וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעתו היפה של חמאס

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

10.4.2011 / 11:33

המהפכה במצרים, והתחזקות "האחים המוסלמים" הביאה את החמאס למעמד אזורי שלא ידעו כמותו בחמאס. ניר יהב סבור שכעת, המכשול העיקרי של חמאס הוא בחילוקי הדעות הפנימיים

מבחינת מעמדו האזורי, זוהי ללא ספק שעתו היפה של ארגון חמאס. התחזקותם של "האחים המוסלמים" במצרים, בעקבות המהפכה שהובילה לנפילתו של חוסני מובארק, הפיחה רוח חיים בארגון הפלסטיני שעד עכשיו נתקל באיבה קשה מצד השלטונות במצרים. במשך שנים דאג מובארק להילחם ביד קשה בהברחות הנשק אל עזה, לסגור את מעבר רפיח לתנועת פלסטינים ולראות ב-'אחים המוסלמים' ובאחיו הפלסטיני - חמאס – אויבים.

כעת שומעים בחמאס מנגינות אחרות מקהיר: רבים במצרים קוראים בפומבי לפתוח את מעבר רפיח לתנועת פלסטינים, "האחים המוסלמים" מקבלים במה כפי שלא קיבלו מעולם ושר החוץ הטרי נביל אל-ערבי מצהיר כי ארצו תפעל להידוק הקשרים עם אירן, נותנת החסות המרכזית של חמאס. אז מה הפלא שחמאס מרגיש עצמו היום חזק מאי פעם? יש לו ממשלה, יש לו גב ממצרים, יש לו שטח גיאוגרפי, יש לו צבא. אפילו יו"ר הרשות אבו מאזן, שהתכוון לבקר בעזה כדי לגבש הסכם פיוס עם חמאס, התבקש בנימוס להישאר ברמאללה.

בהנהגה המדינית של חמאס בעזה לא התכוונו בכלל להסלים את השטח בימים האחרונים, אך בזרוע הצבאית של הארגון חשבו אחרת. בהנהגה המדינית מעוניינים לשמר את השקט כדי לזכות באהדת הרחוב העזתי וכדי להמשיך ולשקם את עזה. אלא שמי שנותן את הטון בעזה הוא לא ראש הממשלה איסמעיל הניה אלא מפקד הזרוע הצבאית אחמד ג'עברי. ג'עברי ואנשיו מנהלים תקשורת ישירה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ובכך הם עוקפים את הניה, א-זהאר וחבריהם הפוליטיקאים ומקבלים ממנו הוראות.

מכוניתו של איסמעיל לבד, פעיל חמאס, שחוסל ברצועת עזה ע"י צה"ל. AP, AP
מכוניתו של איסמעיל לבד, שחוסל ע"י חיל האוויר בשבוע שעבר/AP, AP

דמו של אחמד ג'עברי רתח

ביום שבת שעבר חיסל חיל האוויר הישראלי שלושה פעילים בזרוע הצבאית של חמאס, בראשם אחד ממפקדי השטח הבכירים של הזרוע - איסמעיל לבד. לבד, שכונה "אבו ג'עפר", נחשב לאחד האנשים המקורבים לג'עברי ולמי שליווה במשך שנים את בכירי הזרוע הצבאית של חמאס, למשל עדנאן אל-רול שכונה "אבי הקסאם" וחוסל ב-2004 על ידי ישראל.

דמו של ג'עברי רתח בעקבות חיסול השלושה, אומרות השמועות בעזה. על כן החליט ג'עברי להראות לתושבי עזה שהזרוע הצבאית של חמאס – גדודי עז א-דין אל-קסאם - חיה ונושמת ולא שוכחת כיצד עושים שימוש בנשק – על אפה וחמתה של ההנהגה המדינית - אחרת אין להם שום זכות קיום. וכך קרה: מיד לאחר אותו חיסול החליטה הזרוע הצבאית של חמאס לירות עשרות רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל ולשגר טיל נ"ט לעבר כלי רכב ישראלי.

גורמים בעזה אומרים שבחמאס לא ידעו שבאוטובוס שחטף את הטיל ליד קיבוץ סעד היו ילדים. " היה להם פשוט מזל רע", הם מוסיפים. עכשיו הגיע תורו של הדם הישראלי לרתוח: צה"ל ביצע את המתקפה הנרחבת ביותר מאז סיומו של מבצע עופרת יצוקה ועד כה נהרגו 18 פלסטינים, חלקם חמושים וחלקם אזרחים. הימים האחרונים היוו עבור פלסטינים רבים תזכורת מכאיבה לימי 'עופרת יצוקה' ולכן קראו לאיסמעיל הניה לעשות הכול כדי למנוע מתקפה ישראלית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פצמ"ר פגע באוטובוס במועצה אזורית שדות נגב ופצע שני בני אדם, אפריל 2011. שי מכלוף
"היה להם מזל רע". אוטובוס התלמידים שנפגע מטיל נ"ט/שי מכלוף

"עוד כמה חודשים תפרוץ האלימות שוב"

איסמעיל הניה ויתר אנשי ההנהגה המדינית של חמאס בעזה מפעילים היום לחצים כבדים על הזרוע הצבאית של חמאס להפסיק את הירי לעבר ישראל ולדבוק בהפסקת האש. הם מבינים שישראל יכולה לממש את איומיה ולהיכנס למבצע צבאי נוסף בעזה. אין דבר שמעורר בהם בהלה יותר מתסריט זה. המסר של הניה מתחיל לחלחל אט-אט לג'עברי ולאנשיו ונדמה שבימים הקרובים יצליח ג'עברי – המנהיג האמיתי בעזה – להוריד את ההוראה לשטח ולהפסיק את הירי.

"עוד כמה חודשים האלימות תפרוץ שוב", אומרים בעזה בייאוש. "ישראל תרצה לשקם את יכולת ההרתעה שלה מול חמאס, ואילו בזרוע הצבאית של חמאס ירצו להראות שלא התנערו מדרך ה'התנגדות' והמאבק המזוין". השאלה היחידה היא מי ילחץ על ההדק ראשון ודמו של מי ירתח ראשון.

איסמעיל הנייה. AP
לא מצליח להרגיע את ג'עברי. הניה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully