וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "מפקדים מתעלמים מתלונות חיילים"

יהושע בריינר

3.5.2010 / 12:00

נציב קבילות החיילים פרסם את הדו"ח השנתי שלו וחשף מקרי התעללות מצד מפקדים. באחד המקרים הגיש קצין סכין יפנית לחייל שאיים לשים קץ לחייו ואמר לו: "נו, נראה אותך פוגע בעצמך". צה"ל בתגובה: "אנו מחויבים להפיק לקחים"

חיילים קובלים למפקדי היחידות, אך אלה אינם מטפלים בתלונות ולעתים אף נותנים גיבוי גורף למפקדים. כך עולה מדו"ח נציב קבילות החיילים השנתי שפורסם היום (שני). בדו"ח שפרסם הנציב, אלוף במיל' יצחק בריק ואשר הוגש לנשיא המדינה שמעון פרס, התגלו כשלים בטיפול הרפואי בחיילים. מדובר במספר מקרים בהם נאלצים חיילים להמתין תקופה ארוכה לבדיקות רפואיות דחופות, כשלים באיכות הטיפול ומחסור חמור ברופאים. לפי נתוני הדו"ח, בשנת 2009 נתקבלו 6,100 קבילות, ירידה של כ-400 קבילות מהשנה שקדמה לה. 58% אחוז מהקבילות שהוגשו נמצאו מוצדקות, נתון דומה לשנה אשתקד. מפילוח התלונות עולה כי חלה עלייה קלה במספר הקבילות שהוגשו בעניין יחסי מפקד-פקוד (35%) וכן בתחום הרפואה (12%).

הנקח"ל קובע כי במקרים חריגים נתקל במפקדי יחידות אשר נתנו גיבוי מלא למפקדים שכשלו בטיפול בחייליהם. באחד המקרים מתאר נציב קבילות החיילים אירוע בו חייל עם קשיי הסתגלות, ביקש במהלך שיחה עם סגן מפקד הפלוגה לשנות את שיבוצו, אחרת יפגע בעצמו. בתגובה הגיש לו הקצין סכין יפנית ואמר לו: "נו, נראה אותך פוגע בעצמך, אתה מסוגל לזה?" החייל נטל בתגובה את הסכין וחתך את כף ידו.

כשהנציב החל לבדוק את התקרית, הסתבר לו כי מפקד הגדוד נתן גיבוי לסגן מפקד הפלוגה. מפקד הגדוד אף טען כי לא היה היה פגם או כשל באחריותו של הקצין. בעקבות זאת דרש הנקח"ל את התערבות מפקד האוגדה וסגן מפקד הפלוגה הועבר מתפקידו וכן נרשמה הערה בתיקו האישי של מפקד הגדוד.

במקרה אחר בעט מפקד מחלקה בחוזקה בחזהו של חייל שנפצע במהלך אימון, ועל אף שהאירוע דווח למפקד הפלוגה, דבר לא נעשה. לאחר מכן הועברה הקבילה למפקד הגדוד, וזה החל לתחקר את האירוע רק כעבור חודשיים, אולם בסופו של דבר איש לא נענש על התקרית.

פגיעות פיזיות בחיילים

בפרק אחר בדו"ח, שעוסק ב"'חניכה, ליווי והכשרה של מפקדים זוטרים", מתואר מקרה חמור שבו פוגעים מפקדים צעירים וחסרי ניסיון פגיעות פיזיות בחיילים. באחד המקרים מתואר אירוע, שבו טען לוחם ליחס משפיל ולעונשים פיזיים של מפקד המחלקה שלו, קצין בדרגת סגן משנה. למרות פניות החייל למפקדים הבכירים, איש מהם לא התערב. הקבילה, שנמצאה כמוצדקת מתארת מצב בו מפקד המחלקה נקט בצעדי ענישה חמורים נגד חייליו. כך למשל הטיל עליהם משימות שמירה של למעלה משבע שעות, הורה לחיילים ללבוש מסכות מגן למשך שעה, הורה לחייל להתקלח במהלך הלילה מדי שעה ולדווח לו על ביצוע ההוראה, קיים מסדרים כל שעתיים בלילות והורה לחיילים שלא לישון באוהלים. כתוצאה מכך, החיילים האלה נאלצו לישון תחת כיפת השמיים.

"מקרה זה ומקרים נוספים מעידים שמפקדים צעירים חסרי ניסיון פיקודי ולפיכך חסרי ביטחון פגעו בחייליהם, בעצמם ובמערכת הצבאית כאחד", כותב הנציב, "חיילים שכבודם נרמס ימצאו את הדרך להביע את מורת רוחם ואת חוסר אמונם במפקד. מידת הסמכות של מפקד כלפי פקודי ואינן פועל יוצא של מעמדו הפורמלי או דרגותיו, כי אם של מעמדו הערכי והאנושי".

בתחום שעסק ברפואה, מתאר הנקח"ל כיצד רופא אחד שהוצב בבסיס צאלים, קיבל אחריות לטפל באופן עצמאי על 3,500 חיילים בבסיס. כתוצאה מכך הוא נאלץ לישון במרפאה ולטפל בחייליו מסביב לשעון. כמו כן מציין הנקח"ל מקרים שבהם חיילים אינם מקבלים טיפול כראוי. כך למשל מתואר מקרה שבו חייל ששהה באימון, הגיע למרפאה בשעת לילה מאוחרת לאחר שנעקץ על ידי עקרב צהוב. למרות דחיפות האירוע, הרופא שישן במרפאה לא הסכים לקום ממיטתו ולבדוק את החייל והנחה את החובשים לטפל בו באקמול ועירוי נוזלים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדו"ח, כי "צה"ל קיבל לידיו את הדו"ח והוא מחויב ללמוד את תכניו ביסודיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון. הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, נפגש בשבוע שעבר עם נציב קבילות החיילים ושמע ממנו על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח. הנציב ציין את איכות ורצינות התחקירים שמבצעים המפקדים. הרמטכ"ל הביע הערכה לנציב ולאנשי יחידתו על העבודה המסורה והמקצועית וביקש מהנציב להמשיך ולעדכנו באופן אישי בכל אירוע חריג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully