וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בתאילנד: שינאווטרה, הדור הבא

5 שנים אחרי שהודח, יושב טקסין שינואווטרה בדובאי ומחייך למראה אחותו הצעירה יינגלוק העומדת בפני ניצחון בבחירות שיסלול את דרכו חזרה לארצו בדלת הראשית. ולמי יצביעו הליידי-בויז?

תהפוכות רבות עברו על הפוליטיקה התאילנדית בעשור האחרון, אבל דבר אחד לא השתנה. האיש במרכז העניינים הוא עדיין טקסין שינאווטרה. גם חמש שנים אחרי שהודח מראשות הממשלה בהפיכה צבאית וגלה, כשהוא מבוקש על ידי המדינה בעקבות הרשעתו בעבירות שחיתות, טקסין לא רק משגיח מקרוב אחר ההתרחשויות, הוא גם מיוצג בהן באופן הקרוב ביותר שאפשר.

המפלגה שהסקרים צופים לה ניצחון היא מפלגת האופוזיציה "פואה תאי" ("בשביל התאילנדים"), גלגול מאוחר של מפלגתו של טקסין, שהוצאה מחוץ לחוק לפני שנתיים, לא לפני שהספיקה לנצח בבחירות הקודמות ב-2007 ולהעמיד בשלב מסוים כראש ממשלה את גיסו של טקסין, שהודח גם הוא אחרי חודשים ספורים. הפעם, עומדת בראשה לא אחרת מאשר יינגלוק שינאווטרה, הצעירה בשמונת אחיו.

אם יתממשו התחזיות, בתום ההצבעה מחר (ראשון) תמצא עצמה יינגלוק בת ה-44, טירונית פוליטית, בכיסא של אחיה וגיסה. במערכת הבחירות היא אמנם הדגישה כי היא עצמאית לחלוטין בהחלטותיה, אך לא הסתירה כי היא מתייעצת עם אחיה ומקשיבה לדעתו, והבטיחה להמשיך ברפורמות הכלכליות שהנהיג, שבזכותן זכה בתמיכת המעמדות הנמוכים. "טקסין חושב ומפלגת פואה תאי עושה", הייתה סיסמה שהופיעה בשבועות האחרונים על כרזות בחירות של המפלגה. יינגלוק גם מצהירה כי תפעל לחון את אחיה, כדי שיוכל לשוב למדינה ממקום מושבו בדובאי.

מתיחות ברחובות בנגקוק. רויטרס
איש "החולצות האדומות" מניף את תמונתו של טקסין במהומות במאי אשתקד, שהביאו להקדמת הבחירות/רויטרס

טקסין, איל תקשורת מיליארדר, מעין גרסה אסייאתית של סילביו ברלוסקוני, עדיין זוכה לתמיכה גדולה בשכבות רחבות בתאילנד, ובעיקר בין הכפריים העניים. גל מהומות אלימות במאי 2010, שבו תומכיו, אנשי "החולצות האדומות", עלו על בנגקוק, הוא שהביא להקדמת הבחירות למועדן הנוכחי.

בתחילת מערכת הבחירות נראה היה כי הרוחות נוטות לצד "המפלגה הדמוקרטית" בראשותו של ראש הממשלה אבהיסיט ווג'ג'יבה, המכהן מאז דצמבר 2008. אך יינגלוק, שהבטיחה להביא "מגע יד של אשה" לפוליטיקה התאילנדית, הפתיעה כשהצליחה להשיב בתוך חודשים את הרוח למפרשי מפלגת האופוזיציה המפולגת והמסוכסכת, ולסייע לה לצבור אהדה מחודשת בציבור - עד לעמדה של פייבוריטית ברורה לנצח בבחירות ולהשיב את האחיזה בהגה השלטון לידי המשפחה השנויה במחלוקת.

יש המעריכים כי הניצחון הזה יביא סוף סוף שקט למדינה, שמאז ייסודה ב-1932 נעה בין משבר פוליטי להפיכה צבאית וחוזר חלילה, וכבר החליפה 17 חוקות. אך באותה מידה, הוא עלול רק לסחוף אותה אל המערכה האלימה הבאה.

הסכם סודי עם הצבא?

ההתפתחויות לאחר הבחירות יושפעו במידה רבה מהפער שבו תנצח "פואה תאי". אם הניצחון יהיה סוחף, והמפלגה תזכה ב-250 מושבים בשני בתי הפרלמנט שיאפשרו לה להקים ממשלה ללא תלות בשותפים, גוברת הסכנה שהצבא יתערב, כפי שעשה ב-2006 ועוד פעמים רבות בעבר.

אפשרות אחרת, לפי הערכות שפורסמו, היא שיינגלוק כבר הגיעה להסכם סודי עם הצבא, שיאפשר לה לשלוט בתמורה לכך שלא תרדוף את הקצינים האחראים להרג 91 אזרחים, רובם אנשי "החולצות האדומות", בסבב האלימות של מאי 2010.

אם הפער לא יהיה גדול, ו"פואה תאי" תזדקק לשותפות קואליציוניות, שעשויות להתנות את כניסתן לממשלה בכך שטקסין ישוב למדינה וירצה את עונש המאסר שנגזר עליו. מנגד, אם במצב כזה יצליח בסופו של דבר דווקא ווג'ג'יבה להרכיב קואליציה - הוא עצמו מפגין ביטחון מלא בכך - ייתכן מאוד שצבא "החולצות האדומות" של טקסין ימלא שוב את הרחובות.

בנאום בחירות אחרון בפני 20,000 תומכים באיצטדיון בבנגקוק, הבטיחה אתמול יינגלוק להיות זו שתזרע את זרעי הפיוס הפנימי בחברה התאילנדית השסועה. "תנו לאשה הזו הזדמנות לשרת אתכם", אמרה מי שעשויה להיות ראש הממשלה האשה הראשונה בתולדות תאילנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

סוגרים לתיירים את הברז

ערב הבחירות, נטתה לרגע תשומת הלב אל קהילת הטרנסקסואלים הגדולה של תאילנד. ה"ליידי-בויז" אמנם אינם מזוהים פוליטית עם מחנה זה או אחר, אך הם עלו לכותרות כשאיגוד הטרנס-ג'נדרים התאילנדי התלונן בפני ועדת הבחירות כי חבריו מופלים לרעה משום שתעודות הזהות שלהם מבלבלות את עובדי הקלפי.

לראשונה בתאילנד: ה"ליידי בויז" ישמשו כדיילות

עצרת בחירות של יינגלוק שינוואטרה, סי סאקט, צפון מזרח תאילנד, 29 ביוני 2011. רויטרס
עצרת בחירות של יינגלוק שינאווטרה, השבוע בסי סאקט שבצפון מזרח המדינה/רויטרס

"יש תמונה של אשה אבל כתוב 'מר'. זה יוצר בעיות", הסבירה נשיאת האיגוד, וילנדה סואניוק. "זה יוצר לנו בעיות בבנקים, בבתי חולים, וגם כשאנו באות להצביע". תמיכתה בבחירות תהיה נתונה למי שיבטיח לאפשר לחברי הקהילה לשנות את סעיף המין בתעודת הזהות - דרישה לה הממשלה הנוכחית מתנגדת. "הממשלה טוענת שזה יבלבל את הציבור", היא אומרת, "אבל הממשלה פשוט חוששת שהיא לא תוכל לדעת על העבר שלנו".

ויש מי שבעיות אחרות מטרידות אותו ביום הבחירות. לפי החוק, החל מהערב בשש ועד מחר בחצות, אסורה מכירת אלכוהול בכל המדינה, וכל מקומות הבילוי סגורים. אתר סאטירה תאילנדי תהה האם הרשויות מודעות לכך שעליהן להיערך לגל מהומות של "תיירים אלכוהוליסטים פיכחים וכועסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully