וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הוא הדיקטטור הטוניסאי שנמלט?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

15.1.2011 / 13:08

נשיא טוניסיה תפס את השלטון לפני 23 שנים ומאז שלט במדינתו ביד ברזל. למרות תדמיתו המתונה, ידעו האזרחים כי מדובר בדיקטטור מושחת שדיכא את מתנגדיו ודאג בעיקר למקורביו

ביום שישי אחר הצהריים תם עידן בטוניסיה. הנשיא זיין אל-עאבדין בן עלי, 74, המכהן בתפקידו ב-23 השנים האחרונות, נמלט מהמדינה בעקבות הפגנות נגד שלטונו שלא פסקו במשך חודש ימים. במשך שנים ארוכות הצליח בן עלי ליצור לארצו תדמית של מדינה מתקדמת, מתונה, בעלת כלכלה צומחת ומערכת חינוך מפותחת. אלא שהאזרחים ידעו כל אותו הזמן כי מדובר בדיקטטור מושחת, השולט בעריצות על 10 מיליון האזרחים ומשתיק את המתנגדים.

בן עלי נולד בספטמבר 36' בחמאם סוסה. לאחר שקיבל תואר אקדמי מבית ספר צבאי בצרפת, המשיך את לימודיו הצבאיים בארצות הברית. בין השנים 64'-74' עמד בראש גוף מודיעיני-ביטחוני גדול בטוניסיה וב-77' התמנה לראש הביטחון הלאומי במדינה. לאחר ארבע שנים כשגריר בפולין התמנה למזכיר המדינה.

בשנת 1987 התמנה לתפקיד ראש הממשלה אך השתלט במהרה גם על נשיאות המדינה לאחר שהדיח מתפקידו את הנשיא דאז, חביב בורגיבה, שכיהן כנשיא מ-57' עד 87'. מספר רופאים חתמו על הצהרה לפיה הנשיא דאז חביב בורגיבה אינו כשיר למלא את תפקידו בשל מחלת אלצהיימר. בבחירות בשנת 2004 זכה שוב עם 94.5% מהקולות. הוא היה צפוי להמשיך בתפקידו עד 2014 אך אתמול נמלט בבושת פנים מארצו ובכך שם קץ ל-23 שנות שלטונו השנויות במחלוקת.

למרות שבשנותיו הראשונות הצליח בן עלי להביא לצמיחה כלכלית, בעיקר בזכות הפריחה התיירותית, הרי שבשנים האחרונות נפגעה הכלכלה במדינה: אחוז האבטלה עלה, העוני העמיק, מחירי מוצרי היסוד נסקו ומשפחת הנשיא בן עלי השתלטה על עוד ועוד חברות וגופים כלכליים. הזעם על המצב הכלכלי הקשה, השחיתות בשלטון והיעדר חופש ביטוי, הוציאו את האזרחים לרחובות כשהם נחושים לסלק את בן עלי מתפקידו. לאחר כמעט חודש של מחאה, אתמול הם הצליחו במשימתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully