וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשט: זועבי הורחקה מדיוני הכנסת

פנחס וולף וניר יהב

18.7.2011 / 10:21

למעלה משנה אחרי שנטלה חלק במשט שעשה דרכו לרצועת עזה, הורחקה ח"כ חנין זועבי מהדיונים במליאה ובוועדות הכנסת. ח"כ מטלון: "מקומה של זועבי אינו בכנסת אלא בעזה"

ועדת האתיקה של הכנסת בראשות חבר הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) החליטה הבוקר (שני) להטיל על ח"כ חנין זועבי (בל"ד) עונש בגין השתתפותה במשט שעשה דרכו לעזה בשנה שעברה. לפי ההחלטה, זועבי לא תורשה להשתתף בדיוני המליאה ובוועדות הכנסת, למעט הצבעות המליאה. עם זאת, יש לציין כי לסוף המושב נותרו מספר שבועות בלבד.

תזכורת - הכותרות הבולטות לאחר השתתפות זועבי במשט:

ח"כ זועבי: חשבתי שלא אצא בחיים מהמשט
קבוצה בפייסבוק: "להרוג את חנין זועבי"
בל"ד: "שופכים את דמה של ח"כ זועבי"

ח"כ חנין זועבי על משט המרמרה. באדיבות גלי צה"ל,
זועבי על סיפון המרמרה/באדיבות גלי צה"ל

בתגובה להחלטה אמרה זועבי לוואלה! חדשות כי ועדת האתיקה "מצטרפת לטירוף הגזעני והאנטי-דמוקרטי שנמצא בכנסת ובכך היא פוגעת בצורה חמורה בזכות הפעילות הפוליטית". לדבריה, זו הפעם הראשונה שוועדת האתיקה מענישה בצורה כזו: "זו החלטה פוליטית המשקפת את הרוב הימני האוטומטי שנמצא בוועדה והיא לא משקפת שום מימד אתי. השאלה היא לא שאלה של לגיטימיות פוליטית, השאלה היא האם הפעילות שלי היא חוקית או לא חוקית – ואת זה בית המשפט יחליט ולא הרוב הימני בכנסת".

זועבי הוסיפה כי "אם השאלה היא שאלת לגיטימיות, אז לכל מי שחורג מהקונצנזוס אין לגיטימיות. זה מערער את מהות הדמוקרטיה. אין פלורליזם פוליטי ואין צורך אפילו להצביע למפלגות לכנסת. התפקיד היחיד של החסינות המהותית שניתנת לחברי הכנסת היא דווקא להגן עליהם במקרים שבהם הפעילות הפוליטית חורגת מתחום הקונצנזוס. אני השתתפתי במשט כדי למלא את חובתי המוסרית, הפוליטית והאנושית במאבק להסרת סגר בלתי אנושי ובלתי לגיטימי".

החלטת ועדת האתיקה, בה חברים גם חברי הכנסת ציפי חוטובלי (ליכוד), רחל אדטו (קדימה) ואריה אלדד (הבית הלאומי), התקבלה בעקבות קובלנות של חברי הכנסת דני דנון (ליכוד) שטען כי השתתפותה של זועבי במשט פגעה בכבוד הכנסת ושל חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) שטען ל"שימוש בכסות הפרלמנטרית לשוות למשט שבא לפגוע במדינת ישראל מעטה שקרי כאילו מדובר במשט הומניטרי של אנשי שלום", ואורית זוארץ (קדימה) שזעמה על התבטאויותיה של זועבי במסיבת העיתונאים שקיימה לאחר המשט, ובה, לטענת זוארץ, האשימה את חיילי צה"ל ברצח.

בנוסף, השלושה התלוננו על כך שזועבי נסעה לחו"ל במימון גוף חיצוני ללא היתר מוועדת האתיקה, דבר המנוגד לכללי האתיקה. בתשובתה לקובלנות אמרה זועבי כי "מדובר בתביעות קנטרניות נגד פעילות פוליטית לגיטימית, שהיא זכות של כל אזרח ובוודאי של חבר כנסת. מימשתי את זכותי לפעילות פוליטית וחופש ביטוי ולא הפרתי את החוק, לכן אני קוראת לוועדת האתיקה לדחות קובלנות אלה".

עונש קל באופן יחסי

ועדת האתיקה קבעה כי בשל העובדה שזועבי לא התייחסה בתגובתה לעניין המימון הזר לנסיעתה לחו"ל, היא רואה בכך הודאה שאכן הדבר נעשה. הוועדה קבעה כי מדובר בהפרה שנייה בנושא. לעצם השתתפותה במשט, "ועדת האתיקה רואה בחומרה רבה את העובדה שחברת כנסת נטלה חלק באירוע זה. חבירה של חבר כנסת לביצוע פעולה המאורגנת על ידי ארגון ששר הביטחון הכריז עליו כ'התאחדות בלתי מותרת', וזאת לצורך פריצת הסגר הימי שהטילה המדינה מטעמים ביטחוניים, חורגת מפעולת מחאה לגיטימית של חבר כנסת כנגד מדיניות הממשלה".

עוד ציינה הוועדה בהחלטתה כי "נוכח הנסיבות החמורות של מקרה זה, החליטה ועדת האתיקה כי ח"כ זועבי הפרה את כלל 2 לכללי האתיקה, הקובע כי 'חבר הכנסת ישמור על כבוד הכנסת וכבוד חבריה, ינהג בדרך ההולמת את מעמדו ואת חובותיו כחבר הכנסת, ויימנע משימוש בלתי ראוי בחסינויותיו ובזכויותיו כחבר הכנסת'".

העונש שהוטל על זועבי נחשב לקל באופן יחסי וזאת בשל העובדה שבידי ועדת האתיקה אין הוכחות שהיה לה מידע מוקדם על האלימות המתוכננת. יחד עם זאת, יש לציין כי הכנסת כבר הענישה את זועבי בעבר בחומרה, לאחר ששללה ממנה את זכויות היתר שלה.

ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו) מסר בתגובה על ההחלטה בעניינה של זועבי כי "ההחלטה להרחיק את ח"כ זועבי היא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. אדם שאחראי באופן ישיר לפציעתם של חיילי צה"ל ראוי לעונש כבוד וחמור הרבה יותר. מקומה של זועבי אינו בכנסת אלא בעזה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully