וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המשט לעזה: "צה"ל השתמש בכוח מופרז"

פנחס וולף

7.7.2011 / 0:02

לפי גורמים בי-ם, דו"ח הוועדה שבחן את אירועי המשט שעשה דרכו אשתקד לעזה, קובע כי הסגר הימי שהטילה ישראל היה חוקי. עוד צוין בדו"ח כי ישראל לא צריכה להתנצל בפני טורקיה

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

גורמים מדיניים בירושלים טענו אמש (רביעי) כי דו"ח ועדת פאלמר שבחן את אירועי המשט שעשה אשתקד את דרכו לעזה, מטיל אצבע מאשימה הן על ישראל והן על טורקיה. פרסום הדו"ח שתוכנן להתבצע היום יידחה ככל הנראה מכיוון שמזכ"ל האו"ם באן קי-מון לא יהיה נוכח מחר במשרדו. חברי ועדת פאלמר התכנסו אתמול לדיון מסכם לקראת הגשת הדו"ח ומהנוסח שהגיע לידי גורמים מדיניים בישראל עולה כי הדו"ח קובע שהסגר הימי שהטילה ישראל על עזה הוא חוקי לפי הקריטריונים של החוק הבינלאומי והאמנות הבינלאומיות. לפי החוק הבינלאומי, למדינה שמטילה סגר מותר ליירט כלי שיט שמפרים אותו.

עוד בנושא הדו"ח:

"נבחנת אפשרות לפיצוי עקיף של נפגעי המשט לעזה"
ברק: "יש לנו עניין ליישר את ההדורים עם טורקיה"
"נתניהו התכוון להתנצל בפני טורקיה וחזר בו"

הדו"ח מותח ביקורת נוקבת על ארגון ה-IHH וביקורת עקיפה כלפי הממשלה באנקרה שסייעה למשט. הוועדה שיבחה את ישראל על כך שמינתה ועדה חיצונית בלתי תלויה לעומת הטורקים, שמינו ועדה ממשלתית. עם זאת, הוועדה מציינת בדו"ח כי הכוח שישראל הפעילה היה מופרז, אולם בתגובה ישראל השיבה שהיא יכולה לספק הסברים לכל מקרה. התשובה הישראלית קובעת כי הכוח הצבאי פעל מתוך הגנה עצמית באמצעות כוח סביר לאחר שחיילי צה"ל הותקפו.

בדו"ח מופיעה גם הערה על טווח היירוט של ספינת ה"מרמרה" ומצוין בו כי למרות שלפי החוק מותר ליירט ספינה שמפרה סגר בכל טווח, ייתכן שהיה נכון לבצע את היירוט כאשר הספינה הייתה מפרה בפועל של הסגר. ישראל אמרה בתגובה כי מדובר בעניין מבצעי. למרות שלפי הגורמים המדיניים הדו"ח לא דורש התנצלות מישראל, הוא קובע כי אם ישראל תמצא לנכון היא יכולה לפצות באופן עקיף באמצעות קרן של ממשלת טורקיה שאליה ישראל תעביר את הכספים.

בתוך כך, למרות הניסיונות להשיג התקדמות בשיחות בין ישראל לטורקיה על מנת לסיים את המתיחות בין שתי המדינות, נראה כי המאמצים "לצנן" את האווירה שהעכירה בעקבות אירועי המשט שעשה דרכו אשתקד לעזה, לא צלחו. בישראל טוענים כי הכישלון נובע מהתעקשותה של אנקרה לקבל התנצלות, דבר שמבחינת ירושלים לא בא בחשבון. המשנה לראש הממשלה משה (בוגי) יעלון, נפגש בארצות הברית עם נציגים של טורקיה ואמר להם כי ישראל מוכנה להביע צער על הנפגעים, אך יחד עם זאת, יעלון הדגיש בפני הטורקים כי עליהם לדעת שגם לאנקרה אחריות למצב.

עדכון ראשון: 06/07/2011

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully