וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש ביום א'? "פתח לפשיעה וילדים ברחובות"

ההחלטה לבחון מעבר ל"סוף שבוע ארוך" שיכלול בין היתר שבתון ביום ראשון, עוררה התנגדות חריפה בקרב ציבורים שונים. המורים חוששים: "אחרי השעה 15:00 כלום לא נכנס למוח"

לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע שלשום (שני) במפתיע כי תבוצע בחינה של מעבר ל"סוף שבוע ארוך" הכולל חופשה במשק ביום א', הולכים וגוברים הקולות שמתנגדים למהלך. להתנגדות שותפים בין היתר מפלגת ש"ס, החקלאים, גורמים שונים במערכת החינוך, ראשי האוכלוסייה המוסלמית ועוד.

עוד באותו נושא:
צוות מיוחד יבחן: יום ראשון יהפוך ליום חופש?

מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, המייצג כ-100 אלף מורים בישראל, מתנגד בחריפות למהלך המתוכנן. הוועדה הפנימית מטעם ההסתדרות לבחינת הנושא צפויה להגיש את מסקנותיה לוסרמן בימים הקרובים, אך כבר היום אמר המזכ"ל לוואלה! חדשות כי "עוד לפני ששמעתי את החלטות הוועדה אני מתנגד לזה". וסרמן מזהיר כי ימי הלימוד וההשתלמויות של המורים יפגעו בעקבות קיצור שבוע העבודה, וכי שעות הלימוד אליהם מחויבים המורים ידחסו לתוך ארבעה ימי עבודה בלבד.

כמו כן, הביע המזכ"ל דאגתו מחוסר המעש של התלמידים, שיחליף את הלימודים ביום ראשון, ועשוי לגרום להגברת האלימות ואמר כי "ראשית דאגתנו היא לתלמידים באזורים הפחות מבוססים. אותם תלמידים יסתובבו ברחובות ובקניונים באפס מעשה בימי ראשון. בגלל זה גם תגבר האלימות ברחובות ויגדל הפער בין תלמידים והורים בעלי יכולת למעוטי יכולת". וסרמן תקף את הטוענים כי השינויים יגבשו את התא המשפחתי, והביע דאגה מהמצוקה שתיווצר בקרב ההורים שיאלצו לממן פעילויות לילדיהם, כמו גם מהשלכות השינויים על החינוך המיוחד.

למרות חילוקי דעות רבים בעבר, מתייצב גם ארגון המורים העל-יסודיים לצד הסתדרות המורים ומתנגד אף הוא להנהגת סוף שבוע ארוך: יו"ר הנהלת ארגון המורים, רן ארז, המייצג למעלה מ-40 אלף מורים, הביע חשש לעתידה של רפורמת הארגון, ושאל "מתי המורים שלנו ישתלמו אם יום א' יהפוך ליום חופש? איך נוכל לבצע רפורמה שבה המורים מחויבים ל-40 שעות הוראה בשבוע בארבעה וחצי ימים בלבד?".

"אחרי השעה 15:00 לא נכנסים דברים למוח"

יו"ר ארגון המורים האלטרנטיבי, אריה שמש, סבור כי במידה שאכן יוארך סוף השבוע, יהיה צורך ביצירת חלופה לבית הספר ביום א'. שמש אמר בעניין כי "יש פה פתח לפשיעה ועבריינות בקרב הנוער, שחייב להיות מגובה במסגרות חינוכיות מחייבות בימי א', דוגמת תנועות נוער ולמידה וירטואלית מונחית מטעם מערכת החינוך", והוסיף כי "יום לימודים ארוך, שיונהג מן הסתם בעקבות קיצור השבוע, יחייב מפעל הזנה בבתי הספר".

בהתאגדות המנהלים גם מצטרפים לקולות המתנגדים: יו"ר ההתאגדות, אריה לוקר, אמר היום כי קיצור השבוע יצור מצב של ימי לימוד ארוכים מדי, וכי "כל בר דעת במערכת החינוך מבין שאחרי השעה 15:00 לא נכנסים דברים למוח. ימי הלימוד הארוכים שייווצרו יפגעו אנושות בתלמידים, בכל הגילאים", והוסיף כי "אין תחליף טוב יותר לזמן מורה מול תלמיד".

התנגדות נוספת לשינויים המתוכננים הגיעה גם מכיוונם של החקלאים, שגם ככה אינם עובדים לפי ימי השבוע, אלא לפי צרכי הגידולים ובעלי החיים. מזכיר האיחוד החקלאי, אבשלום וילן, טען כי קיצור השבוע עשוי להביא למצב של בעיות אחסון חלב ברפתות. "ברפתות למשל יש יכולת אחסון חלב לשלושה ימים, בעיקר משיקולי ביטחון, ולכן הרפתנים יכולים להחזיק את מלאי החלב שלהם יומיים בלבד מבלי לשווק", אמר וילן. אך יחד עם זאת, הביע מזכיר האיגוד אפשרות שהשינויים הללו יכולים להוות יתרון למשק החקלאי באומרו כי "לפחות מיליארד אירו של פדיון ייצוא תלוי בפעילות מול שווקים בחוץ לארץ, שלא פעילים ביום ראשון".

העמקת הקיפוח כלפי האוכלוסיה הערבית-מוסלמית

גם במגזר הדתי נשמעו התנגדויות לשינויים הצפויים בימי העבודה. יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, התייחס היום לעניין בראיון ברדיו 'קול חי' ואמר כי "סיעת ש"ס, בהוראתו של הרב עובדיה יוסף, תתנגד להארכת סוף השבוע בישראל הכולל עבודה ביום שישי וחופשה ביום ראשון".

ראשי האוכלוסייה המוסלמית תקפו גם הם את השינויים העומדים על הפרק: בשיחה עם וואלה! חדשות הבהיר יו"ר רע"מ-תע"ל, השייח' ח"כ איברהים צרצור, כי 900 אלף המוסלמים בישראל שייאלצו לעבוד ביום שישי "יהיו במצב מביך מאד, שכן תפילת יום השישי היא מצוות חובה לכל מוסלמי ויום שישי הוא יום חופשה רשמי למוסלמים". ח"כ צרצור, אחד המנהיגים הדתיים הבולטים של המוסלמים בארץ ומי שכיהן במשך שנים ארוכות כראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלמית, אמר עוד כי עמדתו מייצגת "ללא ספק" את עמדת רוב האוכלוסיה הערבית בישראל.

עוד אמר ח"כ צרצור כי הפיכת יום שישי ליום עבודה, מבלי להתחשב בהתחייבויותיהם הדתיות של המוסלמים היא "הפרה בוטה של זכויות האדם הבסיסיות ביותר". ח"כ צרצור העלה חלופה במידה והצעה זו תאושר ואמר כי "אם ישראל תעמוד על כך שיום ראשון יהיה יום חופש, אז ההצעה שלי היא לאפשר למוסלמים חופש בחירה, דהיינו לבחור או שישי-שבת או שבת-ראשון. אם לא יתנו להם לבחור, הרי שמדובר בהעמקת הקיפוח כלפי האוכלוסייה הערבית-מוסלמית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה כאמור אתמול צוות לבחינת הנהגת ימי חופש ביום ראשון בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, אשר צפוי להתכנס בימים הקרובים ולדון עם נציגי מערכת החינוך על האפשרות להעביר את המשק לארבעה וחצי ימי עבודה בשבוע - כשימי שבת וראשון יהיו ימי שבתון. בינתיים, מתחת לפני השטח, צצות שאלות מטרידות מטעם ארגוני המורים לגבי עתיד הרפורמות בארגונים, כמו גם סוגיות ימי השתלמות, הזנת תלמידים ונטל בלתי סביר על ההורים, נוכח קיצור שבוע העבודה והחופשה המתוכננת בימי א'.

עוד באותו נושא:
החופש הגדול לא יקוצר: "זגזוג מביך של השר סער"
בחירות בהסתדרות המורים: "אופק חדש" בסכנה?
הושגה פשרה בין ארגון המורים למשרד אוצר

בהכנת הידיעה השתתפו: גלעד גרוסמן, ניר יהב, רמי שני, מוטי לוי ובועז ווליניץ.

(עדכון ראשון: 20:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully