וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בחוק החרם: "כתם שחור וחרפה לספר החוקים"

פנחס וולף

11.7.2011 / 18:16

לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בחוק השנוי במחלוקת, תקפו חברי כנסת מהשמאל את יוזמי ההצעה מהימין. "על הבושה שאתם מביאים לדמוקרטיה הישראלית לא נסלח לכם"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד)

מליאת הכנסת מקיימת הערב (שני) דיון לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על "חוק החרם" הקובע כי אדם שייזום חרם על גוף ישראלי בגלל מיקומו הגיאוגרפי יהיה צפוי לתביעה על ידי מי שרואה את עצמו כנפגע מכך, ללא צורך להוכיח נזק. לפי הצעת החוק, יוזמה לחרם כלכלי, אקדמי או תרבותי על המדינה או גופים המצויים בשטחה ובהתנחלויות תוגדר כעוולה אזרחית. את הדיון המנומנם הפר ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) שהתייחס מעל דוכן הכנסת לאחד מיוזמי החוק, ח"כ זאב אלקין (ליכוד). טיבי תהה, "מה הניע את היוזם לחוק החרם?", ואמר כי "אולי חרם שעשו עליו ילדי הכיתה בילדות. אולי היה ילד כאפות".

בתחילת הדיון תקפו חברי הכנסת מהשמאל את הצעת החוק. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) העלה סברה מדוע לדעתו חברי הליכוד וישראל ביתנו מגישים הצעות חוק בסגנון "חוק החרם". לדבריו, "אומרים שבליכוד יש 27 ח"כים ושתשעה לא יהיו בכנסת הבאה. אז בתוך סיעת הליכוד נלחמים אחד בשני מי יגיש הצעות יותר ויותר קיצוניות כי תשעה יישארו בחוץ. אני לא יודע את מי יבחרו, אבל שליש יישארו בחוץ".

הורוביץ הוסיף כי "בישראל ביתנו הדברים מתנהלים בצורה שונה. יש אדם אחד שבוחר את חברי הסיעה וכנראה שהמבחן הוא מי יציע הצעות יותר קיצוניות ויותר מזיקות. חברי הליכוד אולי חושבים שזה ימצא חן בעיני כמה בליכוד, אבל הנזק שאנחנו גורמים למרקם הדמוקרטי שלנו זה דבר שהוא בלתי נסלח. על הרבה דברים אפשר להעלים עין אבל הבושה שאתם מביאים לדמוקרטיה הישראלית - על זה לא נסלח לכם".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה בדיון כי "הקואליציה הזאת החליטה לנהל מערכה נגד המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. זאת המשמעות של הצעת החוק הזו. זו הקואליציה המתנחלית שמחרבת את היסוד של הלגיטימציה שעוד נותרה לישראל בעולם. באמצעות חוק זה אתם מעמיקים את הדה לגיטימציה של ישראל ושמים אותה במצור ובבידוד מדיני. אם חלילה הצעת החוק תתקבל, כפי שאני מעריכה שיקרה, אנשים בעולם החופשי ישאלו עצמם האם ישראל עדיין מדינה דמוקרטית, האם מדינה בה הרוב מחוקק חוקים נגד המיעוט משתייכת למשפחת המדינות הדמוקרטיות או שמצרפת עצמה לרשימה שחורה". עוד אמרה גלאון כי "הקואליציה הזאת משתמשת בעריצות הרוב כדי לחוקק חוקים שבכוונתם להצר את צעדי השמאל. ההצעה הזאת תכתים את ספר החוקים הישראלי. כתם שחור וחרפה לספר החוקים הישראלי. זהו חוק לא חוקתי המנוגד לעקרונות המשפט הבינלאומי".

אחד מיוזמי הצעת החוק, יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד) אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "לאורך כל הדרך אמרנו שצריך לקבל הכרעה דמוקרטית בכנסת. אני מעריך שהערב יימצא רוב מוצק בעד החוק, משום שזהו חוק מאוד הגיוני וציוני. לאחר האישור של הכנסת, תישמר לנו זכות מוסרית לפנות לידידנו בעולם כדי שיגנו על ישראל מפני חרמות".

עוד בנושא "חוק החרם":
נפגעי החרם אופטימיים: "נוקטים עכשיו בצעד הגיוני"
יועמ"ש הכנסת: "חוק החרם - סף האי-חוקתיות"
מתיחות בליכוד: אלקין יעלה להצבעה את "חוק החרם"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully