וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתח משפט נשיא טוניסיה: "לא התכוונתי לברוח"

זיין אל-עבדין בן עלי, הגולה בסעודיה, לא התייצב למשפט בו הוא מואשם בשחיתות, אך פירסם הודעה בה הכחיש את כל האישומים וטען כי התכוון להישאר במדינה - אך גרמו לו לעזוב ברמייה

יותר מחמישה חודשים אחרי שהודח בהפיכה עממית ונמלט מארצו, נפתח בצהריים (שני) בטוניס משפטו האזרחי של נשיא טוניסיה המודח, זיין אל-עבדין בן עלי. הנשיא לשעבר, השוהה בערב הסעודית אליה נמלט, נאשם בהעדרו במעילה בכספי ציבור ובהחזקה לא חוקית של כסף זר, תכשיטים, ממצאים ארכיאולוגיים, סמים ונשק בשווי כולל של 27 מיליון דולרים. העונש המקסימלי הצפוי לו אם יורשע בעבירות אלו הוא 20 שנות מאסר. "זהו משפט רגיל", הבהיר השופט, תוחמי חפיאן, עם פתיחת הדיון.

עם פתיחת המשפט פירסמו פרקליטיו של בן עלי הודעה בה הוא מכחיש בתוקף את כל האישומים נגדו. את כלי הנשק קיבל לטענתו במתנה ממנהיגי מדינות זרות, ואילו את התכשיטים קיבלה במתנה אשתו, ליילה טרבלסי. הכסף והסמים, לעומת זאת, נשתלו לטענתו בארמונותיו לאחר ההפיכה.

בית המשפט בו נפתח נאומו של נשיא טוניסיה המודח, זיין אל-עבדין בן עלי, טוניס, 20 ביוני 2011. AP Photo/Hassene Dridi, AP
"זהו משפט רגיל". הרכב השופטים בבית המשפט בטוניס, היום/AP, AP Photo/Hassene Dridi

כמו כן, בהודעה טוען בן עלי לראשונה כי כלל לא התכוון כלל לברוח מהמדינה, וכי גרמו לו לעזוב אותה ברמייה. על פי ההודעה, הוא רק טס לערב הסעודית כדי להביא את משפחתו למקום מבטחים לאחר שראש שירות הביטחון הנשיאותי התריע בפניו כי התקבל מידע מ"שירות מודיעין זר ידידותי" בדבר כוונה להתנקש בו ובממשלתו. "הוא הורה לצוות המטוס להמתין לו בג'דה", נכתב בהודעה, "אבל הצוות התעלם מהוראתו, וחזר למדינה בלעדיו. הוא לא עזב את תפקידו כנשיא ולא ברח מהמדינה, בניגוד לשקרים שפורסמו עד כה".

השלב הבא: אישומי רצח במשפט צבאי

זו הפעם הראשונה שבן עלי, שהודח ב-14 בינואר אחרי 23 שנות שלטון, מוסר גרסה משלו לאירועים. ההתקוממות העממית נגדו, שנתנה את האות לגל התקוממויות במדינות ערביות נוספות, פרצה בגלל הזעם הגובר באוכלוסייה על השחיתות והדיכוי מצד רשויות המדינה ומנגנוני הביטחון, וכל על העוני, האבטלה ומחירי המזון הגבוהים שדחקו את רוב העם לרמת חיים נמוכה ביותר – וכל זאת על רקע האושר האגדי ממנו נהנו בן עלי עצמו, משפחתו ומקורביו, ששלטו הלכה למעשה בכלכלת המדינה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנה נגד הנשיא בטוניס בירת טוניסיה. רויטרס, רויטרס
המהומות ההמוניות נגד בן עלי בטוניס, ינואר/רויטרס, רויטרס

מתוך 93 סעיפי אישום בסך הכל, 58 יידונו במשפט זה. עוד 35 סעיפים ממתנים למשפט נוסף, שייערך בהמשך בבית דין צבאי – שם יואשם בן עלי ברצח ובפשעים נגד בטחון המדינה, בכך שהורה למשטרה לפתוח באש חיה על מפגינים לא חמושים והביא להרג מאות מהם במהלך שלושה שבועות של התקוממות. גם לנושא זה התייחס בהודעה היום, שקובעת כי "הוא לא נתן כל הוראה לפתוח באש, וזאת ניתן להוכיח באמצעות רישומי התקשורת המתועדים בין משרד הנשיא למשרד הפנים ואר משרדי הממשלה".

בינתיים, במקביל להודעה הפומבית, הגישו היום פרקליטיו של בן עלי בקשה לדחיית המשפט. "אנו זקוקים לעוד זמן כדי לעמוד בקשר עם מרשנו ולתכנן את קו ההגנה שלו", אמר אמש לסוכנות הידיעות הצרפתית אחד הסנגורים, חוסני בג'ה. היום התראיין בג'ה לרויטרס, והוסיף כי "נבקש הפסקה במשפט – ובינתיים אני אנסה לשכנע את בן עלי להתייצב בעצמו בבית המשפט".

הפיכה בטוניסיה - כמה תזכורות:
תקריות אש ברחובות טוניס, אלפי עצורים
בעקבות האיש שהצית את טוניסיה: "לא מת לשווא"
אחרי 22 שנה: מנהיג האופוזיציה שב לטוניסיה
היסטוריה בטוניסיה: צפו בתמונות מההפגנות
פרשנות: מטוניס יצאה הבשורה / ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully