וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל המחאה נמשך: הרוגים במהומות בעירק ובתימן

בלוב פרצה מחאה בגלל מעצרים, בבחריין ייסדו השיעים "כיכר תחריר" משלהם, בתימן ממשיכים תומכי הנשיא ומתנגדיו להתקוטט ובעירק - תושבי עיר שרפו בניין מועצה בגלל שירות גרוע

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: עידן גוראל)

בכל רחבי העולם הערבי ממשיכים אזרחים להבין את הכוח שבמחאה המאורגנת - ויוצאים להפגין. לאחר שבמהלך הלילה הצטרפה לוב למעגל ההפגנות, הופיע היום (רביעי) מוקד נוסף של מחאה - בדרום עירק. לפי הדיווחים מהעיר קוט, כ-2,00 מתושביה הפגינו היום, ובמהלך ההפגנה נהרגו שלושה מהם. נסיבות מותם עדיין לא ברורות.

לפי הדיווחים, ועוד כ-30 בני אדם נפצעו בעימותים בין כוחות הביטחון למפגינים, שמחו על שחיתות השלטונות המקומיים ודרשו לקבל מהם שירותים טובים יותר. כמו כן, נשמעו קריאות נגד ראש ממשלת עירק, נורי אל-מליכי. המפגינים, לפי הדיווחים, השליכו לבנים ואבנים על השוטרים, השתלטו על בניין המועצה האזורית והעלו אותו באש. כוחות הביטחון הגיבו בירי. בין הפצועים, דווח, היו 15 שוטרים.

הפגנה נגד השלטונות המקומיים בעיר קוט בדרום עירק, 16 בפברואר 2011. רויטרס
ההמונים מפגינים בעיר קוט, היום/רויטרס

לוב: "יום זעם" מתוכנן מחר

בלוב, שרר ככל הידוע שקט במהלך היום, אחרי הפגנת המחאה - מחזה נדיר ביותר במדינה - שפרצה במהלך הלילה בעיר בנגזי, במחאה על מאסרם של מתנגדי משטר, ובה נפצעו 38 בני אדם. בפייסבוק נפוצו בימים האחרונים קריאות לצאת מחר ל"יום זעם" נגד המנהיג מועמר קדאפי, שעדיין לא ברור מה תהיה מידת ההיענות אליהן. בכמה "ציוצי" טוויטר שיצאו היום מלוב נטען כי כוחות הביטחון עורכים מעצרים בקרב אנשי האופוזיציה. כמו כן, נטען כי השלטונות חסמו את הגישה לרשתות החברתיות, וגם לאתר של רשת "אל-ג'זירה".

מוחמד עלי עבדאללה, דמות בולטת בהנהגת האופוזיציה בלוב, התייחס היום למהומות, וקרא בגלוי ובצורה בוטה להדיח את קדאפי. "האנשים החליטו להצביר: מספיק ודי", אמר בראיון לבי-בי-סי. "42 שנות דיכוי ודיקטטורה הספיקו. מקור כל הבעיות הוא באותו אדם, והפתרון הוא להיפטר ממנו. זה המכנה המשותף שסביבו מאוחדים האנשים שיצאו להפגין". פעיל בולט נוסף באופוזיציה במדינה, עאשור שמיס, העריך בשיחה עם ה"גרדיאן" כי אירועי היום "יכולים להפוך לכדור שלג גדול. יש תסכול גדול במדינה".

בחריין: אוהלים בכיכר הפנינה

מדינה נוספת בה נמשכת המחאה, זה היום הרביעי ברציפות, היא בחריין, שם ממשיך הרוב השיעי למחות נגד המיעוט הסוני השולט ברוב משאבי נסיכות הנפט הזעירה. לפי הדיווחים, המחאה החלה לקבל היום צורה ממוסדת יותר, כשהמפגינים המאיישים את הכיכר המרכזית בבירה מנמה, "כיכר הפנינה", נותרו לישון בה במשך הלילה והקימו בה מאהלים - כמו בכיכר תחריר שבמרכז קהיר. במהלך היום הפגינו בה אלפי אנשים. לפי הדיוחים, ההפגנה מתנהלת על מי מנוחות, שכן המשטרה אינה נוכחת במקום.

הבוקר נערכה הלווייתו של ההרוג השני במהומות במדינה, פאדל אל-מטרוק, בהתתפות אלפים שהתעמתו עם כוחות הביטחון. השלטונות המשיכו היום להביע את צערם על שני מקרי המוות, ולהבטיח חקירה מלאה. במהלך היום הודיע משרד הפנים כי "אלו האחראים להריגת המפגינים נתונים במעצר". לא נמסרו פרטים נוספים.

מפגינים הקימו עיר אוהלים בכיכר במרכז מנמה בירת בחריין, 15 בפברואר 2011. רויטרס
נרגילה בכיכר הפנינה/רויטרס

תימן: קרבות רחוב סביב הקמפוס

בתימן, לעומת זאת, נראה כי המצב הולך ומחמיר מיום ליום. אחרי כמה ימים רצופים של עימותים אלימים בין המפגינים מתנגדי השלטון לתומכיו של הנשיא עלי עבדאללה סאלח, נהרג היום אחד המפגינים, בעיר הנמל הדרומית עדן. משטרת תימן ירתה למוות במפגין, שעה שניסתה לפזר הפגנה נגד השלטונות של כ-500 בני אדם בעיר. אביו של ההרוג מסר לסוכנות רויטרס את פרטיו: מוחמד עלי עלוואני, בן 21.

במקביל, נמשכו היום העימותים סביב אוניברסיטת צנעא, שם עשתה המשטרה ככל שביכולתה כדי להפריד בין מפגיני האופוזיציה הסטודנטים לתומכי הנשיא, שהיו חמושים באלות ובסכינים. המשטרה נעלה היום את שערי הקמפוס אחרי שתומכי הנשיא הבריחו את המפגינים אל תוכו, ובמשך שעות, יידו שני הצדדים אבנים זה על זה משני עברי הגדר. הנשיא סאלח, שכבר הסכים לסיים את כהונתו ב-2013 (המפגינים אינם מסתפקים בכך), טען היום כי מפגיני האופוזיציה מונעים על ידי "אג'נדות זרות".

עימותים באוניברסיטת צנעא בין תומכי נשיא תימן סאלח למתנגדיו, 15-16 בפברואר 2011. רויטרס
המפגינים משני עברי הגדר, המשטרה בתווך/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully