכמה נמצאת בממשלה ולא כל ההצעות שאנו מנחיתים מושלמות. אם לא נפתח את הדיאלוג ולא ניתן לציבור לומר את דברו, גם עם כל הרצון הטוב שקיים, לא נצליח לתת מענה לתחושות הקשות שמזינות את המשבר".

באירוע אחר, היום, אמר שר התמ"ת, שלום שמחון כי ישראל נתונה בהליך של שינוי חברתי, ויש לנצל את המחאה הצודקת לשיפור המצב, אך אסור שזה יבוא על חשבון הפריפריה. "אם המאבק יוביל למצב שבו משאבים יוקצו מחדש על חשבון הנגב והגליל, זה סימן שהמאבק נכשל. צריך לחזק את המאבק ולהגיד לאנשים שנמצאים בשדרות רוטשילד כי יש מקום בפריפריה, בואו אליה".

השר שמחון הוסיף כי "כיוון שישראל נתונה בהליך של שינוי סדר היום החברתי, גם אם ראש הממשלה יחלוף במסוק ויזרים כסף במסות - אף אחד לא ימחא כפיים. צריך להבין כי מדובר בתהליך ארוך" .

אוהל מחאה על מצוקת הדיור בבקה אלגרבייה, 27.7.2011. פאנט
מאהל מחאה גם במגזר הערבי/פאנט

לאחר כמעט שבועיים של מחאה, גם המגזר הערבי הצטרף להפגנות. מאהל מחאה הוקם בכניסה לבאקה אל-גרביה, ותושבי העיר אמרו הבוקר כי בכוונתם לתאם את הפגנתם עם ראשי המחאה במגזר היהודי. עם זאת, בניגוד לחבריהם בערים היהודיות, יושבי המאהל בבאקה מוחים בעיקר על מיעוט הקרקעות המיועדות לבנייה בעירם. הם אינם לנים באוהל, ונאלצים ללכת לעבודה, ולפקוד אותו כמה בשעות בערב.

בינתיים, במגזר היהודי, נמשכת מחאת הדיור, לצד המחלוקות השונות שליוו אותה אז החלה ב-14 ביולי. כשישים סטודנטים הפגינו הבוקר במכללת בית ברל, לאחר שלטענתם, אסרה עליהם הנהלת המוסד להקים אוהלים בשטח הקמפוס. מנכ"ל משרד האוצר, בא הבוקר למכללה, אך הסטודנטים שהתגודדו מחוץ לשערי הקמפוס סירבו לאפשר למכוניתו להיכנס לשעריה. ראשי המכללה, אגב, אמרו כי המשטרה היא שאסרה על קיום ההפגנות בשטחה - אך גורמים במשטרה אמרו כי הנושא כלל אינו באחריותה.

בתל אביב, כמה מפעילי תנועת השמאל הלאומי עלו לקומה העליונה של בניין הבורסה לניירות ערך ברחוב אחד העם, ואחרים מנעו מכמה עובדי הבורסה להיכנס לקומה התחתונה. בהודעה שהפיצה דוברות התנועה לתקשורת, נכתב כי "עשר חברות שולטות על כ-80% מאחזקות הציבור בבורסה, ולכן הבורסה לניירות ערך בלעה לתוכה את כל הצמיחה הכלכלית. זו אחת הסיבות לכוח הקנייה הנמוך של הציבור, ולכך שמעמד הביניים לא מסוגל לגמור את החודש".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully