וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראלי שנספה ברעש בניו זילנד היה סוכן מוסד"

שירותי הביון במדינה חושדים כי אחד הישראלים שנספו ושלושת שותפיו, הטעינו סוס טרויאני למחשבי המשטרה. ראש ממשלת ניו זילנד אמר כי אינו יכול לאשר הטענות. בלשכת רה"מ מסרבים להגיב

שבע שנים אחרי שאנשי מוסד נשפטו בניו זילנד לאחר שהשיגו במרמה דרכון מקומי, האם ישראל בדרכה למשבר נוסף עם המדינה, לאחר שהבטיחה לא להפר את ריבונותה? התקשורת בניו זילנד דיווחה אמש (שלישי) כי שירותי המודיעין בוולינגטון חושדים כי אחד משלושת הישראלים שנספו בפברואר ברעידת האדמה שפקדה את העיר קרייסטצ'רץ' ריגל למען ישראל. חשדם של שירותי הביטחון התעורר, בין היתר, לאחר שכמה ישראלים עזבו בבהילות את המדינה לאחר הרעש.

לפי הדיווחים באתר העיתון "סאות'לנד טיימס", שירות הביון הממשלתי חושד שעופר מזרחי ושלושת שותפיו הטעינו באמצעות התקן USB סוס טרויאני אל מערכת המחשוב המשטרתית, וניסו למשוך באמצעות התוכנה מידע מודיעיני רגיש. לשכת ראש הממשלה סירבה הערב להתייחס לדיווח, ושגריר ישראל בניו זילנד טען כי מדובר בטענות מופרכות.

עוד עולה כי ממשלת ניו זילנד הורתה לשירות הביון שלה להתחקות ישראלים שנעו בעיר במהלך הפעולות לחלץ ולאתר ניצולים מרעידת האדמה. לפי הדיווח, על גופתו של מזרחי, שנהרג כשקורת בטון נפלה על מכוניתו, נמצאו חמישה או שישה דרכונים שונים.

הדיווח באתר העיתון מלווה בסרטון, המציג כיצד יושבי המכונית שבה נהרג מזרחי הצליחו להימלט ממנה. הסרטון מפרט מאילו חלונות ודלתות נמלטו חבריו, לירון שדה, גיא יורדן ומיכל פרידמן, וכיצד מצא את מותו מזרחי לאחר שלא הספיק לצאת מהמכונית. לטענת אנשי המודיעין בניו זילנד, לפני שהשלושה עזבו את המקום, הם נעצרו לצד הרכב המרוסק וצילמו אותו ובו גופתו של מזרחי. לאחר מכן, הם הגיעו לנקודת מפגש שבה היו גורמים ישראלים שהוזעקו לניו זילנד. עוד דווח על "ישראלי נוסף", שנחשב לנעדר זמן רב ונערכו אחריו חיפושים לא רשמיים, אך התגלה כי הוא עזב את המדינה בדרך לא-דרך.

גיא יורדן, לירון שדה ומיכל פרידמן, חבריו של עופר מזרחי ז"ל ושלושת הניצולים מרעש האדמה בניו זילנד, פברואר 2011. שלומי גבאי
שלושת חבריו של מזרחי: גיא יורדן, לירון שדה ומיכל פרידמן. לפי הדיווח, ניו זילנד חושדת כי השלושה מיהרו לתעד את הרכב שבו מצא חברם את מותו - מסיבות חשודות/שלומי גבאי

עוד מדווח העיתון כי צוותי החילוץ הישראלים הראשונים שהגיעו לזירת האסון, גורשו ממרכז העיר, לאחר ששוטרים ניו זילנדים חשדו במניעיהם. בכך, העיתון פוסל דיווח קודם לפיו אחד מצוותי החילוץ, שמומן על ידי משפחות הישראלים הנעדרים ברעש האדמה, לא הורשה להיכנס לאזור הרעש משום שלא קיבל אישורים מנהליים. העיתון מדווח כי גירוש הצוות יצר תקרית דיפלומטית חמורה בין ישראל לניו זילנד, כשברקע שלוש שיחות טלפון בין ראשי הממשלה ש"לא נענו". לבסוף, הצליח ראש הממשלה נתניהו לשוחח עם מקבילו, ג'ון קי, ולהרגיע את הרוחות.

לדברי גורם משטרתי ששוחח עם העיתון, המאגר המשטרתי אליו חדרו כביכול הישראלים מכיל בין היתר תיעודי הרשעות, רשימות של בעלי רישיונות נשק, דיווחים על רכוש גנוב ותיעוד תיקים פליליים. לדבריו, החקירה בעניין נמשכת, כדי לבדוק מה הארבעה הצליחו לגנוב מהמאגר, אם בכלל. "הכל נראה חשוד, אך הרבה דברים שישראלים עושים מעלים חשד. בינתיים יש הרבה עשן בלי אש, אבל אנחנו ממשיכים לחפש", אמר.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'ון קי, אמר בתגובה כי הטענה נגד הישראלים "אינה חלק מהעניין הלאומי" של ארצו. במסיבת עיתונאים שקיים קי במסגרת ביקור בארצות הברית, אמר עוד כי "אני לא יכול לאשר אם הפרטים בצורה בה הם מוצגים הם נכונים".

צוותי חילוץ בהריסות בניין רשת הטלוויזיה CTV בקרייסטצ'רץ', ניו זילנד. רויטרס
הרעש גבה 181 קורבנות. לפי הדיווח, מזרחי נמצא כשעל גופתו 5 דרכונים שונים/רויטרס

שגריר ישראל בניו זילנד, שמי צור, מיהר להכחיש את הדיווחים. הוא טען כי מדובר ב"מדע בדיוני", ואמר כי הוא "מזועזע ומודאג", טענות גורמי הביון בניו זילנד. השגריר התייחס למותו של מזרחי, ודחה את ההאשמות לפיהן חבריו שנמלטו חזרה לישראל אחרי רעש האדמה היו סוכני מוסד. צור אמר כי הסיע בעצמו את השלושה לנמל התעופה, אך רק כדי שיוכלו לשוב לישראל. "הם היו המומים, בכו ורק דיברו על ידידם שנהרג. הם היו צעירים, שרצו לטייל בארץ היפה שלכם", אמר לעיתון הניו-זילנדי. "אנו תמיד ממליצים לצעירים שלנו לטייל במדינה".

צור הוסיף כי הוא היה מודע לכך שמזרחי אותר כשהוא נושא על גופו יותר מדרכון אחד, אך לדבריו, "שימוש בדרכון כפול מקובל בישראל, בגלל הקשיים של שימוש בדרכון ישראלי בכמה מדינות אחרות. לא נאמר לי דבר על כך שמזרחי נמצא עם חמישה או שישה דרכונים כפי שנטען. לא קיבלנו מידע כזה באופן רשמי".

משטרת ניו זילנד מסרה לעיתון כי היא אמנם מאשרת שהמכונית שבה נהרג מזרחי נגררה ונבדקה, אך היא מכחישה את הטענות כי שוטריה היו מעורבים בסילוק משלחת החיפוש הישראלית. לגבי שאר הטענות, נמסר: "המשטרה לא מגיבה לגבי פרטים אישיים הקשורים ב-181 מהנספים".

(עידכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully