וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין: "האיום הקיומי היחיד על ישראל הוא אירן"

יהושע בריינר

28.6.2011 / 20:07

לדברי ראש אמ"ן לשעבר, "אירן עם נשק גרעיני פירושה - סוף משטר אי-ההתגרענות בעולם". בהתייחס למהומות בעולם הערבי אמר: "בטווח הארוך השינויים באזור יפתחו הזדמנויות רבות לישראל"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

"האיום הקיומי היחיד על מדינת ישראל בשנים הקרובות הוא הגרעין האירני", כך אמר היום (שלישי) ראש אגף המודיעין לשעבר, עמוס ידלין. בדברים שנשא באירוע של המועצה לשלום וביטחון במרכז על שם יצחק רבין בתל אביב, אמר ידלין כי "התחרות בין מגמת ההתגרענות של אירן לבין מגמת החופש והדמוקרטיה במזרח התיכון, היא בעיניי תחרות מרתקת. אם אירן תגיע לפצצה גרעינית לפני שיוחלף המשטר – זו תהיה התפתחות אסטרטגית בעייתית ביותר לישראל ולעולם כולו".

"גם אם אירן תתנהג בצורה רציונאלית, כמו שהערכנו פעמים רבות, אירן עם נשק גרעיני פירושה סוף משטר אי-ההתגרענות בעולם", אמר ידלין והזהיר כי מהלך שכזה יוביל גם להתגרענות מצד מדינות נוספות במזרח התיכון, דוגמת ערב הסעודית, מצרים, טורקיה ועירק. לדבריו, "אירן עם גרעין תהיה אגרסיבית בהרבה. תחת חסותה של אירן גרעינית, ארגוני טרור יפעלו ביתר נחישות כנגד ישראל וגם כנגד תהליך השלום. אני מעריך שתהליך שלום עם הפלסטינים יהיה קשה ביותר עם אירן גרעינית".

עוד בנושא אירן:
אירן הציגה מתקן תת-קרקעי לשיגור טילים בליסטיים
אירן פתחה בתרגיל רחב היקף: ”נערכים לתקיפות האויב”
הממשלה אישרה הרחבת הסנקציות הכלכליות על אירן

"המהפכות בעולם הערבי - לטובת ישראל"

ידלין העריך גם כי המהפכות בעולם הערבי עשויות לעבוד לטובת ישראל. "אני משוכנע שבטווח הארוך השינוי בעולם הערבי - יש בו הזדמנויות רבות לישראל. אנו יכולים לראות סביבה יותר נוחה למדינת ישראל", אמר. הוא הוסיף כי "הערכים שהביאו את ההמונים לכיכר תחריר כמו חופש, דמוקרטיה וזכויות נשים, אלו הערכים שלנו. מדינת ישראל, שיש לה שכנים שמאמינים באותם ערכים, תהיה בסביבה נוחה יותר. זה לא יקרה ביום אחד, אבל זה גם לא ייקח 80 שנה".

נקודת אור נוספת שמצא ידלין במהומות היא שהן לא הופנו כלפי ישראל. "יש דבר חיובי באביב הערבי והוא שבפעם הראשונה המפגינים ברחובות בדמשק, בבחריין או בתימן אינם מצביעים על ישראל כמי שאשמה בכל. לא ישראל אשמה בבערות, בשחיתות או במעמד הנשים", אמר.

לדבריו, "המפגינים שראינו מסתכלים פנימה אל החברה הערבית. מעבר לכך זה מחליש את הציר הרדיקלי שהולך מטהרן לעזה, דרך דמשק ובירות. הציר הזה נחלש לאור מה שקורה בסוריה. הניסיון לצייר את ישראל כאשמה לא תופס בקרב המפגינים וההתעוררות שמתרחשת בדמשק יכולה להגיע גם לאירן".

"מאות רקטות מכוונות בשעה זו לגוש דן, לא לקריית שמונה - אלא לכאן, והסיבה שהטילים לא עפים היום לתל אביב היא שיש הרתעה", הבהיר ידלין. "ישראל לא תוכל לקבוע מי תהיה המעצמה הגדולה במאה ה-21, אבל היא חייבת לשמר ברית חזקה עם מעצמת העל של העתיד וזו עדיין ארה"ב, על אף כל הקשיים. מי שמתכנן מלחמה עם ישראל מבין שהיא לא תהיה לבד והתמיכה הביטחונית של ארה"ב בישראל לא ירדה למרות היחסים הפוליטיים".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully