וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחדות הפלסטינית תקועה: מה יעלה בגורל פיאד?

ניר יהב

11.7.2011 / 10:30

החיוכים שהתפזרו לאחר החתימה על ההסכם בין פתח לחמאס התחלפו אט אט בקיפאון ובחוסר הסכמה סביב הרכב הממשלה. בפתח מתעקשים שפיאד יישאר ראש הממשלה, בחמאס מבטיחים "להטיל על כך וטו"

התקוות שהתעוררו אצל פלסטינים רבים בעקבות חתימת הסכם הפיוס בין חמאס לפתח בקהיר הולכות ומתחלפות בתחושות אכזבה. ההסכם שנחתם בסוף חודש אפריל היה אמור לסלול את הקמתה המהירה של ממשלת אחדות פלסטינית, אלא שככל שעובר הזמן, הולך ומתברר כי או שהפערים בין חמאס לפתח גדולים מדי, או שהצדדים הגיעו למסקנה שהם כלל אינם מעוניינים בפיוס.

הסכם הפיוס הפלסטיני - כותרות אחרונות:
הקונגרס דן בקיצוץ הסיוע הפלסטיני, אם יממשו האחדות
"פתח וחמאס דחו הקמת ממשלת האחדות עד לספטמבר"
אין פיוס? "אבו מאזן ומשעל דחו פגישתם בקהיר"

המכשול העיקרי בפני האחדות נותר מינויו של ראש ממשלה מוסכם שינהל את ממשלת המעבר. בעוד שיו"ר הרשות, אבו מאזן, מתעקש על מינויו של ראש הממשלה הנוכחי סלאם פיאד לתפקיד, בחמאס דורשים למנות אדם אחר לפוזיציה הבכירה. בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון, מוחמד נסר, אמר כי אבו מאזן אחראי באופן אישי לסיכול הקמתה של ממשלת אחדות פלסטינית. "אבו מאזן עומד על כך שפיאד ימונה לתפקיד אולם אנחנו לא מוכנים לכך. הבהרנו למשלחת של פתח שאנחנו מטילים וטו על מועמדותו של פיאד לתפקיד", אמר.

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. AP
סלע המחלוקת. פיאד/AP

בראיון שהעניק הבוקר (שני) לעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון סיפר נסר כי חמאס העלה במהלך שיחות הפיוס עם פתח הצעות רבות לאישים שיכולים להתמנות לתפקיד ראש הממשלה, ביניהם המיליונר מוניב אל-מסרי, "שנחשב לאדם מתון, מקובל על כולם ובעל קשרים בינלאומיים ענפים". נסר הוסיף ותהה מדוע אבו מאזן מתעקש על פיאד, "למרות שהזירה הפלסטינית מלאה באישים פלסטינים מוכשרים שיכולים למלא את התפקיד".

אז האם פתח ואבו מאזן בראשה הם באמת אלה המסכלים את הקמתה של ממשלת אחדות, בהתעקשותם למנות את פיאד לתפקיד? "אני חושב שזו טיפשות מצד חמאס להתעקש על דבר כזה", הבהיר לוואלה! חדשות בכיר פתח, קדורה פארס. "אנחנו צריכים את סלאם פיאד, הוא אדם ראוי, ולא צריך לעכב פיוס בגלל חילוקי דעות. זו ממשלה שתשרת אותנו שנה בלבד ומשימתה תהיה להכין את הבחירות. אבו מאזן הוא היו"ר הנבחר והוא מעוניין בסלאם פיאד כראש ממשלה. לא צריך לעשות מזה כזה עניין".

בתשובה לשאלה מדוע אבו מאזן אינו מוכן להתגמש בנושא הזה ענה פארס: "אפשר להתגמש בנושאים אחרים, יותר אסטרטגיים, ולא בעניין הספציפי הזה. אנחנו חיים במצב פוליטי מאוד מסובך ואנחנו לא צריכים לחפש אדם אחר שעלול לסבך את העניינים עם הקהילה הבינלאומית. בסופו של דבר חמאס צריך להשתכנע. אגב, בתוך חמאס יש קולות התומכים במועמדותו של סלאם פיאד לתפקיד. בסופו של דבר יהיה פיוס, כי אין אלטרנטיבה אחרת".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully