וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל: ההפגנות בגבול סוריה יהפכו לקבועות

ניר יהב ויהושע בריינר

19.5.2011 / 7:00

על רקע קריאות בפייסבוק לקיום הפגנות נוספות מול גדר הגבול הסורי ביום שישי, בצה"ל נערכים לאפשרות שתופעה זו תימשך ואף תהפוך לקבועה. קריאות גם להפגנות מול שגרירות ישראל בירדן

על רקע הקריאות של אזרחים סורים בפייסבוק לקיים צעדת מחאה לעבר ישראל גם ביום שישי הקרוב, נמשכת ההיערכות בצה"ל לאפשרות שהצלחתם של המפגינים שפרצו את הגבול ביום הנכבה תוביל לגל של תהלוכות מחאה בגבול הצפון. בין היתר, עלה החשש כי התהלוכות יהפכו לקבועות, ויתקיימו מדי יום שישי.

בפיקוד הצפון החלו לערוך תחקירים מקיפים עד על מנת להבין כיצד הסתננו מאות אזרחים סורים דרך הגבול עם ישראל במסגרת מחאות יום הנכבה ביום ראשון האחרון באזור מג'דל שמס. באגף המודיעין צופים כי התופעה החדשה תימשך, בעיקר לאור העובדה כי האירועים זכו לתהודה חיובית בעולם הערבי. בין יתר הצעדים שננקטו כהפקת לקחים מהאירועים, תוגברו האמצעים לפיזור הפגנות ותוקנה גדר הגבול באזור מג'דל שמס, במה שמוגדר בצה"ל כ"עיבוי המכשול".

כוחות צה"ל מול חדירת עשרות סורים אל שטח ישראל, מאי 2011. יובל בן אבו, ג'יליס
באגף המודיעין צופים כי התופעה החדשה תימשך, בעיקר לאור העובדה כי האירועים זכו לתהודה חיובית בעולם הערבי/ג'יליס, יובל בן אבו

כמו כן, ישנם גורמים המתריעים על החשש כי בדומה לאיומים הנשמעים ביממה האחרונה בפייסבוק, יהפכו ההפגנות בגבול סוריה והניסיונות לפרוץ אותו לקבועות, בדומה להפגנות בגדה המערבית. "הפייסבוק הוא הכלי שבאמצעותו מארגנים אנשים אבל כדי שההפגנות תצאנה לדרך, הן צריכות לקבל את ברכת הדרך של גורמים רשמיים בסוריה ומכיוון שעל הצלחות חוזרים, על המדינה וצה"ל להיערך לכך", אמר היום (רביעי) האלוף (במיל') אייל בן ראובן.

לדבריו, לסורים יש אינטרס ברור להמשך ההפגנות וניסיונות החדירה לישראל, "לכן, בראש ובראשונה ישראל צריכה להבהיר כי כל האחריות לניסיונות הללו הם על הממשל הסורי. ישראל חייבת להעביר מסרים חד משמעיים לפיהם היא לא תסבול הישנות של אירועים כמו ביום ראשון האחרון, גם אם זה אומר הפעלה של כח כברירה אחרונה. מי שצריך למנוע פריצה של הגבולות הוא הצבא הסורי".

לדברי בן ראובן, אסור להגיע למצב שבו מידי יום שישי יתקיימו ניסיונות לפרוץ את הגבול מסוריה לישראל: "צה"ל מכיר את המלאכה כי הוא נתקל בתופעות כאלה ביהודה ושומרון, כעת רק צריך לייצר סיטואציה שבה פיקוד צפון יודע מעבר להיערכות גם להילחם נגד טנקים ומטוסים ולהתמודד גם מול נחילי אדם שועטים. עם זאת, אסור להפוך את זה לעימות שבועי נוסח בילעין. חציית גבול היא סוגיה מדינתית וחייבים להבהיר לסוריה שכל האחריות מוטלת עליה למנוע מצב שכזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חיילי צה"ל בכפר מג'דל שמס ברמת הגולן לאחר חדירת המפגינים מסוריה ביום הנכבה, מאי 2011. משה אסרף, ג'יליס
"אסור להפוך את זה לעימות שבועי נוסח בילעין"/ג'יליס, משה אסרף

אך ההפגנות לא מוגבלות רק לגבול הסורי. מארגני ההפגנות בפייסבוק קראו לציבור המפגינים בירדן להפגין ביום שישי מול השגרירות הישראלית בעמאן בדרישה לסלק את השגריר מהממלכה. בנוסף להפגנה זו, צפויה להיערך גם ביום חמישי בערב הפגנה מול השגרירות הישראלית בעמאן בקריאה לשחרר את כל האסירים הפלסטינים והירדנים מבתי הכלא בישראל, לדרוש את זכות השיבה, וכן לגרש את שגריר ישראל בעמאן.

בנוסף, הודיעו המארגנים כי ב-7 ביוני ייערכו הפגנות בכל רחבי העולם לרגל "יום אל-קודס". בהזמנה להפגנות כתבו המארגנים: "האינתיפאדה שלנו טרם הסתיימה. המהפכה שלנו למען פלסטין לא הסתיימה, הדרך עודנה ארוכה. יש להפוך את יום אל-קודס ואת יום כיבוש ירושלים ליום זעם ערבי ואיסלמי, וזאת למען אל-קודס ואל-אקצא".

לפניות לכתבים: nir_yah@walla.com, joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully