וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פריצת הגדר: בצה"ל שואלים את השאלות הקשות

15.5.2011 / 19:04

מדי "יום נכבה" מפגינים אלפים בגבעת הצעקות ומאיימים לפרוץ לשטח ישראל. לכך הצטרף השנה אינטרס סורי להסיט את האש לעבר ישראל. אז מדוע הוצב בגבול כוח קטן ולא מיומן בפיזור הפגנות?

בתום אחד הימים הקשים ביותר שידע צה"ל בשנים האחרונות, יום בו נאלץ למתוח את שמיכת הכוחות הקצרה על פני כלל הגזרות - עזה, איו"ש וגבול הצפון - ברור שבפיקוד הצפון ובמטכ"ל יהיו חייבים להשיב על השאלות הקשות. מעל כולן מתבלטת הטעות הקשה בהערכת המצב.

בישראל מכירים היטב את העצרת המסורתית שנערכת בגבעת הצעקות מיד יום נכבה, וכן את הקריאות הפלסטיניות לפרוץ את הגבול עם ישראל, אולם בצה"ל לא ידעו לקרוא נכון את המפה. במערכת הביטחון היו צריכים להיערך לכך שהממשל הסורי יעלים עין מחדירה המונית אל שטח ישראל, שכן הדבר תואם את האינטרס של הנשיא אסד להסיט את מבעיותיו הפנימיות.

למרות כל זאת, במג'דל שאמס נכח כוח צבאי קטן יחסית, שבוודאי לא יכול היה לעמוד בפני 300 צעירים שרצים לעברו, וזאת מבלי להזכיר את האפשרות שהאלפים שנטלו חלק בעצרת יצטרפו אליהם. התרחיש הזה כלל לא הועלה על הפרק, על אף שניתן היה לשערו לאור האינטרס הסורי המובהק.

מעבר לכך, הכוח הצבאי שביצע את הירי אל עבר המפגינים לא היה מיומן כלל במניעת הפרות סדר. לשם כך ישנן פלוגות מג"ב מאומנות היטב או כוחות משטרה אחרים. על אף שבצה"ל ציידו את הכוח הקטן שהוצב בגבול הסורי באמצעים לפיזור הפגנות, אלה היו לא יעילים. אירוע של מפגינים, אלימים ככל שיהיו, המסתיים בהרוגים, הוא תוצאה של הקצאת כוחות שגויה והיערכות לא נכונה. ראוי לזכור שבמקרה הנוכחי בצה"ל ופיקוד הצפון כשלו בתפקידם העיקרי והוא שמירה על הגבולות ומניעת חדירת גורמים עוינים.

הסורים על הגדרות

בסופו של דבר, באחד האירועים המרכזיים ביותר עמם נאלץ להתמודד אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט מאז נכנס מלחמת לבנון השנייה, הוא שגה בהערכת המצב, כשיום הנכבה בגזרתו מסתיים עם לפחות שני הרוגים סורים מאש ישראלית, 5 הרוגים בלבנון וקרוב למאה סורים שהצליחו לחדור אל שטח ישראל כמעט באין מפריע.

גם בקריה בתל אביב ובמשרד הביטחון יצטרכו לברר כיצד לא הקצו את הכוחות המתאימים לעימותים אפשריים בגבול הצפון, למרות הצהרות הפלסטינים על כוונות לפרוץ את הגבולות. מרבית כוחות צה"ל הופנו ליהודה ושומרון, שם לא אירעו עד כה אירועים חריגים רבים. חלק ניכר מכוחות המשטרה פוזרו סמוך לערים הערביות שבמשולש ובוואדי ערה ודווקא במקום שבו מוכרות עצרות מחאה סמוך לגבול, איש לא חשב להציב כוחות מאומנים ומיומנים לטיפול בהפרות סדר. כוח קטן שנותר במקום בפיקוד אלוף משנה נאלץ לראות איך הסורים לא רק על הגדרות, אלא גם חוצים אותן בדרך לגולן.

לפניות לכתב - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully