וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תקנאו בראש ממשלת יוון

עודד ערן

3.7.2011 / 19:15

ג'ורג' פפנדראו נאלץ להתמודד לאחרונה עם החלטות קשות בתוך המדינה ומחוצה לה, כמו האיסור על הפלגת ספינות המשט מארצו. עודד ערן מסביר, בין היתר, מה היו השיקולים שעמדו לנגד עיניו

אל תקנאו בראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו. בשבועות האחרונים הוא נאלץ להתמודד עם כמה החלטות קשות ועם התנגדות עזתית, פנים-יוונית ובינלאומית. הבעיה היוונית הקשה ביותר היא, כמובן, מדיניות הצנע שיוון הייתה חייבת לאמץ כדי לקבל את הסיוע הכספי האדיר שימנע את ההכרה במדינה זו כחדלת פירעון. חרף הפגנות עקובות מדם בערי יוון, הצליח פפנדראו לקבל את אישור הפרלמנט היווני ובכך הציל, לפחות זמנית, הן את כלכלת יוון, הן את גוש היורו, ואולי אפילו את החלום של אירופה מאוחדת.

עוד על מעורבות יוון במשט לעזה:
המשט לעזה: יוון עצרה את קפטן הספינה האמריקאית
המשט לעזה: ”היוונים נכנעו לסחיטה הציונית”
הספינה שיצאה מיוון לכיוון עזה הושבה לנמל

כמעט בנשימה אחת, החליטה ממשלת יוון גם על שורה של צעדים למניעת ההפלגה של ספינות הסיוע ההומניטרי, לדברי יוזמי המשט, לרצועת עזה. בצעד בלתי שגרתי, עצרה יוון ספינה הנושאת דגל ארה"ב, אחרי שזו כבר הפליגה ללא אישור מוקדם של השלטונות. בכך הצילה יוון שוב, לפחות זמנית, את ממשלת ישראל מן הצורך להתמודד עם משיטי הספינות, כפי שקרה במאי אשתקד, בתקרית שעד היום מעיבה על יחסי ישראל-טורקיה.

יוון לא הסתכנה בעצרה את אחת מספינות המשט

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יכול לראות בהחלטת ממשלת יוון פרי להשקעה בקידום יחסי ישראל-יוון. בחילופי ביקורים - כמעט ללא תקדים בסמיכותם - ביקר ראש ממשלת יוון בישראל ביולי אשתקד ובתוך שלשה שבועות החזיר לו ראש ממשלת ישראל ביקור ביוון. טורקיה היא החוליה המקשרת. הסכסוך היווני-טורקי, על אף שהוא מצוי על אש נמוכה בשנים האחרונות, לא נפתר. המשבר ביחסי ישראל-טורקיה לא נוצר על סיפון הספינה הטורקית "מאווי מרמרה", אך הוא החריף בתקרית זו. כבר מזה שלוש שנים, מאז שפסק תהליך המשא ומתן בין ישראל וסוריה, בתיווך טורקי פעיל, ומאז מבצע "עופרת יצוקה", הידרדרו היחסים עם טורקיה, ועל אף פגישותיו של המשנה לראש הממשלה, בוגי יעלון, עם בכירים טורקים - עדיין לא נראה האור בקצה המנהרה.

יוון לא נטלה סיכון מדיני גדול בעצרה את אחת מספינות המשט לעזה. בהודעת הקוורטט, שבו חבר גם האיחוד האירופאי, אליו משתייכת יוון, נאמר כי הוא קורא לכל הממשלות הנוגעות בדבר למצות את השפעתן כדי להניא משטים נוספים העלולים לסכן את המשתתפים בהן. ממשלת יוון וממשלות אחרות יכולות לראות בהצהרה זו היתר למניעת הפלגות של משטים מנמליהן.

ייתכן שלנגד עיני ראש הממשלה היווני עמדו גם שיקולים הקשורים למצב הפיננסי של ארצו. ההתמודדות עם מאמץ ההיחלצות מהמשבר תימשך עוד מספר שנים ויוון תזדקק לכל סיוע שתוכל לקבל מן הקהילייה הבינלאומית, ולא רק מהאיחוד האירופי. בשבוע שעבר פנו שמונה סנטורים רפובליקנים לנשיא אובמה והביעו דאגתם משימוש בכספי משלם המיסים האמריקאי לצורך חילוצן של כלכלות כושלות. סיוע, ואפילו עקיף, של ידידי ישראל בקונגרס האמריקאי יקל על יוון להבטיח את המשך תמיכת ארה"ב במאמץ להציל את הכלכלה היוונית, אותו מנהל ראש הממשלה פפנדראו. פעם נוספת הוכחה אמיתותה של האמרה שטבע פלמרסטון, ראש ממשלת בריטניה ב-1848, "אין לנו בני ברית נצחיים, אין לנו אויבים נצחיים. האינטרסים שלנו נצחיים ונמשכים וזאת חובתנו להגשימם".

עודד ערן הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי ושגריר ישראל לשעבר בירדן ובאיחוד האירופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully