וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבילות החיילים: אלימות מפקדים ופקודות ב-SMS

יהושע בריינר ופנחס וולף

25.5.2011 / 17:08

דו"ח קבילות החיילים השנתי שהוגש היום לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חושף בין היתר השפלה והתעללות של מפקדים בחיילים, אלימות מצדם כלפי פקודיהם וגם תנאי שירות בלתי הולמים

פקודות בהודעות טקסט, רופאים שמתעלמים מחיילים שהגיעו אל סף מוות, וקצינה שקיללה אחת מחיילותיה בפייסבוק – כל אלה הן רק חלק מ-6,289 הקבילות המופיעות בדו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2010 שהוגש היום (רביעי) לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

מנתוני הדו"ח עולה כי השנה נרשמה עלייה במספר הקבילות שהגישו החיילים לעומת הדו"ח המקביל בשנת 2009. עוד נמצא כי כ-55% מהקבילות נמצאו מוצדקות. שליש מהן עסקו ביחסי מפקד-פקוד, 12% מהן בנושאי רפואה, והיתר בנושאי תנאי שירות ותשלומים. עם זאת, בניגוד לשנים קודמות, מספר אירועי האלימות בקרב מפקדים ירד. יצויין כי קרוב ל-30 מפקדים הודחו בתום חקירת הקבילות.

במסגרת הכנת הדו"ח ערך נציב קבילות החיילים, יצחק בריק, בדיקות בלמעלה מ-280 יחידות. בין המקרים החמורים שהתגלו ציין בריק מקרי אלימות והשפלה קשים, בהם השתתפו גם מפקדים בכירים. במקרה אחד צוין כי קצין וסגן אלוף מתחו חייל ביחידה, גרמו לו ללבוש "תחתוני כסף" בטענה שבאחד החדרים קיימת קרינה מייננת, וצילמו אותו כשהוא לבוש בתחתונים. בעקבות מקרה זה כל המפקדים שהיו שותפים למתיחה ננזפו, וקידומם עוכב.

במקרה אחר, העלתה קצינה לעמוד הפייסבוק שלה תמונה של אחת מחיילותיה, תחתיה כתבה קללות ואמירות בוטות ומעליבות. בדו"ח הודגש כי למרות פניית החיילת אל מפקדיה של הקצינה, התעלמו המפקדים מהפרשה ורק לאחר התערבותו של הנציב הודחה הקצינה.

"חיילות ישנות בחדר האוכל"

בריק הוסיף כי מלבד מקרי אלימות, נרשמו תלונות רבות אותן הגדיר כ"בעיות מערכתיות קשות" - בהן חיילים שאינם מקבלים שירותים בסיסיים, כמו שעות שינה סדירות וארוחות ערב. בדו"ח נרשמה גם התייחסות לתצפיתניות צה"ל, שעל פי הדו"ח "נופלות בין הכיסאות", ועל אף עבודתן החשובה המחייבת ערנות וריכוז - תנאי שירותן אינם הולמים. "הן לא אוכלות כי חדר האוכל נסגר בשעה שש ונותרות רעבות, קמות למשמרות עייפות, והמג"דים שלהם שכחו אותן. חלקן אפילו ישנות בחדר האוכל, זה מצב שאינו עולה על הדעת". בעקבות המקרה הזה פנה בריק לרמטכ"ל וניתנו 200 תקנים נוספים והתנאים שופרו.

בעיה אחרת אליה התייחס הנציב היא שיגור פקודות לחיילים בהודעות טקסט, או דרך הדואר האלקטרוני - ובפרט פקודות שלעיתים סותרות פקודות אחרות. "ישנן פקודות שהמפקד מוכרח להביט לחייל שלו בעיניים כשהוא נותן אותן, אחרת הם לא ילכו אחריו בקרב", אמר בריק.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הדו"ח התקבל בצה"ל, המחוייב ללמוד את תכניו ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון. הרמטכ"ל בני גנץ מינה עם קבלת הדו"ח את סגן הרמטכ"ל לטפל בפערים שהועלו, וכן עדכן אותו על התקדמות בנושא. בפגישה שערך עם הנציב, אמר הרמטכ"ל כי הוא מודה לו ולאנשי יחידתו על עבודתם המקיפה והמדוייקת, והזמין אותו להציג את ממצאיו בפני חברי פורום מטכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully