וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון למפגינים בטוניסיה: הנשיא עזב את המדינה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

14.1.2011 / 19:47

לאחר 24 שנות שלטון, עזב נשיא טוניסיה זין אל-עאבדין בן עלי את המדינה, וראש הממשלה יקבל את השלטון עליה באופן זמני. הממשלה הזמנית תפעל עד לקיום בחירות

רשתות הטלוויזיה "אל-ג'זירה" ו-"אל-ערביה" דיווחו הערב (שישי) כי נשיא טוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי בן ה-74, ששלט בטוניסיה ב-24 השנים האחרונות, עזב את המדינה בשעה 17:00 בערב לפי שעון טוניסיה. הטלוויזיה הרשמית בטוניסיה דיווחה עוד, כי ראש הממשלה מוחמד רנושי הוא ממלא מקומו של הנשיא. בהודעה מטעמו נמסר כי הוא מקבל את מושכות השלטון באופן זמני, עד לקיומן של בחירות. עוד דווח, כי לצד ראש הממשלה יעמדו שישה שרים, בראשם שר ההגנה הטוניסאי.

על פי דיווחים נוספים, בן עלי נחת עם מטוסו בעיר ג'דה שבערב הסעודית, זאת לאחר שנשיא צרפת ניקולא סרקוזי סירב לאפשר לו להיכנס לארצו. בני משפחה נוספים של בן עלי נמלטו אף הם, ועל פי הדיווחים הם נחתו בליון שבצרפת ובמלטה. עוד דווח, כי בני משפחה נוספים שניסו להימלט מהמדינה, נעצרו בטוניסיה.

בניסיון לגרום להפסקת הפגנות ההמונים נגדו במדינה, החליט מוקדם יותר היום בן עלי, לפטר את הממשלה. בן עלי אף הורה על קיומן של בחירות מוקדמות תוך שישה חודשים. ההפגנות בטוניסיה הגיעו היום לממדים הרחבים ביותר מאז שהחלו, כאשר לפחות 50 אלף בני אדם צבאו על בניין משרד הפנים המקומי, אחד מסמלי השלטון, והפגינו מולו.

בשעות הערב, שלף הנשיא קלף נוסף והורה, באמצעות הטלוויזיה המקומית, על עוצר מוחלט בכל רחבי המדינה. העוצר חל מהשעה 17:00 בערב ועד השעה 5:00 בבוקר מחר, ובמסגרתו נאסרו התקבצויות ברחוב של יותר משלושה בני אדם. הרשויות הודיעו כי "אם יהיה צורך בכך, ייעשה שימוש בנשק על מנת לאכוף את ההוראות". כמו כן, הודיעו הרשויות על מצב כוננות בכל המדינה.

הצבא השתלט על שדה התעופה

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה, כי הצבא השתלט על שדה התעופה הבינלאומי במדינה, וסגר את המרחב האווירי. במקביל, התקבלו דיווחים על יריות שנשמעו ברחבי הבירה, טוניס, שמהווה את מוקד העימותים בין המשטרה למפגינים.

המהומות בטוניסיה, שבהן נהרגו כבר כ-80 אזרחים, פרצו לפני מספר שבועות על רקע האבטלה הגואה ויוקר המחייה במדינה. בשבוע האחרון התגברו העימותים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון. המפגינים דרשו מהנשיא להתפטר מתפקידו אולם עד היום הוא לא שעה לקריאתם.

לא רק בטוניסיה פרצו הפגנות על רקע המצב הכלכלי. גם בעמאן, בירת ירדן, יצאו אזרחים להפגין במחאה על יוקר המחייה במדינה. על פי הדיווחים מהממלכה, לא פרצו עימותים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון במהלך ההפגנות. הפגנות התקיימו גם בערים נוספות בירדן. המפגינים קראו לממשלה להתפטר על רקע המצב הכלכלי. עבדאללה מלך ירדן הורה לכוחות הביטחון שלא לפעול באלימות מול המפגינים.

עדכון ראשון: 18:37

  • עוד באותו נושא:
  • תוניסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully