וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוות הגופות נולדה בפברואר, למה השרים לא ידעו?

פנחס וולף

5.7.2011 / 19:38

עדיין לא נחשפו כל הסיבות לביטול מחוות העברת גופות לפלסטינים, אך דבר אחד כבר ברור: יש שרים שזועמים, ולא מבינים מדוע החברו?ת בפורום "השמינייה" היוקרתי לא מזכה אותם בהסברים

ייתכן שהשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, גרם במו פיו לביטול המחווה הישראלית למסירת גופות המחבלים. כאשר התרברב אתמול (שני) ואמר שישראל תעביר לפלסטינים 84 גופות של מחבלים, שנהרגו מאז מלחמת ששת הימים, הוא תפס את ישראל לא-מוכנה. לצה"ל לקח כמעט עשר שעות להגיב לדברים, ולדרג המדיני זה לקח עוד יותר. אך בסופו של דבר, ההליך הוקפא.

בית קברות לחללי האויב בבקעת הירדן סמוך לקיבוץ גדות. AP
היוזמה נולדה בדרג השטח. בית קברות לחללי אויב בבקעת הירדן/AP

איך הכל התחיל? בנובמבר 2010, ראש הממשלה נתניהו שקל לקיים הקפאת בנייה נוספת בהתנחלויות, למשך שלושה חודשים. בסופו של דבר, הנושא ירד מהפרק. מאז לא פסקו הניסיונות האמריקאים לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אחד הניסיונות היה עידוד מחוות של ישראל לרשות הפלסטינית, כדי לגרום הם לשוב לשולחן המשא ומתן.

רק בחודש פברואר, עלתה היוזמה של "מחוות הגופות". גורמים בירושלים הסבירו בשיחה עם וואלה! חדשות כי הרעיון הגיע מהשטח, מהצבא, בעקבות שיחות שקיימו אנשי ביטחון עם הפלסטינים. רק לאחר מכן, קיבל שר הביטחון אישור עקרוני מנתניהו להתחיל לבדוק אפשרויות לביצוע המחווה. מאז, ככל הנראה, קוימה הידברות בדרג רשמי יותר בין הצבא לנציגי הרשות הפלסטינית. הפלסטינים הגישו לישראל את רשימת הגופות המבוקשות, וישראל השיבה שהיא כבר יודעת את זהות 84 גופות. גורם כלשהו ברשות הבין, משום-מה ומגורם צבאי אחר, שמדובר בהסכמה ישראלית רשמית לביצוע העסקה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אז מדוע קיים פורום השרים היוקרתי?

הנוהל הרגיל הוא שלאחר שמסתיימת עבודת המטה, העניין מועבר בשלמותו לדרגי הצבא הבכירים. אלה מביאים זאת לאישור הדרג המדיני. במקרה זה, לפי אותם גורמים, הנושא עדיין לא הגיע לכדי הבשלה, ומשום כך נתניהו וברק עצמם עדיין לא עודכנו בפרטים. כנראה שבתוך מספר שבועות המחווה אמורה הייתה להגיע לאישור הדרג המדיני - ה"שמינייה" או הקבינט - אלא שבינתיים נודע כי מדובר גם בגופות של מחבלי חמאס, ונתניהו וברק החליטו להקפיא את הכל.

הבוקר, כמה שרים בקבינט זעמו על כך שהמחווה לא הובאה לדיון בפניהם. כעסם נבע מהרושם שהתקבל אתמול והבוקר, לפיו העניין כבר נסגר סופית - ו"בושל" רק בין נתניהו לברק. מתברר שהשרים לא ידעו, כי נתניהו וברק עדיין לא הכירו בעצמם את כל הפרטים.

עדיין נותרה שאלה אחת פתוחה: מדוע חברי ה"שמינייה", לכל הפחות, לא היו בסוד העניינים כבר בחודש פברואר, אפילו אם היה מדובר בנושא בוסרי. הלא לשם כך, בין היתר, קיים הפורום המצומצם הזה.

"ישראל לא סוחרת בגופות", אמרו הגורמים בירושלים. "בתפישתה הבסיסית, ישראל לא חושבת שגופות צריכות לשמש קלף מיקוח. עם זאת, ההנחיה מלכתחילה הייתה לבדוק אפשרות להשבת גופות, אבל רק של מחבלים מהפתח. לא של חמאס. ובטח כשגלעד שליט עוד יושב שם".


לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully